Oko 2.700 pristupnika danas je pisalo esej na maturi: ‘Ta dva djela sam najmanje očekivala’
Ukupno oko 2.700 maturanata prijavilo je na jesenskom roku mature ispite iz Hrvatskog jezika. Prvi dio tog ispita, test iz jezika i književnosti, pisao se u ponedjeljak dok su danas učenici polagali drugi dio tog ispita, esej. Podsjetimo, na ljetnom roku čak je 14% učenika dobilo nula bodova na eseju, pa se zbog lošeg rezultata razmišlja o povratku minimalnog praga na taj dio ispita. Na ovogodišnjem jesenskom roku polazna djela na višoj razini iznenadila su pristupnike s kojima smo razgovarali, i to zato što su ista bila zadana na A i B razini ljetnog roka pa ih nitko nije očekivao i na jesenskom. Riječ je o Povratku Filipa Latinovicza i romanu U registraturi, dok se na osnovnoj razini esej pisao temeljem Shakespearove tragedije Hamlet, koja se često pojavljivala na prijašnjim rokovima.
Na ljetnom roku državne mature esej iz Hrvatskog mnogim je učenicima stvarao probleme – čak 14% pristupnika predalo je prazan list i većina njih zbog toga nije imala dovoljan broj bodova za prolazak ispita. Svi oni, kao i kandidati koji su željeli poboljšati ocjenu te oni koji maturu pišu prvi puta ove jeseni, danas su polagali esejski dio ispita iz Hrvatskog.
Na višoj razini analizirala se dva domaća romana
Pristupnici više razine esej su pisali temeljem dvaju hrvatskih romana – U registraturi te Povratak Filipa Latinovicza. Kako nam kaže maturantica Marija iz Srednje škole dr. fra Slavka Barbarića u Čitluku, učenici su morali objasniti poetiku oba djela, predstaviti i opisati Lauru i Bobočku u kontekstu cijelog djela, njih dvije usporediti s barunicom Castelli iz Gospode Glembajevih te sadržajno i stilski usporediti oba ulomka.
– Nisam očekivala upravo ova dva djela jer su bila na ljetnom roku, jedno na višoj, drugo na osnovnoj razini. Nisu bila teška jer se stvarno može štošta napisati, nije bio problem ispuniti prag od 400 riječi. Veći je problem bio to što sam ta dva djela najmanje očekivala, pa sam ih i najslabije pripremila. Nadala sam se Zločinu i Kazni ili Hamletu. Mislim da su odabrali ova djela kako bi nam dali do znanja da treba sve pripremati i da nikad ne možemo biti u potpunosti sigurni što nas čeka, odnosno ne čeka, kaže nam Marija.
Dodaje, zadovoljna je kako je napisala esej jer je uspjela odgovoriti na sve smjernice. Pisanje eseja na jesenskom roku ne može usporediti s ljetnim, budući da sada prvi puta izlazi na maturu. Već je upisala Medicinski fakultet u Mostaru.
– Na jesenski rok sam izašla u slučaju da se želim u budućnosti prebaciti na neki medicinski fakultet u Hrvatskoj. U kontaktu sam s drugim maturantima koji su polagali ljetni rok i sudeći po svemu, esej je definitivni bio teži na jesenskom roku, ali je test književnosti i gramatike bio lakši nego na ljetnom roku, veli nam Marija.
‘Djela su me prvo iznenadila’
Pitamo ju i zašto maturanti često ističu kako im je esejski dio ispita težak te strahuju od njega.
– Maturantima je teško zato što na višoj razini traže puno djela, a samim time od nas se traži da baratamo velikom količinom informacija. Mislim da je u redu da se maturanti bune oko eseja jer iz njega ne možemo dobiti neku objektivnu ocjenu kao iz testa. To uvelike ovisi o ocjenjivaču i njegovoj subjektivnoj prosudbi, kaže nam Marija i zaključuje kako joj je potreban samo prolaz te da očekuje najgore, a nada se najboljem.
Mato iz Graditeljske tehničke škole Zagreb želi upisati poslovnu ekonomiju na Ekonomskom u Zagrebu pa zbog toga piše maturu.
– Djela su me prvo iznenadila, jer su na ljetnom roku koliko znam bila oba ta djela na A i B razini. Ulomci su bili uglavnom o propasti Ivice Kičmanovića i Vladimira Baločanskog. Smjernice su bile uglavnom usmjerene na njihov odnos s Laurom i Bobočkom. Mislim da sam esej dobro napisao, a iskreno mislim da je smiješno što su opet stavili Latinovicza. Za esej sam se pripremao većinom s raznoraznim skriptama i udžbenicima. Mislim da maturantima nije toliko do toga što je esej težak, nego su pod stresom da ga dobro napišu. Prvi dio mi je prošao dobro i mislim da će uz esej dobro ispasti, kaže nam Mato.
Na B razini pojavio se Hamlet
Njegova vršnjakinja Lea iz Poljoprivredno-prehrambene škole u Požegi pisala je B razinu. Učenici koji su pristupili eseju na toj razini analizirali su jedno od djela koje se često pojavljivalo na prijašnjim rokovima.
– Dobili smo djelo Hamlet, dva teksta, jedan dio je bio gdje se duh oca obraća Hamletu, a drugi gdje kralj i Laert razgovaraju. Pitanja kao smjernice po mom mišljenju su bila nekako komplicirana, dosta nas nije znalo što napisati. Mogli su nam dati neko jednostavnije djelo. Malo sam zabrinuta, esej na ljetnom roku po meni je bio lakši nego ovaj danas. Napravila sam si skripte za svaku moguću lektiru koja bi mogla biti, ali smatram da je esej maturantima inače težak jer se sve informacije pomiješaju, a i treba nakupiti minimalno 350 riječi koje imaju smisla, veli nam Lea.
Dodaje kako je prvi dio ispita iz Hrvatskog dobro napisala, ali smatra da ipak neće imati dovoljno bodova za prolaz jer će na eseju imati nula bodova.
– Pisala sam još Matematiku i Engleski, Engleski sam propala na ljetom roku, a Matematiku sam pisala u prošlu srijedu. Upisat ću Veleučilište u Požegi smjer voćar-vinogradar-vinar. Za ovaj fakultet ne treba matura, ali bilo bi lijepo kad bih ju prošla da tamo ne moram pisati kao neki prijemni ispit, kaže Lea.
‘Ako su se dobro ponavljale lektire s popisa ne bi trebalo biti problema’
Josip iz Elektrotehničke škole Split zadovoljan je odabirom Hamleta kao polaznog djela na osnovnoj razini.
– Pisao sam nižu razinu Hrvatskog, stoga je bila i niža razina eseja. Kako se gotovo svake godine pojavljuje Hamlet na eseju, tako se pojavio i ove godine. Dana su dva polazna teksta – prvi je susret Hamleta i duha, a drugi je razgovor između kralja i Learta. Sve u svemu, ako su se dobro ponavljale lektire s popisa ne bi trebalo biti problema. Jedini problem je bila zadnja smjernica gdje je trebalo usporediti radnju polaznih tekstova s drugim dramskim djelom. Očekujem barem 30 od 40 bodova na eseju. Realno, svako djelo s niže razine mi je odgovaralo osim hrvatskog pjesništva i Glembajeva, kaže Josip.
Za kraj nam otkriva kako mu prvi dio ispita nije bio pretjerano težak, ali smatra da ga je ‘mogao bolje napisati da je više ponavljao gradivo koje će biti na testu’.