Pretraga

Arborist, Modni CAD dizajner, Kućni majstor: U srednje škole dolazi više od 20 novih zanimanja

Nakon 30 godina konačno se mijenjaju kurikulumi za strukovne programe i to u sklopu modularne nastave. Za to je u svibnju ove godine objavljeno oko 150 kurikuluma na javnom savjetovanju. Među tim kurikulumima nalazi se i 24 potpuno nova zanimanja koja bi trebala biti u skladu sa suvremenim zahtjevima tržišta rada. Neke od tih zanimanja učenici će moći upisati već ove jeseni u sklopu eksperimentalnog programa modularne nastave.

slike raznih strukovnih zanimanja

Ilustracija: Canva

Buduće generacije učenika dobit će 24 nova zanimanja, odnosno programa koja će moći upisati u srednjim strukovnim školama. Zahvaljujući reformi strukovnog obrazovanja na javno savjetovanje je nedavno izašlo oko 150 kurikuluma koji su izrađeni po principu modula (modularna nastava). Na taj su način napravljeni i kurikulumi za nova zanimanja koja bi trebala privući djecu i pružiti im suvremeno obrazovanje u skladu s potrebama tržišta rada.

Tako se među novim zanimanja spominju Agromeliorator, Arborist, Modni CAD dizajner, Kućni majstor, Tehničar za inteligentne transportne sustave u cestovnom prometu… Cijeli popis nadolazećih novih zanimanja u strukovnim školama nalazi se u tablicama niže.

Osim novih strukovnih kurikuluma, napravljeni su i posebni kurikulumi koji su namijenjeni ponajprije učenicima s teškoćama, pomoćna zanimanja i koji su razina HKO-a 3.

Određeni sektori imat će zajednički prvi razred

Iz Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih napominju kako su svi kurikulumi osuvremenjeni na različite načine, od sadržaja, odnosno ishoda učenja, metode i oblika rada pa do predloženih novih naziva kvalifikacija.

– Osuvremenjeni sadržaji (ishodi učenja), metode i oblici rada te predloženi novi nazivi kvalifikacija (primjerice Turistički tehničar destinacije), povezivanje više različitih, manjih  kvalifikacija u jednu s novim nazivom (primjerice Serviser karoserije motornih vozila/Serviserka karoserije motornih vozila), povezivanje više kvalifikacija u jednu uz stjecanje specifičnih kompetencija kroz veliki postotak izbornosti s novim nazivom (primjerice Električar, Referent za poslovnu ekonomiju/Referentica za poslovnu ekonomiju), zajednički prvi, odnosno prvi i drugi razred za sve kvalifikacije iste razine u sektorima/podsektorima u kojima je to bilo moguće (primjerice Elektrotehnika i računarstvo, Graditeljstvo, geodezija i arhitektura), zajednički prvi razred za sve trogodišnje i četverogodišnje kvalifikacije u sektoru Turizam i ugostiteljstvo, naveli su iz ASOO-a.

Izdvojeni članak

Nastavnici strukovnih škola poručili: Kurikulume za modularnu treba raditi struka, a ne poslodavci

Učenici će neka nova zanimanja od ove jeseni pohađati eksperimentalno

Nakon eventualnih izmjena kurikuluma, oni bi se trebali početi primjenjivati od školske godine 2025./2026. kada će u svim strukovnim školama krenuti modularna nastava. No, dva programa se već par godina provode eksperimentalno. Radi se o Tehničaru za razvoj videoigara i Tehničaru za robotiku, a oni će se moći eksperimentalno upisati i ove jeseni.

– Za eksperimentalni program Tehničar za razvoj video igara Tehnička škola u Sisku izradila je kurikul i izvodi ga od školske godine 2019./2020., a 2020./2021. taj program počinje izvoditi i Srednja škola Novska. Potporu izradi ovog programa dala ja Sisačko-moslavačka županija i razvojna agencija Simora. Međutim, sve do danas taj program ima isti status – eksperimentalni i ostale škole nisu u mogućnosti niti aplicirati niti ga provoditi. Tehnička škola Sisak kao RCK osuvremenila je kurikul, izradila dokumente koji prethode strukovnom kurikulu, standard zanimanja i standard kvalifikacija, upisala ih u Registar HKO-a, a Agencija je taj kurikul prihvatila i pripremila za redovito donošenje. Nakon odluke o donošenju kurikula, on postaje dostupan i drugim školama za izvođenje. Zato ima status  novog, objasnila nam je pomoćnica ravnatelja ASOO-a, Vesna Anđelić.

Izdvojeni članak
mladić mjeri 3D model ispred ekrana računala

Stiže novo strukovno zanimanje: Trajat će četiri godine i provodit će se na principu modula

Neki su se kurikulumi spojili u jedan, time će učenici u trećem razredu moći birati svoj karijerni put

Tehničar za robotiku je također izradila Tehnička škola Sisak te je prošle godine tražila izvođenje kao eksperimentalni program. MZOM je odobrio te se izvodi od školske 2023./2024. Agencija je prihvatila strukovni kurikul i pripremila novi – Tehničar za robotiku i automatizaciju.

– Budući da su prve dvije godine iste i za tehničara za robotiku i za tehničara za automatizaciju. Spajanjem ta dva kurikula u jedan s mogućnošću da učenici u trećem razredu izaberu područje robotike ili automatizacije kao svoj karijerni put. Na taj način omogućili smo da ipak postoji mogućnost obrazovanja i u području automatizacije, tamo gdje bude potrebno, gdje će lokalnim poslodavcima to biti potrebno. Istraživanje tržišta rada pokazuje da postoji potreba za tehničarima u području automatizacije, ali već godinama za postojeći program nije bilo interesa te je on jednostavno kao takav nestao. Ista je situacija i s elektromonterima (osobe koje rade npr. na održavanju dalekovoda). Ovaj pristup, u kojem se izrazit naglasak stavlja na veliki postotak izbornosti, pokušava riješiti dosadašnji problem, navela je Anđelić.

Iz ASOO-a su dodali i kako je svim ovim postupcima i koracima zajedničko to što su suvremeni strukovni kurikuli u skladu s vremenom u kojem živimo, fleksibilni su za brze promjene, a samim time se i racionalizirao broj kurikuluma.

– Veliki broj različitih kurikula za svaku pojedinačnu kvalifikaciju dovodi do velike disperzivnosti, nejednakih mogućnosti za obrazovanje i posljedično za gubitak kvalificiranih osoba za pojedina zanimanja odnosno nestanak nekih zanimanja koja su potrebna, primjerice elektromonter, poručili su su iz ASOO-a.