Promjene na B razini Matematike pogoršale ocjene: ‘Upitno je koliko su zadaci primjereni učenicima strukovnih škola’
Na državnoj maturi 2021./22. osnovnu razinu iz Matematike pisalo je 15.091 maturanata, a od obaveznih predmeta upravo je B razina iz Matematike imala najlošiju prosječnu ocjenu. Ona je iznosila 2,24. Također, tu maturu palo je 17,86 posto maturanata, dok je prethodne godine to bilo 8,26 posto. Profesore matematike pitali smo treba li razloge za loše ocjene tražiti u promjeni da se sve četiri godine gimnazijskog programa ispituju na osnovnoj razini Matematike.
Od prošle školske godine na maturi B razine Matematike ispituju se sve četiri godine gimnazijskog programa. Do tada su na maturi B razine bili zadaci samo prva dva razreda gimnazijskog programa, stoga su učenici strukovnih programa bili revoltirani zbog te odluke. No, treba se reći da od prošle godine maturanti na B razini Matematike imaju i četiri zadatka više na zaokruživanje, tako da je do promjena došlo i kod same vrste zadataka.
‘Uvođenjem promjena ispit je postao značajnije teži’
Bojan Kovačić veleučilišni je nastavnik matematičkih predmeta, a maturantima je poznat jer je na svojoj web-stranici riješio sve mature iz Matematike. Nadopunjava ih svake godine, stoga smo ga upitali kako komentira rezultate prošlogodišnje mature B razine Matematike. Napomenuo nam je da odgovore daje kao netko tko je riješio sve mature iz Matematike te da nije dovoljno upoznat sa samim srednjoškolskim nastavnim planovima i programima.
– Uvođenjem promjena ispit na osnovnoj razini postao je značajnije teži. Smatram da su zadaci primjereni učenicima iz gimnazija. No, upitno je koliko su zadaci primjereni učenicima strukovnih škola. Je li nova koncepcija rezultat nečije procjene da su raniji ispiti iz Matematike na osnovnoj razini bili prelagani, ne znam i ne želim spekulirati, rekao je za srednja.hr Kovačić.
Kovačić iz vlastitog nastavnog iskustva tvrdi da dio zadataka s osnovne razine nije primjeren za maturante koji su završili srednju ekonomsku školu i planiraju upisati prijediplomski stručni studij ekonomije na nekom od veleučilišta. Smatra da takvim učenicima neće biti potrebna ispitivanja gradiva Mjerenje ni Geometrije ravnine i prostora, što je dio ispitnog kataloga.
– Nova matura iz Matematike na višoj razini nije značajno različita u odnosu na one iz prošlih godina. Težina tog ispita nije se povećala, što je vidljivo i iz ovogodišnjeg probnog ispita. Rezultati na B razini bili su lošiji jer su ispitni zadaci bili teži u odnosu na prošle godine. Zato nema smisla uspoređivati rezultate ranijih matura s prošlogodišnjima. Takva bi usporedba bila smislena ako bi svi ispiti bili standardizirani i podjednake težine, objasnio nam je Kovačić.
‘Sastavljači bi trebali biti barem u zvanju savjetnika’
Rekao nam je da ima smisla uspoređivati rezultate iz B razine Matematike od 2012. do 2019. jer su, prema njegovom opisu, ispiti tada bili standardizirani i približno jednake težine. Do usporedba rezultata matura različitih godina, pojasnio je Kovačić, moći će opet doći tek od 2025. godine. Razlog tome je, prema Kovačiću, to što će tada maturu polagati učenici koji su cijelo srednjoškolsko obrazovanje proveli u učionicama, bez online nastave. Kovačić je komentirao i tko bi trebao sastavljati maturu iz Matematike.
– Smatram da bi ti sastavljači obavezno trebali biti izabrani iz kategorije svih srednjoškolskih nastavnika Matematike koji su barem u zvanju savjetnika, a poželjno izvrsnog savjetnika te da su nagrađivani za svoj nastavni i stručni rad. Takvi sastavljači zasigurno bi bili više nego kompetentni i sposobni sastaviti kvalitetan ispit na maturi, napomenuo je Kovačić.
