Maturantica zaziva Božju pomoć nakon pisanja A razine Hrvatskog: ‘Osman je totalno nečitljiv!’
Višu razinu Hrvatskog jezika na državnoj maturi prijavilo je 21.697 maturanata, a svi oni danas su polagali prvi dio tog ispita – test iz jezika i književnosti. Slično kao i lani, i ove su godine pojedina pitanja s područja čitanja s razumijevanjem zadavala probleme na ispitu, posebice ona vezana uz ep Osman. Baš kao i nakon ostalih ispita državne mature, pristupnici s kojima smo razgovarali nakon ispita A razine Hrvatskog podvojena su mišljenja oko njegove težine.
Trubaduri i Carigrad prvo je što su maturanti na društvenim mrežama istaknuli nakon što su izašli s ispita mature iz Hrvatskog na višoj razini. Privuklo nam je to pažnju pa smo kontaktirali petero maturanata koji su pisali ovu razinu testa iz Hrvatskog i zamolili ih da nam otkriju kako su ta pitanja glasila i koji su njihovi dojmovi s ovoga ispita.
Gramatika zadavala male probleme
Pitanje o trubadurima nije bilo vezano uz polazne tekstove, nego je bilo jedno od pitanja višestrukog izbora – maturanti su morali znati u kojem se od ponuđenih razdoblja oni pojavljuju. Ovo pitanje nije pravilo probleme našoj sugovornici Leonardi iz Gimnazije Županja.
– Odgovorila sam da je to srednji vijek, kaže nam Leonarda.
Dodaje, prije ispita bila je poprilično nervozna, ali sada kada je on prošao osjeća veliko olakšanje.
– Nadam se visokoj ocjeni. Općenito mi je gramatika zadavala najviše problema, npr. zadatak koji je uključivao zanaglasnice. Pripremala sam se samo kroz skriptu za maturu, a ispit mi se čini jednake težine kao i oni prijašnjih godina, ne vidim veliku razliku. Vremena mi je bilo i previše, kaže nam Leonarda koja planira upisati studij geografije na Sveučilištu u Zadru.
Pitanja uz ‘Osmana’ digla buru među maturantima
Drugi zadaci oko kojih se digla prašina, oni vezani uz Carigrad o kojemu bruje maturanti, bio je vezan uz polazni tekst iz epa Osman Ivana Gundulića. Dio zadataka je s područja čitanja s razumijevanjem, jer se u samom tekstu nalazi odgovor na njih.
– U tekstu lik ne odlazi u Carigrad jer odlazi upozoriti vladara na njegove nepromišljene odluke, pitanja se ne sjećam baš, ali odgovor je bio da odlazi upozoriti vladara. Tu je bilo i to pitanje što su učinili kada su došli pred vladara, otkriva nam još jedan maturant koji je danas pisao višu razinu Hrvatskog, Teo iz Srednje škole Pavla Rittera Vitezovića Senj.
Ispit, smatra Teo, nije bio teži nego proteklih godina, ali on je imao malu poteškoću na samom kraju ispita, a slično kao i Leonardi najteža su mu bila pitanja s područja gramatike.
– Da još nisam prepisao niti jedan odgovor na list za odgovore sam shvatio u zadnje dvije minute pa sam dosta brzo ispunjavao taj list i sad sam u strahu da sam tu nešto krivo prepisao. Bio sam siguran oko dosta odgovora pa očekujem trojku ili čak četvorku. Najteža mi je bila gramatika jer s njom jako loše stojim. Od težih zadataka u prvom dijelu ispita izdvojio bih pitanje o značenju nebeskih munja poslije teksta o Sizifu, i dosta je problema radio tekst o posjeti Ane Kiti i Doli. U pitanjima poslije Carigrada dvoumio sam na koji su način došli pred vladara, ističe Teo koji se za Hrvatski pripremao uz pomoć skripti, više ih čitajući nego napamet učeći činjenice.
Pojedina pitanja vezana uz Osmana mučila su i maturanticu Nikol iz Upravne škole Zagreb koja nije nimalo zadovoljna kako je riješila čitav ispit.
– Opća katastrofa. Test sam po sebi nije bio kompliciran, ali su ulomci djela bili totalno kriv odabir, po mom mišljenju. Dakle, Osman – totalno nečitljivo, bilo je objašnjenja riječi na margini, ali doslovno mi ništa nije pomoglo! Bilo je djelo nekog pjesnika ili dva djela za koja nisam ni čula, a za ostalo bih se samo osvrnula da je bilo previše gramatike, smatra Nikol.
