Saborski zastupnik kritizirao maturu: Pragovi za prolaz na ispitima su preniski da bude što manje jedinica
Damir Bakić, zastupnik MOŽEMO danas je u sabornici kritizirao maturu i plaćanje priprema za djecu branitelja. Osim toga, problematizirao je niske pragove prolaznosti na ispitima koji se određuju tako da bude, kaže, što manje jedinica.
Damir Bakić, zastupnik MOŽEMO danas je u Saboru govorio o državnoj maturi. U prvom redu dotaknuo se javnog poziva koji je prošlog mjeseca objavilo Ministarstvo branitelja. Oni već dugi niz godina financiraju privatne pripreme za maturu djeci hrvatskih branitelja, odnosno pripreme za prijemne ispite pa to čine i ove godine. Zahvaljujući toj ponudi, smatra Bakić, branitelji i njihova djeca ‘jedina su skupina u državi koja ima pravo da im se privatne pripreme za maturu plate iz proračuna’,
‘Proračun financira privatne projekte’
Vrijeme je da se pitamo, smatra Bakić, trebaju li ratni veterani i njihove obitelji uživati ovakve povlastice i 30 godina nakon završetka rata, kao i dokad će se te povlastice dodjeljivati.
– Što se treba dogoditi da se pod paravanom tzv. očuvanja digniteta Domovinskog rata konačno prestane rušiti upravo dignitet svih sudionika rata i njegovih žrtava, kao i zdravog razuma, i elementaran osjećaj za pravdu svih hrvatskih građana. Jedno i drugo, dostojanstvo i osjećaj za pravdu, upravo se ovakvim načinom duboko vrijeđaju, istaknuo je Bakić.
No, kako je naglasio Bakić, po njegovu mišljenju to nije jedna poražavajuća strana javnog poziva, već postoji i druga, još bolnija.
– Ta druga istina, samo ogoljena, glasi: ista Vlada koja je odgovorna za sustav državne mature i obrazovanje u cjelini, ista ta Vlada diskreditira obrazovni sustav i otvoreno priznaje da je nedostatan i nekvalitetan. Isti proračun koji bi trebao osigurati i unaprijediti kvalitetu obrazovanja umjesto da čini upravo to, isti taj proračun financira privatne projekte koji samo svoje postojanje i smisao duguju upravo promašajima i propustima sustava, oštar je bio Bakić danas u sabornici.
‘Državna matura potkopava se godinama’
Do koje je mjere sustav pervertirao, dodaje Bakić, pokazuje i činjenica da sve više škola osigurava pripreme za državnu maturu svojih učenika. Alarmantno je, kaže, što dvije trećine maturanata već sada pohađa pripreme za državnu maturu.
– Projekt državne mature, umjesto da se njeguje i unaprjeđuje, potkopavao se godinama. Kulminacija, bar dosad, bila je odredba koja učenicima omogućuje prolazak na ispitu iz Hrvatskog jezika, čak i ako na eseju predaju prazan papir. Ministarstvo, umjesto zalaganja za očuvanje sustava vrijednost i obrane kriterija, umjesto brige o sustavu i njegovim rezultatima, Ministarstvo radije bira prikrivanje tih rezultata, kazao je Bakić.
Kako drugačije nazvati, pita se, prazan papir na eseju ili, istaknuo je, pragove prolaznosti pojedinih ispita na maturi koji se svake godine objave nakon održanih ispita na istoj maturi. Određuju se tako, ističe Bakić, da neprolaznih ocjena bude što manje pa makar ti pragovi prolaznosti bili spušteni i posramljujuće nisko.
– Matura, međutim, nije problem sam za sebe. Ona je tek odraz ili mjera urušavanja našeg obrazovnog sustava u cjelini. Sve naše nevolje s maturom samo su posljedica, a ne uzrok problema. Prije gotovo godinu dana saborski Odbor za obrazovanje na tematskoj sjednici donio je zaključke o problemu nedostatka kvalificiranih nastavnika u školama, predložio moguće mjere i rješenja, poslao ih ministru. Kao da i nije, jer izostali su i odgovor kao i bilo kakva reakcija, argumentirao je Bakić istaknuvši da se ništa nije učinilo da se riješi taj krucijalan problem.
Kako se točno određuju pragovi na maturi?
Pragovi prolaznosti utvrđuju se, podsjetimo, zasebno za svaku godinu. Kako je na našoj tribini o maturi prije tri godine pojasnila Natalija Ćurković, viša stručna savjetnica u NCVVO-u, centru koji provodi maturu, vrlo je jasno razrađena procedura kako se određuju pragovi za pojedine ocjene na ispitima mature. Taj posao rade skupine procjenjivača koji, kako nam je onda ispričala Ćurković, temeljem više interakcija i međusobnih dogovora, odrede koji bi bio prag za neki ispit.
– Međutim, što je zapravo trik kod te Angoffove metode? Na kraju se radi korekcija u skladu sa stvarnim ostvarenim rezultatima. I taj dio te korekcije koji se radi, mislim da je to ono što nekako najviše zbunjuje javnost, a to je činjenica da se ti pragovi mijenjaju. Ono što je jako važno jest da same pragove ne donosi Nacionalni centar, nego ih donosi nešto što mi nazivamo ‘veliko povjerenstvo’. Članovi tog povjerenstva su predstavnici sektorskih agencija, predstavnik Ministarstva znanosti i obrazovanja, zatim predstavnici škola, fakulteta… Dakle tu bude negdje 10, 12 do 15, članova ovisno o godini. Nekako smo uvijek mi i Agencija za znanost i visoko obrazovanje konzervativni u toj priči i najradije bismo zadržali te pragove takvima kakve su ih postavili stručnjaci koji su procijenili koji bi to trebao biti prag. Ali nas je u tom povjerenstvu dvoje od recimo 12, kazala je tada Ćurković.
Više o toj temi možete pročitati na ovoj poveznici.
Za sve pristupnike mature ili one koji će se na upisima ponovno okušati u 2022., pokrenuli smo novu Facebook stranicu Maturanti 2022. Ondje i u Facebook grupi Maturanti 2021./2022. moći ćete pratiti sve novosti vezane uz maturu u idućoj godini, kao i upise na fakultete. Kalkulator mature možete isprobati ovdje. Pitanja s prijašnjih matura možete rješavati u sustavu kvizovi.srednja.hr te tako provjeriti jeste li spremni za nadolazeće ispite.
Projekt Brucoš 101 provodi portal srednja.hr. Partneri projekta su Edward Bernays University College, Zagrebačka škola ekonomije i managementa te Privredna banka Zagreb. Ako želite redovno primati specijalizirane vijesti iz svijeta obrazovanja s portala srednja.hr, pretplatite se na naš newsletter ispunjavanjem obrasca dostupnog ovdje. U sklopu projekta ćemo objaviti i opsežne vodiče za brucoše, a do tada pogledajte video konferencije Brucoš 101: Uvodni kolegij o studiranju.