Treba li na esej mature iz Hrvatskog ponovno uvesti minimalni prag? Evo što u anketi kažu čitatelji
Čak 14% pristupnika na esejskom djelu mature iz Hrvatskog ostvarilo je ove godine nula bodova jer su predali prazan papir ili nisu napisali dovoljan broj riječi. Zbog loših rezultata ponovno se razmišlja o uvođenju zasebnog minimalnog praga na taj dio ispita, što bi značilo da bez pozitivne ocjene na eseju maturanti neće moći položiti Hrvatski. U anketi smo čitatelje pitali što misle o tome.
‘Treba li se ponovno određivati minimalni prag na esejskom dijelu mature iz Hrvatskog?’ – glasilo je pitanje u našoj posljednjih anketi na portalu. Do trenutka pisanja ovih redaka (7. kolovoza 2021. u 11:30h) u anketi je sudjelovalo 1.950 čitatelja. Mišljenja su, čini se, poprilično podijeljena.
Od ukupnog broja sudionika, njih 52,26% smatra da ne bi i da esej ne može biti odlučujući faktor za prolazak ispita iz Hrvatskog. Ipak, značajan je broj onih koji se s time ne slažu – čak 42,62% sudionika odgovorilo je ‘da, pozitivna ocjena na eseju mora biti uvjet za prolazak ispita’. Preostalih 5,13% sudionika nije sigurno što treba učiniti po ovo pitanju.
O ponovnom uvođenju minimalnog praga ne esej intenzivno se razmišlja nakon ovogodišnjih rezultata mature koji pokazuju da su maturanti zakazali na tom dijelu ispita.
– Onih koji su ukupno dobili nula bodova na eseju državne mature je 3.825 i već rečenih 1.671 prazan, odnosno 2.154 eseja koji nisu imali dovoljan broj riječi. To znači da je 14% pristupnika dobilo nula bodova iz eseja, ali to ne znači da oni nisu položili državnu maturu. Od tih 3.825 učenika 1.337 ih je ostvarilo prolaz na ispitu iz Hrvatskoga jezika. Ako to problematiziramo, a ja osobno mislim da to nije dobro, 1.337 učenika hipotetski ove godine može upisati pravo, ekonomiju, kroatistiku pa i novinarstvo, ako na ostalim ocjenama ostvare dovoljan broj bodova, rekao je na predstavljanju rezultata mature privremeni ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja Vinko Filipović, i dodao da se time snižava standard pismenosti učenika.
Naglasio je kako će se stanje s esejom ozbiljno proanalizirati sa stručnjacima te da će se za 2023. razmisliti o ponovnom uvođenju minimalnog praga za esej.
– Od 2020. do 2016. nula bodova na eseju kretao se između 2.200 i 2.400, što znači da se ove godine gotovo udvostručio. U ovom trenutku ne mogu s čvrstim utemeljenjem reći što je stvarni razlog tome da je praktički dvostruko više učenika odlučilo predati ili prazan esej ili neispuniti onaj minimum koji se traži na maturi na eseju, kazao je Filipović.