‘Od ocjene očekujem jedino Božju pomoć’
Ova zagrebačka maturantica mišljenja je i da je ovogodišnji ispit iz Hrvatskog neusporedivo teži nego ispiti prethodnih godina.
– Kod ocjene očekujem jedino Božju pomoć jer je to jedino što mi trenutno daje nadu. I samo da još spomenem da je bilo previše zadataka s razumijevanjem i previše tekstova, zaključila je Nikol.
Suprotna iskustva s ispita ima maturant Kristian iz Srednje škole Prelog, kojemu Osman nije stvarao probleme, a na ispit ima neke druge zamjerke.
– Ispit mi je prošao dobro, neću se žaliti. Malo mersaultovski, ali mislim da bi ispit mogao biti dobro napisan. Očekujem ocjenu u rangu od 3 od 5, mada se ne želim zanemarivati rezultatima dok za to ne dođe čas, veli Kristian.
On, pak, smatra da je težina ispita bila u rangu s onima prijašnjih godina, baš kako je i očekivao.
– Neki od najtežih zadataka bili su mi tumačenje Fedre, pravilno naglašavanje riječi i možda tumačenje lirike – mislim da se lirika trebala ostaviti po strani. Frustrira me činjenica kako se forsira dogma da je samo jedno tumačenje pjesme točno, a druga nisu. Krležin tekst je bio poprilično težak, ali to je u suštini to – bilo je nekih stvari koje sam se morao prisjećati, ispričao nam je nakon ispita Kristian.
Vrijeme od 100 minuta za rješavanje ispita bilo mu je, otkriva, dovoljno, ali ‘na jedva jedvite jade’.
– Nisam stigao prekontrolirati rješenja vezana uz zadatke za polazne tekstove, požalio nam se naš sugovornik.
Ni velike pripreme neće biti dostatne za izvrsnu ocjenu
Za razliku od Leonarde, Tea i Kristiana, a baš kao i Nikol, napisanim nije zadovoljan ni Ivan iz Zdravstvene i veterinarske škole Vinkovci. Ipak, nada se prolazu.
– Niti jedan zadatak ne mogu navesti kao posebno težak, sve je stvar toga koliko se tko pripremao i za koja djela, osnove o svakom djelu očito nisu bile dovoljne za ovaj ispit. Zadatak s trubadurima nije bio težak, bilo je pitanje vezano uz razdoblje kada se oni javljaju, uz malo znanja i eliminacije, može se doći do točnog odgovora. Što se tiče priprema, pripremao sam se samostalno, uz to sam išao na duple pripreme iz hrvatskog. Unatoč svemu tome, to znanje nije bilo dovoljno za visoke ocjene, smatra Ivan koji planira upisati studij sestrinstva.
Da se ispit poprilično po sadržaju razlikovao od onih prethodnih godina, smatra Barbara, maturantica Prirodoslovne škole Vladimira Preloga u Zagrebu. Bilo je više polaznih tekstova iz antike, kaže, a njoj to područje baš i ne sjeda. No, napisanim je svejedno zadovoljna.
– Super je bio ispit, puno sam vježbala po prošlim maturama, nije bilo nikakvog presinga i ne tako strogo. Sve u svemu, jako dobro kaj se tiče atmosfere no puno cura iz razreda se žalilo da nisu znale puno toga, a meni je sve oke, kaže nam Barbara.
Iako je zadovoljna time kako je napisala ispit, iz njega očekuje samo dvojku ili trojku.
– Meni su teži bili polazni tekstovi na početku jer je bilo njih nekoliko iz antičke književnosti. Pripremala sam se sigurno dva mjeseca, riješila osam prošlih matura i imala skripte iz Trinoma koje su dobro došle, no ova je matura definitivno bila teža od prošlih, mišljenje je Barbare koja planira upisati neki od studija Zdravstvenog veleučilišta.
S obzirom na stroža sigurnosna pravila, naše sugovornike pitali smo i je li u njihovoj školi bilo nekakvih izgreda, varanja ili prepisivanja. U svim školama koje se spominju u ovom članku neregularnosti nije bilo, a ostaje nada kako će tako biti i sutra, kada se piše drugi dio ispita iz Hrvatskog, esej.
U međuvremenu dojmove maturanata s osnovne razine Hrvatskog možete pročitati na ovoj poveznici.
I dok su svi zauzeti pripremama za sutrašnji esej, maturant Kristian snimio je obradu Beatlesove pjesme ‘In my life’, prilagodivši ju svojim vršnjacima kojima je ovih dana u glavi samo lektira i esej iz Hrvatskog. Kako ona zvuči, poslušajte u nastavku.