Splitski maturant Frano Kiso revoltiran ispitom iz hrvatskog jezika na državnoj maturi na našu Facebook stranicu je poslao iznimno originalan komentar koji prenosimo u cjelosti. Pogledajte što je poručio odgovornima.
Prvo i osnovno, razlog mog negodovanja nije vezan uz nezadovoljstvo rješenim ili očekivanim postignućem na ispitu državne mature iz hrvatskog jezika, jer san rješio dobro, dapače odlično. Razlog je taj šta san 15 minuta gleda koji kurac pišen. Gledan očima zadatak po zadatak i nemogu virovat. Ispit državne mature iz hrvatskog jezika A razina je totalno, u svim segmentima prilagođen gimnazijskom kurikulumu. Pod tim smatram zadatke tipa prijevod neke latinske riječi, konkretno riječ vers iz Ujevićevog Oproštaja. Da nije Gibonnija i njegove pisme Libar (Dajem ti verse i note..) ne bi zna da vers ustvari znači stih.
Dalje, sama pjesma Oproštaj. Stručne škole u Republici Hrvatskoj nemaju po planu i programu učenje starohrvatske čakavštine tipične za Marulićev opus, a također ni Oproštaj koji jedva da doticaju i jezične gimnazije. 8 tekstova za analizu, 8. I svih tih osam tekstova zahtjeva vrhunsko predznanje o svim segmentima, kada je napisano djelo, pod kojim okolnostima, idejna predožba, karakterizacija sviju likova, sve to iz 20-ak riječi koje su ti ponuđene. Dakle, za razrješavanje tih 8 tekstova ja moram biti prethodno upućen u sva djela, napisana za sva razdoblja. To vam je otprilike kao esej koji vas čeka u petak, samo što tamo imate spisak od 15 djela koji vas čekaju, dok ovdje imate na raspolaganju 100-tinjak komada.
Gramatika, njena problematika i razrješavanje su taman predviđeni za studenta pete godine Filozofskog fakulteta koji za diplomski rad ima zadatak kompletnog analiziranja svih polja fonologije, fonetike i morfologije. Stvar je u tome, što je 95% nas prvi put čulo za simploku i -i jedačenje, neka glasovna promjena.
Kontraargumenti koji se nameću. – Zašto sam ja, koji sam iz stručne škole, pisao A razinu? Zato što mi ministar tvrdi da ja i gimnazijalac možemo rješavati oboje, i višu, i nižu razinu, te da su oboje nama prilagođeni, samo ovisi o tome koliko smo se spremali. Notorna LAŽ. – Nije li stvar u tome da na postotak rješenosti utječe nivo pripremljnosti? Naravno, utječe koliko si ti uložio rada i truda za taj ispit. No, sa takvom nepripremljenošću ne možeš rasaznati stablo od šume, i zato ovo pišem.
Mi, koji hrvatski jezik znamo odlično, i koji smo prošli četverogodišnje stručno obrazovanje odličnim uspjehom, znamo koje je govno bilo pred nama jutros i do koje je granice došao stupanj nelogičnosti i apsurda koji nam se serviraju kao nešto logično i razumno.
Sve što ja znam je to da mi je današnji ispit pljunuo u facu. Ponizio me i zgazio kao najgubavijeg pasa. Napravio je od mene budalu, jednostavno. I čemu sve to, koja je svrha svega toga? Pa, kažu, da je svrha provedbe državne mature versifikacija i vrednovanje hrvatskog obrazovnog sustava da bi se mogao usporediti sa sličnim europskim standardima i na temelju toga UNAPRIJEDITI. To unaprijeđivanje se ne provodi 3-4 godine otkako smo uveli maturu, protivno svim zakonima, kako pravnim, tako i zdravorazumskim.
Čemu onda ovo sve? Čemu ova farsa? Zašto sam ja pokusni kunić koji gradi svoju karijeru i svoj život na pogreškama vladajućih koji žele dodatno omastiti brk europskim plaćama?
Kažu, dogodine uvode stručnu maturu, za stručne škole. KO TU KOGA JEBE? Nakon tri godine izdrkavanja nad 60 000 maturanata iz stručnih škola shvatili su da su stvari nelogično posložene i neprovedive. Di san sad ja? Di san sad ja i još 60 000 ljudi kojima su propali snovi o upisu za željeni fakultet i dobivanje željenog zanimanja? 3 propale generacije radi NIČEGA. I NIŠTA me čeka. I dobit ću NIŠTA.
Neka su me popljuvali, pljuvat ću i ja na njih, samo zato što nisan lutka, niti njihov savršeno podmazani, zatupljeni, neprosvjećeni stroj, nego netko tko ne priznaje status quo. Tražili ste rat, dobit ćete rat. 23.05.