Preko tri tisuće čitatelja otkrilo nam koju lektiru ne žele obrađivati na maturi iz Hrvatskog
Svake godine u prvom polugodištu nastave NCVVO objavljuje popis djela za esej. On se u posljednjih nekoliko godina nije značajnije mijenjao, s iznimkom prošle kada je s njega uklonjena lektira za koju su nastavnici smatrali da je ne bi stigli kvalitetno obraditi. Ove je godine na popisu djela za višu razinu njih 14, a mi smo u anketi pitali pristupnike koju lektiru ne bi željeli obrađivati na eseju A razine.
Roman Kiklop Ranka Marinkovića već se godinama spominje u negativnom kontekstu među učenicima koji izlaze na državnu maturu. Lani je zbog kaosa oko prelaska na online nastavu bilo uklonjeno s popisa djela za esej. IZ NCVVO-a su se pritom pozvali na anketu provedenu među nastavnicima Hrvatskog jezika, od kojih je većina rekla kako zbog prelaska na online nastavu neće stići kvalitetno obraditi to djelo. Kiklop nije bio na prvotnom popisu djela ni za ovu godinu, ali je naknadno dodan. Izostavljen je, obrazložili su iz NCVVO-a, tehničkom pogreškom.
Maturanti su čak pokrenuli i peticiju kojom traže da se to djelo ukloni s popisa. Istaknuli su pritom kako je prema Pravilniku o izmjenama i dopunama Pravilnika o polaganju državne mature donesenom 2019. NCVVO obvezan objaviti ispitne kataloge do 1. listopada tekuće školske godine u kojoj se polažu ispiti državne mature. Do naknadnog uvrštavanje Kiklopa na popis došlo je u studenom.
Kiklop i pjesništvo najomraženiji
Ove se godine na popisu djela za esej nalazi njih 14, a anketa u kojoj je sudjelovao 3.151 čitatelj pokazala je da najviše njih na eseju više razine Hrvatskog ne želi obrađivati upravo Kiklopa. Da se s tim romanom ne želi susresti na eseju A razine odgovorilo je 44% sudionika u anketi. Sljedeće najomraženije među maturantima je hrvatsko pjesništvo. Temeljem domaćih pjesama esej ne bi željelo pisati 20,88% sudionika ankete. Cjelovite rezultate ankete možete vidjeti ispod teksta.
O tome zašto su baš Kiklop i pjesništvo najomraženiji među maturantima pričali smo s učenicom Marlenom iz Gimnazije Županja. Kaže, rezultati ankete nisu je iznenadili.
– Prije svega, važno je uzeti u obzir da smo i mi, baš poput prošlogodišnje generacije, učenici koji zadnje razrede svojih srednjoškolskih obrazovanja proveli djelomično uživo, a djelomično online. Stoga, veoma je upitno koliko su kvalitetno određeni učenici i određene škole uspjele obraditi gradivo tih razreda. Iako osobno nemam problema s redovnim gradivom Hrvatskog jezika i pisanjem eseja, smatram da pojavljivanje Kiklopa ili pjesništva na ovogodišnjoj maturi zadalo brojne muke maturantima u generalnom kontekstu. Bez obzira na veliki značaj djela Kiklop i njegovog autora u hrvatskoj književnosti 20. stoljeća, ipak smatram da ovo djelo svojom strukturom i sveobuhvatnošću nije prilagođeno za pravo i dubinsko razumijevanje 18-godišnjih srednjoškolaca, niti za šturu esejsku formu. Također, Kiklop se nalazi na gotove samome kraju nastavne godine četvrtoga razreda te ga je teško kvalitetno obraditi u vremenu kada se većina maturanata istodobno priprema za pisanje nekoliko predmeta na maturi i proučavanje popisa esejskih djela kojih svakako ima puno, kaže nam Marlena.
Naglasimo ovom prilikom da je roman Kiklop otkada se provodi državna matura na eseju bio zadan samo jednom, na jesenskom roku 2019. Temeljem tog djela i Kafkine Preobrazbe učenici su morali napisati usporedni esej.
Opsežnost pjesništva
Marlena naglašava da od početka godine intenzivno prati zbivanja vezana uz maturu te je mišljenja da je bilo neprofesionalno naknadno dodati Kiklopa na popis djela za esej.
– Što se pjesništva tiče, smatram da nije problem u težini, već količini potencijalnih pjesama koje se mogu pojaviti. Ponavljam, popis djela je već dosta popunjen, a pjesništvo se nalazi samo na jednom mjestu, bez obzira na to što se ono grana na Matoša, Ujevića, i tako dalje… Također, točno interpretirati pjesmu u esejskom obliku je puno teži zadatak od pisanja eseja o nekom romanu, pripovijetki ili tragediji, jer vjerujem da je upravo većina maturanata kroz svoje srednjoškolsko obrazovanje pisala možda jedan ili gotovo nijedan esej na temu pjesništva, zaključuje Marlena.
Bilo kako bilo, esej na Hrvatskom na A razini ove se godine piše 24., a na B razini 25. lipnja. Na višoj razini Hrvatskog jezika učenici moraju napisati 400 riječi, na osnovnoj 350, a pisanje traje maksimalno 160 minuta. Od tri vrste eseja – interpretativnog, usporedne raščlambe dvaju tekstova ili raspravljačkog, pristupnicima će biti zadana jedna vrsta.
Prije tih datuma na rasporedu su ispiti iz jezika i književnosti. Na višoj razini prvi dio ispita iz Hrvatskog piše se 21. lipnja, a na osnovnoj 23. lipnja.