Ništa od probne mature u 2021.? ‘Mogla bi predstavljati preveliko opterećenje za škole i učenike’
Početkom ove kalendarske godine bilo je najavljeno kako će se zbog promjene kurikuluma i programa Škole za život provoditi probna državna matura za učenike trećih razreda. Ta probna matura trebala se održati u proljeće 2021., ali se vrlo izgledno neće provesti, potvrđuju nam iz Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, zbog epidemiološke situacije. Ipak, ispitni katalozi za maturu 2022. po novom kurikulumu bit će objavljeni uskoro, kao i ogledni ispiti za učenje.
U veljači ove godine iz NCVVO-a su u intervjuu za portal srednja.hr otkrili kako će učenici trećeg razreda zbog novih kurikuluma u proljeće 2021. pisati probnu maturu. Trebao je to biti jedan ispit, neovisno o tome jesu li učenici išli u eksperimentalni program Škole za život ili po ‘starom’ programu, jer će se ispit raditi na temelju preklapajućih dijelova programa. Na probnoj maturi će učenici su trebali polagati Hrvatski jezik i Matematiku, te birati dodatni predmet između Fizike i Likovne umjetnosti.
NCVVO: Probna matura mogla bi predstavljati preveliko opterećenje za škole i učenike
No, vrlo je izgledno da se, kako navode iz NCVVO-a u – zbog epidemiološke situacije, probna matura planirana za 2021. uopće neće održati.
– Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja započeo je rad na pripremi ispita za državnu maturu 2022. početkom ove godine. Tada je razmatrana provedba ispita probne državne mature za učenike koji će u idućoj školskoj godini pristupiti ispitima državne mature. U tijeku procesa izrade novih ispitnih kataloga za državnu maturu 2022. prema predmetnim kurikulumima, vodilo se računa da budu zastupljeni samo oni ishodi koji su bili zastupljeni u nastavi neovisno o tome je li pojedina škola bila uključena u eksperimentalni program Škola za život ili se u primjenu novih predmetnih kurikuluma uključila naknadno. Budući da ispiti državne mature od njenog uvođenja počivaju na ishodovnom pristupu, odnosno ispitni katalozi se temelje na obrazovnim ishodima, usklađivanje ispitnih kataloga za državnu maturu 2022 s predmetnim kurikulumima bilo je posve prirodno te nije dovelo do većih promjena u samim katalozima. Isto tako, ne samo da se u katalozima za većinu predmeta nisu bitnije mijenjali ishodi nego se niti struktura ispita nije znatnije mijenjala, ističu iz NCVVO-a u odgovoru na naš upit.
Pritom naglašavaju i da sam koncept državne mature, način provedbe i njeno značenje ostaju isti i u 2022. godini.
– Samim time, provedba ispita probne mature u školskoj godini koja se, s obzirom na trenutne okolnosti, nalazi pred brojnim izazovima, mogla bi predstavljati preveliko opterećenje za škole i učenike, kažu nam iz NCVVO-a.
Uskoro izlaze ispitni katalozi i ogledni ispiti za maturu 2022.
No, jedna novost vezana uz maturu 2022. postoji – uskoro se objavljuju ispitni katalozi prema kojima će se učenici moći pripremati, kao i ogledni ispiti.
– Centar planira do kraja ove kalendarske godine objaviti ispitne kataloge za državnu maturu 2022. što je gotovo godinu dana ranije nego što je Centar obvezan prema Pravilniku o polaganju državne mature. Centar će kroz svoju mrežno sjedište Centar mature tijekom cijele školske godine pružiti nastavnicima i učenicima što više materijala koji će im biti korisni u pripremi za državnu maturu 2022., ali i državnu maturu 2021. jer Centar ima na umu i ovogodišnje pristupnike. Tako će za državnu maturu 2022. uskoro biti dostupni ispitni katalozi, ali i ogledni ispiti koje će se moći koristiti u nastavi, ali i samostalnome učenju. Zaključno, koncept državne mature i protokoli njene provedbe nisu se mijenjali. Izmjene ispitnih kataloga nisu suštinske s obzirom na to da su se oni i prije kurikularne reforme temeljili na obrazovnim ishodima, poručuju zaključno iz NCVVO-a.
Bivša ministrica oštro kritizira neprovođenje probne mature
Projekt probne državna mature u 2021. pripremao se za vrijeme mandata bivše ministrice Blaženke Divjak. Danas profesorica na Fakultetu odrganizacije i informatike, putem Facebooka je oštro komentirala eventualnu neprovedbu probnih ispita za trećaše. Istaknula je kako bi probna matura bila ‘odlična prilika da se bez stresa i ocjena, učenici i stručna javnost upoznaju s promjenama te da se temeljem toga provede analiza, evaluacija i dogovori finalni dizajn.’