Kovačića smo pitali i je li primijetio kakve nejasnoće kod nekih zadataka na novoj maturi. Izdvojio nam je tri zadatka za koje smatra da nisu bila pravilno postavljena. Prvi od njih je sedmi zadatak na ljetnom roku 2022. s B razine koji je glasio: ‘Marko se zaposlio u voćnjaku gdje je plaćen po satu ovisno o poslu koji obavlja. Prvoga je dana za tri sata košnje voćnjaka i četiri sata branja jabuka plaćen 180 kuna, a drugoga dana za dva sata košnje voćnjaka i šest sati branja jabuka 220 kuna. Koji je posao više plaćen i za koliko?’.
Iz uputa jednog zadatka mogao se iščitati odgovor
– Postavljeno pitanje je dvosmisleno jer nije jasno misli li se na usporedbu jediničnih cijena sata rada svakoga posla ili na ukupne iznose zarađene košnjom, odnosno branjem jabuka. Ispravno formulirano pitanje trebalo bi biti, na primjer: Koji posao ima veću jediničnu cijenu sata rada i za koliko, naglasio je Kovačić.
S istog roka izdvojio nam je i 16. zadatak koji glasi da su duljine vektora a i vektora b=-3a jednaki 5. Pitanje je kolika je duljina vektora a i b. Pitanje Kovačić smatra besmislenim jer se iz postave zadatka može zaključiti da je vektor b jednak broju 5. Problematična mu je i formulacija zadatka 24.2 na jesenskom roku u kojem su ispitanici imali prikazan linijski dijagram temperature površine mora tijekom jednog dana u kolovozu. Pitalo ih se kolika je prosječna vrijednost pet najviših izmjerenih temperatura toga dana.
– Najviša temperatura u danu je jedinstvena, a može se poprimiti u različitim vremenima u danu. Govoriti o pet najviših temperatura je besmisleno. Ispravnija i preciznija formulacija zadatka bila bi: Poredamo li sve izmjerene temperature toga dana od najveće prema najmanjoj, kolika je prosječna vrijednost prvih pet temperatura u tako dobivenom poretku, istaknuo je Kovačić.
‘Matura je bila jako slična probnoj maturi, rezultati nisu vjerodostojni’
Da je matura iz Matematike na B razini teža i da ispiti mature nisu standardizirani, barem u matematici, potvrdila nam je i profesorica koja stoji iza Instagram profila @matematicka_rjesenja u kojima se maturantima objašnjavaju postupci rješavanja raznih matematičkih zadataka. Ne smatra da je B razina objektivno teška i da su dodani komplicirani zadaci, ali kada se uspoređuje s prijašnjim godinama uočava veliku razliku.
– Velik dio gradiva je ubačen u B razinu. To nije samo novo gradivo, nego je to i gradivo koje se do sada smatralo malo zahtjevnijim. To su, na primjer, nizovi koji se rade u četvrtom srednje te vektori i trigonomija trokuta. Dosta toga što nije ‘osnova’. Do prošle godine je bila istina da se B razina mogla proći samo koristeći kalkulator, a ove godine su se u maturi B razine mogla pronaći samo dva do tri zadatka koja se rješavaju kalkulatorom, kazala nam je.
Govori nam da bi bilo dobro da i dalje postoje dvije razine mature iz Matematike, a poručila je i da koliko god se govori da je B razina teža, trebalo bi se reći i da se A razina poprilično olakšala. Izbačeno je kompliciranije gradivo te su zadaci, smatra, pojednostavljeni.
– Mature nisu standardizirane i definitivno se zna dogoditi da su neke dosta teže. Takve mature prepune su primjera iz geometrije i zadataka riječima koje nitko ne voli i definitivno nisu šablonski zadaci za ‘skupiti’ bodove. Isto tako, prošlogodišnja matura obje razine bila je jako slična probnoj maturi pa bismo slobodno mogli reći da prošlogodišnji rezultati nisu vjerodostojni. Dio razloga leži u tome da su sastavljači mature sigurno htjeli ‘dobre’ rezultate kako ne bi nastala velika ‘hajka’ na promjenu koncepta, zaključila je ova profesorica matematike.