Pretraga

Apsurd: Imamo škole u kojima nastava počinje u tri različita termina, a ne vode se kao trosmjenske

Grad Zagreb početkom školske godine pohvalio se kako je Osnovna škola Ante Kovačića, nakon dogradnje, s tri smjene konačno krenula s radom u dvije smjene. No, nakon te vijesti javljaju nam se roditelji iz ove, ali i nekolicine drugih zagrebačkih škola i tvrde – njihove škole i dalje provode nastavu trosmjenski. Škole, pak, tvrde da je riječ o radu u dvije smjene s međusmjenom, iako Državni pedagoški standard, ovaj pojam uopće ne prepoznaje. Spomenuti propis navodi vrlo jasno da je rad u smjenama ‘organizacija dnevnog rasporeda nastave u dva ili tri vremenska termina’.

učenici ispred škole

Foto: Ramona Ščuric | srednja.hr

‘Radovi na dogradnji Osnovne škole Ante Kovačića započeli su u našem mandatu prije dvije godine i drago mi je da su radovi završili taman da više od 1.000 učenika novu nastavnu godinu ima u dvije smjene’, rekao je početkom nastavne godine gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević. Nakon što smo objavili da ta škola više neće imati trosmjensku nastavu, što nam je potvrdila i ravnateljica škole Jadranka Salopek, javili su nam se roditelji djece koja pohađaju tu školu tvrdeći kako to nije točna informacija.

Kada su učenici Osnovne škole Ante Kovačića dobili raspored, koji je objavljen i na službenim web stranicama škole, na njemu se jasno moglo vidjeti kako postoje tri različita vremena početka nastave. Jedni učenici nastavu imaju ujutro, drugi popodne, a jednoj skupini učenika nastava počinje u različitom terminu od jutarnje ili popodnevne smjene, ovisno o tome koji turnus taj tjedan pohađaju.

– Popodnevna nastava za razrednu nastavu započinje u 13:10, a za predmetnu u 14:00 sati, što nisu tri smjene već samo različiti početak nastave da bi ‘manja’ djeca ranije završavala s nastavom i imala vrijeme za izvanškolske aktivnosti, objasnila nam je tada ravnateljica Salopek.

Pravilnik ne prepoznaje pojam ‘međusmjena’

I dok se nekom logikom može zaključiti da se, ako škola ima tri različita početka nastave, radi o trosmjenskoj nastavi, škole i neki osnivači to su malo ‘ušminkali’. Naime, Državni pedagoški standard osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja uopće ne prepoznaje termin ‘međusmjenska nastava‘ ili ‘međusmjena‘ koji neke škole koriste. Definira se samo pojam smjena kao ‘organizacija dnevnog rasporeda nastave u dva ili tri vremenska termina s ciljem osiguravanja održavanja nastave za sve učenike s pripadajućega upisnog područja’.

Upravo iz tog razloga se mnoge škole koje imaju dvije smjene i jednu međusmjenu službeno nazivaju dvosmjenskima, a ne trosmjenskima. Po ovom smo se pitanju javili Gradu Zagrebu odakle tvrde da nastava u tri smjene i nastava u dvije smjene s međusmjenom – nije ista stvar.

– Trosmjenske škole nastavu organiziraju u tri smjene, pri čemu nastava za treću smjenu počinje u popodnevnim satima, nakon početka nastave druge smjene, u pravilu iza 14 sati. Za razliku od trosmjenske organizacije rada, pojedine jednosmjenske ili dvosmjenske škole, radi efikasnije organizacije nastave i iskorištavanja prostornih kapaciteta mogu donijeti odluku o tome da nastavni dan za određeni razred (npr. četvrti razredi) započne nešto kasnije tijekom prve smjene, primjerice nakon drugog ili trećeg nastavnog sata, (u praksi je to najčešće 11 sati), pri čemu ti razredni odjeli, u pravilu, nastavu uvijek pohađaju u tom, jednom, jutarnjem terminu, tzv. međusmjeni, dok se ostali razredi izmjenjuju u smjenama, naveli su iz Grada Zagreba.

Naglasimo, ovo pravilo o satima u kojima bi trebala početi nastava da bi se nešto smatralo smjenom ne spominje se nigdje u Državnom pedagoškom standardu.

