Tražili smo NCVVO detalje o skandalu s maturom: Kažu da učenici kojima su dodani bodovi nisu iz iste škole
Nakon što smo otkrili kako je na temelju odluke Povjerenstva za praćenje državne mature, imenovanog od strane ministra, članica tog povjerenstva, inače matematičarka, suprotno mišljenju stručne skupine, na 13 ispita iz Engleskog i Njemačkog jezika nadodala bodove, pitali smo NCVVO jesu li učenici koji su pisali te ispite na neki način povezani. Iz Centra kažu kako ne dolaze iz istog razreda ni škole, ali ne odgovaraju na naša pitanja o detaljima dodavanja bodova i na ispitu iz Hrvatskog jezika.
– Učenici kojima je odlukom Povjerenstva prihvaćen prigovor u jesenskom roku prošlogodišnje državne mature nisu međusobno povezani, tj. među njima nema učenika koji su pohađali istu školu ili razred, kaže ravnateljica Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja Ivana Katavić.
Podsjetimo, srednja.hr jučer je objavila kako je koordinatorica za Matematiku i članica Povjerenstva koje je imenovao ministar Radovan Fuchs, suprotno mišljenju stručnih tijela NCVVO-a, kod 13-ero učenika upisala dodatne bodove na ispitima iz Engleskog i Njemačkog jezika, zahvaljujući čemu su neki od njih položili maturu. Isto se dogodilo i na jednom eseju iz Hrvatskog. Upravo o detaljima tog ispita pitali smo i ravnateljicu Katavić.
Naime, u jučerašnjem odgovoru za naš portal Katavić je istaknula kako je ‘prilikom rješavanja prigovora uočen pravno i proceduralno pogrešno sročen odgovor od strane Centra koji je prigovore rješavao u prvom stupnju’. Pogreška se, tvrdi, uočila kod 13 prigovora koji su se odnosili na ispite iz engleskoga i njemačkoga jezika.
– S obzirom da je Povjerenstvo za praćenje provođenja državne mature uvedeno izmjenom Pravilnika o polaganju državne mature 2019., na odlukama Centra o neprihvaćanju prigovora u prvom stupnju pogreškom je ostala pravna formulacija ‘Ova odluka je konačna’, rekla je Katavić, dodavši kako su ‘dvije članice stručne radne skupine zadužene za te ispite greškom napisale da je odluka Centra o tom prigovoru konačna, što nije točno s obzirom na činjenicu da protiv te odluke postoji mogućnost prigovora Povjerenstvu koje odlučuje u drugom stupnju’. Navela je i kako ‘predmetna koordinatorica iz engleskog i njemačkog jezika nije dala jasne upute prilikom rješavanja prigovora te je time dovela u zabludu pristupnike’.
Zbog toga su, tvrdi Katavić, članovi Povjerenstva iz redova Centra predložili da se pristupnicima usvoji prigovor zbog proceduralne pogreške Centra. Povjerenstvo je izneseni prijedlog jednoglasno usvojilo te je donijelo odluku da se usvoji prigovor tih trinaestero pristupnika.
Dvojica ocjenjivača složila se oko nula bodova. Koordinatorica misli isto. No, Povjerenstvo je maturantu upisalo dodatni bod
No, pogledajmo što je bilo s ispitom iz Hrvatskog. Kako stoji u službenoj bilješci koordinatorice za Engleski i Njemački, na sastanku ispitnih koordinatora 1. listopada, koji je u prostoriji 430 započeo u 10 sati, piše kako se za riječ javila predmetna koordinatorica za Hrvatski jezik koja je primijetila promjenu u sustavu kod jednog pristupnika koji je dobio dodatni bod. O tome, navodi službena bilješka, nije bila obaviještena ona niti stručna radna skupina nadležna za rješavanje prigovora.
– Premda je naknadnu korekciju bodovanja ispita iz Hrvatskog jezika izvršila predmetna koordinatorica za ispite državne mature iz Matematike, riječ je preuzela ravnateljica Centra opravdavši tu korekciju u bodovanju nedostatnim obrazloženjem stručne radne skupine u tekstu odgovora na prigovor. U obranu postupka ravnateljica je inzistirala da nam predmetna koordinatorica doslovno prenese formulaciju spornoga odgovora stručne radne skupine, nastojeći diskreditirati stručno pojašnjenje predmetne koordinatorice koja je izjavila da je esej osobno pročitala, da u predmetnome eseju nije bilo nikakvog osnova za dodjeljivanje boda po kriteriju A.5, budući da se pristupnik u svome eseju nije niti osvrnuo na taj dio postavljenog zadatka, zbog čega je dvoje ocjenjivača bodovalo taj kriterij s nula, piše u bilješci.
Opet nejasne upute?
Da pojasnimo našim čitateljima, sastavnica vrednovanja kriterija A.5 je ‘sintetizirati argumente, stavove i čitateljsko iskustvo’. Prema tom kriteriju mogu se dobiti ukupno 4 boda, što je 10% bodova samog eseja.
Nastavno na njezin jučerašnji odgovor, ravnateljicu Katavić smo pitali i je li predmetna koordinatorica za državnu maturu iz Hrvatskog jezika također dala nejasne upute ili u je slučaju navedenog eseja također greškom napisano da je odluka Centra o tom prigovoru konačna.
Nadopuna teksta – srijeda, 21.00 sat
Ravanteljica Ivana Katavić odgovorila je na naša pitanja o dodjeljivanju bodova učeniku iz Hrvatskog jezika. Njezino objašnjenje potražite u našem novom članku.