Srednja.hr piše državnu: Prošli smo esej iz hrvatskog bez čitanja knjiga, a zbog varanja nas nisu sankcionirali
Kao portal koji se aktivno bavi obrazovanjem odlučili smo prijaviti svoga novinara na državnu maturu i provjeriti kako ona izglada iznutra. Pisali smo ispite iz hrvatskog, engleskog i matematike na kojima smo testirali sustav. Napokon su rezultati stigli, a mi smo dobili i objašnjenja od NCVVO-a. Evo što smo doznali.
Prije više od 18 mjeseci portal Srednja.hr je sustavno počeo pratiti brojne teme vezane za obrazovanje pa tako i državne mature. Prošle smo se godine uvjerili kako mediji jako puno pišu o provedbi ispita, no kako nitko nije pokušao ući u sustav i pristupiti pisanju državne mature.
Zbog toga smo odlučili iz prve ruke testirati sustav. Temeljni cilj nije bio položiti maturu već otkriti postoje li rupe u njenoj provedbi.
Prijavio sam obavezne predmete – hrvatski, matematiku i engleski – sve na višoj, odnosno, A razini.
Esej s Wikipedije za 85 posto
Kod pisanja eseja iz hrvatskog cilj je bio provjeriti je li moguće isti napisati za prolaznu ocijenu bez da se pročita literatura te postoji li mogućnost prepisivanja na testiranju.
Noć ranije sam izlistao popis lektira i pisaca te pokušao se podsjetiti nekih općih informacija o gradivu s obzirom da sam srednju školu završio prije sedam godina.
Na ispitu je bilo potrebno usporediti djelo Miroslava Krleže Povratak Filipa Latinovicza i Bijeg, autora Milutina Cihlara Nehajeva. Valja napomenuti kako sam Krležino djelo zadnji put čitao prije osam godina tijekom srednje škole, a Bijeg nikada, te je esej bio plod improvizacije i informacija prikupljenih noć ranije putem Wikipedije.
Esej sam položio ostvarivši 85 posto bodova što znači da zadatak nije pravilno strukturiran jer nije nužno pročitati zadanu literaturu kako bi ga se kvalitetno riješilo.
Drugo pitanje na koje smo potražili odgovor prilikom ovog ispita je bilo ‘može li se prepisivati’.
U tu svrhu sam pripremio ‘šalabahtere’ i njima obljepio majicu s unutarnje strane. S obzirom da je konvencionalno prepisivanje bilo otežano pod budnom paskom službenika u NCVVO-u rješenje je bilo u WC-u.
Nakon što mi je dopušteno da odem u toalet u roku od 2 minute sam mogao pročitati sve što me zanimalo te papiriće baciti u odvod. Također nije bilo nemoguće prošvercati mobilni telefon.
– Pristupnik koji za vrijeme pisanja ispita odlazi na WC ne može prepisivati jer ispitni materijal ostaje na klupi, i do WC-a ga prati dežurni nastavnik. Isto tako svaki odlazak u WC se evidentira, ustvrdili su ispitni kordinatori iz NCVVO-a u mailu koji smo dobili od v.d. ravnateljice Alenke Buntić – Rogić.
Dodano je još kako je bitno naglasiti da se prepisivanje nije dogodilo u ispitnoj prostoriji.
Ipak prepisivanje je postojalo kao što je opisano u tekstu te je nejasno i nakon odgovora iz Centra zbog čega nije sankcionirano.
Objašnjenje da se ne može prepisivati ako materijal ostaje u prostoriji kao što vidimo nije utemeljen.
Drugi dio ispita iz hrvatskog je prošle godine digao najviše bure te sam ga odlučio napisati bez prepisivanja, ali i bez prethodne pripreme.
Rezultat je bio prolazan, a ukupna ocijena 3 s ukupno 75 posto.
Zbog negativne ocjene izostala sankcija za nedopušteni kalkulator
S obzirom na moju društvenjačku orijentaciju i nedostatak kompetencije da ocijenim težinu ispita iz matematike ovom dijelu države mature sam pristupio s ciljem da provjerim kakva će reakcija biti na unošenje nedopuštenog kalkulatora.
Nakon
što je izostalo upozorenje prilikom popisivanja džepnih računala
očekivao sam kaznu odnosno suspenziju svog ispita nakon što se pregleda
popis kalkulatora.
No to se ipak nije dogodilo i moj se pristupanje ispitu okarakteriziralo kao uredno. Ispitnu prostoriju sam napustio nakon 40-ak minuta, a ispunio sam samo kućice za odgovore u kojima nije bio potreban postupak rješavanja.
Ocijena je bila negativna no bilo mi je dvojbeno to što spomenuti potez nije sankcioniran na adekvatan način. Odgovor smo potražili u NCVVO-u, a oni su nam objasnili kako s obzirom na okolnosti nije bilo potrebe za pokretanje postupka.
– Spajanjem dvaju podataka (ocjena nedovoljan iz testa + ime pristupnika) koji su nam poznati za pristupnika koji je koristio nedozvoljeno džepno računalo upisano kao HP 50 G, nije bilo potrebno pokretanje procedure poništavanja ispita, kratko i jasno je otklonila nedoumice ravnateljica Buntić Rogić.
Precrtan esej iz engleskog ipak prihvaćen
Na kraju sam pristupio ispitu iz engleskog jezika. Za ovu priliku sam nakon napisanog eseja odlučio isti prekrižiti kako bismo provjerili hoće li biti ocijenjen. Razlog za ovakav postupak je bila prošlogodišnja praksa sankcioniranja određenih crteža i natpisa na testovima.
Iz NCVVO-a su nam javili kako ocjenjivač nije prijavio prekriženi sadržaj Lista za čistopis voditelju ocijenjivanja te se kao takav i tretirao.
– Možda se može pretpostaviti da bi ocjenjivač smatrao napisani esej greškom da je kompletan sadržaj prema uputama stavljen u zagrade i precrtan, na način na koji je pristupnik precrtao svoje greške u eseju, objasnili su iz NCVVO-a.
Esej je prihvaćen kao valjan, a ocijena iz engleskog jezika je bila 4 s ukupno 76,5 posto bodova.
Državna matura ide u pravom smjeru
Nakon završetka ovog eksperimenta za zaključiti je kako matura uglavnom ispunjava svoju funkciju te da je dobro prilagođena pristupnicima. Isto tako valja upozoriti na greške koje su neosporne.
Ponajprije je riječ o eseju iz hrvatskog jezika koji je koncipiran na način da nije potrebno poznavati materiju kako bi se kvalitetno napisao već je dovoljno malo snalažljivosti, improvizacije i poštivanje tehničkih zahtjeva.
Druga rupa je sankcioniranje prepisivača. Naime, usprkos izmjenama koje su nastupile ove godine prepisivači i dalje nisu adekvatno sankcionirani (ponovno pristupanje ispitu). Osim toga NCVVO pogrešno percipira mogućnosti varanja na ispitima jer smatra da je nemoguće prepisivati ukoliko test ostaje u prostoriji dok je pristupnik u toaletu, što je netočno.
Osim ovih zamjerki prigovor ide i na slušni dio ispita iz engleskog jezika koji već godinama frustrira učenike.
Ipak valja naglasiti da napredak u provedbi postoji te da sljedeće generacije mogu očekivati kvalitetniju državnu maturu.