Izdvojeni članak
osnovna škola ante kovačiča pročelje i slika iz zraka nakon dogradnje

Trosmjenska škola u Zagrebu sa skoro 1.000 učenika od sutra konačno u dvije smjene

Pojam međusmjene neslužbenog je karaktera pa ga škole nisu dužne prijaviti

Sve škole kojima je Grad Zagreb osnivač Uredu za obrazovanje, sport i mlade dostavljaju informaciju o tome organiziraju li nastavu u jednoj, dvije ili tri smjene. Ali, kako su nam rekli i iz Grada Zagreba, pojam međusmjene ‘neslužbenog je karaktera’ pa ga škole stoga nisu dužne prijaviti.

– Riječ je, ističemo, o organizacijskim specifičnostima svake pojedine škole s ciljem optimalne organizacije odgojno-obrazovnog rada, između ostalog, i s ciljem osiguravanja izvođenja izborne, fakultativne, dodatne i dopunske nastave u primjereno vrijeme (npr. odmah nakon redovite nastave, a ne 8. ili 9. sat). Ovaj Ured ne nadzire vremena početka i završetka nastave za svaku pojedinu školu, odnosno pojedini razred škole, već vodi isključivo zbirnu evidenciju o smjenskom radu dostavljenom od strane škola. Slijedom navedenog, 35 osnovnih škola nastavu u Gradu Zagrebu organizira u jednoj smjeni, njih 75 u dvije, a jedna u tri smjene.

Izdvojeni članak

Tomašević o jednosmjenskoj nastavi: ‘Desetljećima se nisu gradile škole, a izdavale su se dozvole za stambene zgrade’

Zagreb ima jednu informaciju, a MZO na ŠeR-u drugu

Škola koja u Zagrebu službeno radi u tri smjene je do ove nastavne godine radila u dvije smjene, ali je zbog povećanja broja upisanih prvašića došlo do premalog prostornog kapaciteta da bi nastava i dalje bila u dvije smjene. Radi se o Osnovnoj školi Dragutina Domjanića čiji su se roditelji zbog uvođenja tri smjene bunili te je jedan od prijedloga bio da se iznajme privatni prostori kako bi se izbjegla nastava u tri smjene.

– Roditelji su nakon sastanka s pročelnikom Lukom Jurošem došlo do optimalnog rješenja da se nastava za jednu skupinu učenika koji su bili popodne pomakne na raniji termin, tako da smo na taj način riješili problem i sada smo službeno škola u tri smjene, objasnila nam je ravnateljica OŠ Dragutina Domjanića, Karolina Hlad.

No, bizarnostima tu nije kraj. Na Školskom e-Rudniku Ministarstva znanosti i obrazovanja, gdje su ovog tjedna objavljeni najnoviji podaci o broju učenika u školskoj godini 2023./2024. te, između ostaloga i podaci o tome koliko škola radi u jednoj, dvije ili tri smjene, stoji netočna informacija. Prema ŠeR-u u Gradu Zagrebu postoji jedna škola koja radi u tri smjene, ali nije navedena OŠ Dragutina Domjanića, već OŠ Ante Kovačića koju smo spomenuli na početku teksta i koja je s tri ove nastavne godine prešla na dvije smjene. S druge strane, Grad Zagreb ima informaciju da je jedina škola u tri smjene OŠ Dragutina Domjanića.

Foto: Screenshot ŠeR

U Hrvatskoj je 787 škola koje imaju dvije smjene, ali ne zna se koliko njih ima međusmjene

Znači, učenici, ne samo u Zagrebu, nego je to moguće i u drugim gradovima, ‘neslužbeno’ imaju međusmjenu te je prema ŠeR-u u zemlji trenutno ukupno 1.586 škola koje imaju jednu smjenu, samo devet škola koje imaju tri smjene, dok je škola koje imaju dvije smjene 787. Koliko je tih škola koje rade u dvije smjene i koje imaju jednu ili čak više međusmjena, pošto je to ‘neslužben’ termin koji na papiru ne postoji, ne zna se.

Svakako je bizarno da se u školama provodi nešto što institucije, konkretno osnivači i MZO, ne znaju konkretnu brojku i ne prate koje sve škole provode međusmjene. Još je bizarnije što se postojanje dvije smjene s međusmjenom ne gledaju kao škole u tri smjene, iako nastava počinje u tri različita termina pa je jasno zašto roditelji i učenici smatraju kako takve škole zapravo imaju nastavu u tri smjene, a ne u dvije s međusmjenom. A podsjetimo, država planira da do 2027. godine sve osnovne škole u Hrvatskoj prijeđu ne na dvosmjensku, nego jednosmjensku nastavu, kako bi u svima mogao zaživjeti program cjelodnevne škole.