Pretraga

Srednja.hr piše državnu: Bauk hrvatskog preuveličan, ali test ipak skriva zamke

A- A+

Nakon što smo pisali esej iz hrvatskog i potražili rupe u sustavu, danas smo pristupili testu iz istog predmeta kako bismo se iz prve ruke uvjerili koliko je zapravo zahtjevan ovaj ozloglašeni ispit. Evo kakvi su naši dojmovi i što nas je namučilo tjekom rješavanja.

Ispit iz hrvatskog jezika napokon je održan. Nekoliko dana se vukla trakavica vezana za skandal s pogrešnom podjelom ispita u tri škole zbog kojeg je ispit pomjeren s utorka na petak. Kovale su se teorije zavjere o sindikalnim pritiscima i namjernim pogreškama, a odgoda i tiskanje novih pitanja osim što je državu koštala oko 350 tisuća kuna gadno je naštetila i mirnoći maturanata čiji su živci i onako napeti kao strune.

Izdvojeni članak

Srednja.hr piše državnu: Pokušali smo testirati sustav i napisati prolazan esej bez pripreme

Iako je i današnji termin zbog najava dijela škola kako će spajati praznik Tijelovo s vikendom bio u opasnosti, najočekivaniji i najozlogašeniji ispit državne mature danas je ipak održan.
Nakon relativno uspješnog pothvata na eseju na kojem smo uspjeli otkriti slabu točku sustava te prepisivati u WC-u NCVVO-a ovog puta smo se bazirali na sam sadržaj testa.

Kako je prošle godine upravo ovaj ispit izazvao najviše kontroverzi odlučio sam ga pokušati riješiti bez ikakve prethodne pripreme te dati svoj subjektivni dojam o istome.

Izdvojeni članak

Opći štrajk 5. lipnja: Ako Vlada ne ispuni zahtjeve u opasnosti i državna matura


Nelogičan položaj 31. pitanja

Rješavajući ispit zamjetio sam jednu nelogičnost. Naime, u prvom dijelu ispita polazni tekstovi su s lijeve strane, a pitanja s desne na svim stranicama osim na jednoj. Ako se ne varam ispod Gundulićeve Dubravke je priločno neuočljivo zavučeno pitanje broj 31. koje je vrlo lako previdjeti rješavajući ispit.

A razina nije bauk

Pisao sam A razinu, a zajedno s vanjskim pristupnicima sam još jednom smješten u onu golemu halu nalik klaonici u zgradi NCVVO-a. Već uhodana procedura kontrole još je jednom funkcionirala ‘ko po špagu’ te smo s predradnjama bili gotovi i prije 14 sati te smo morali sačekati par minuta.

Kad su se omotnice s pitanjima napokon otvorile, nisam bio impresioniran. Puno se teških riječi potrošilo na prošlogodišnji test iz hrvatskog jezika, a psihozu je dodatno pojačao i skandal od ponedjeljka koji je produžio čekanje.
Iz perspektive nekoga tko je gimnaziju u jednom dalmatinskom gradiću završio prije sedam godina na prvu loptu ovaj ispit nije izgledao brutalno težak.

Prvih 30-ak pitanja koji su zahtjevali razumjevanje pročitanog teksta vjerujem da nije bio pretjerano zahtjevan. Krleža, Gundulić i Matoš su se kao ikone hrvatske književnosti mogli i očekivati. Slična situacija je bila i s Vergilijem, a ni djelo sa skrivenim naslovom nije bilo pretjerano zato što se velika većina odgovora mogla iščitati iz polaznih tekstova. Eventualno iznenađenje je bio Ivan Bunić Vučić koji je zahtjevao nešto višu razinu koncentracije, ali je u svakom slučaju bio razumljiviji od autora koji su prošle godine namučili maturante na A razini.

Izdvojeni članak

Glas mladih: Treba li se ukinuti državna matura


Izdvojeni članak

Državna matura esej: ‘Nisu mogli goru kombinaciju ponuditi’

Gramatika ipak zahtjevnija

Što se drugog dijela ispita tiče dojma sam kako je bio ponešto zahtjevniji od prvog. Postoji mogućnost da je takva percepcija posljedica veće osobne sklonosti ka književnosti nego ka gramatici, ali vjerujem da je u ovom dijelu testa bilo više pitanja s eliminacijskom ulogom nego što je to bio slučaj s početnih 30-ak pitanja. 

Tražila se sposobnost prepoznavanja stilskih figura, manje poznatih glasovnih promjena i jezičnih oblika. Osim toga bilo je potrebno povezati djelove pjesama s autorima te autore s pripadajućim razdobljima. Tražena je još i sposobnost raščlambe rečenica te poznavanje faktografije iz svjetske i hrvatske književnosti.

U ovom dijelu testa nije se moglo izvući na iščitavanje između redaka ponuđenog teksta već se tražilo precizno znanje, a za nekoliko traženih pojmova, priznajem, nikada nisam ni čuo. S druge strane, onome kome je ovo gradivo još uvijek svježe iz srednje škole zasigurno je imao mnogo više šanse eliminacijom doći do točnih odgovora čak i ako nije sasvim siguran.

Panika kod unosa u listu s odgovorima

Iako 72 pitanja izgledaju prilično zastrašujuća kada tek otvorite ispitnu knjižicu, sat i dvadeset minuta je sasvim dovoljno za rješavanje istoga. Ipak postoji dio ispita koji može potencijalno biti vrlo rizičan za pristupnike, a nema nikakve veze sa znanjem. Riječ je o unosu odgovora u listu. S obzirom da sam popunjavanje testa završio za 40-ak minuta narednih 20 sam proveo prebacujući odgovore u rešetku i došavši do 70. pitanja shvatio sam da sam negdje u unosu pogriješio. Kako sam imamo dovoljno vremena i nisam opterećen bio važnošću ispita nije me uhvatila panika, ali da se to dogodi nekom redovnom pristupniku vjerujem da mu ne bi bilo svejedno. Popravivši grešku s unosom morao sam se potpisati 30-ak puta odnosno po jednom pored svakog izmjenjenog odgovora. Dojma sam kako je ovaj dio procedure prilično zbunjujući i kompliciran te potencijalno opasan.

Test rješiv, ali nije lagan

Kad se sve skupa zbroji valja zaključiti da bi manje više svaki gimnazijalac A razinu trebao moći riješiti za prolaznu ocjenu. Daleko od toga da je test bio lagan, jer postojala su pitanja za čije je rješavanje osim dobrog poznavanja materije bilo potrebno logičko povezivanje te opća kultura. Ispit je po svemu sudeći tako i strukturiran zbog potrebe da se odvoje briljantni radovi od onih dobrih i vrlo dobrih.

Pitanje je je li prva garnitura pitanja pripremljena za utorak bila lakša ili teža, no ova današnja svakako nije bila bauk i dala su se riješiti uz malo koncentracije i nešto znanja.