Pretraga

Bliži se početak škole: ‘Važno je da u prvi plan stavimo dobrobit i mentalno zdravlje učenika’

A- A+

Zabrinutost o sukobima i nasilju u školama, sve više učenika u riziku od siromaštva i isključenosti, problemi s pronalaskom, zapošljavanjem i zadržavanjem učitelja pojedinih područja samo je dio izazova u novoj nastavnoj godini, poručuju iz Foruma za slobodu odgoja. Otamo kažu da u prvi plan treba staviti dobrobit i mentalno zdravlje učenika. Potiču da se o školama brine kao o općem dobru.

Prazna učionica

Prazna učionica | foto: Canva

Forum za slobodu odgoja, organizacija koja se dugi niz godina bavi unapređenjem obrazovanja, javio se priopćenjem ususret još jednoj nastavnoj godini koja za učenike počinje u ponedjeljak. Objašnjavaju da se odjeci potresa i dalje osjećaju, a kako i hrvatske škole pohađaju učenici iz Ukrajine te bliskoistočnih zemalja.

‘Važno je da u prvi plan stavimo dobrobit i mentalno zdravlje učenika’

– Istraživanja i praksa potvrđuju zabrinjavajuću raširenost nasilja i poteškoća mentalnog zdravlja djece i mladih (i odraslih). Posebno zabrinjava činjenica da sukobi u školama, kako među djecom tako i između roditelja i odgojno-obrazovnih radnica i radnika, prečesto prelaze u razne oblike nasilja. Svjedoci smo i sve većih socio-ekonomskih raslojavanja, pa će tako i ove školske godine u hrvatske škole poći deseci tisuća učenica i učenika u riziku od siromaštva i isključenosti. Primjereni oblici školovanja potrebni su sve većem broju djece koja polaze školu, što predstavlja velik izazov sustavu koji nije uvijek za to pripremljen. Ova nastavna godina bit će druga godina cjelodnevne škole. Iako su povećane plaće odgojno-obrazovnih radnica i radnika, sustav i dalje ima problema s pronalaskom, zapošljavanjem i zadržavanjem učitelja i učiteljica pojedinih područja, pišu iz Foruma za slobodu odgoja.

Napominju da unatoč tome što sve više lokalnih zajednica uvodi građanski i zdravstveni odgoj i obrazovanje, zabrinjava plan smanjenja općeobrazovnih predmeta u strukovnim školama. Pojašnjavaju važnost tema klimatskih promjena i održive budućnosti.

– Obrazovanje koje živote djece mijenja na bolje. Kako bi se to i ostvarilo, važno je da u prvi plan stavimo dobrobit i mentalno zdravlje učenika:ca. Na ovom području škola, roditelji i zajednica trebaju snažno surađivati. Zato je važno da se upravo na početku nove godine posveti dodatna pozornost planiranju preventivnih programa, pripremi razrednika:ca i stvaranju jednakih prilika za sve učenike:ce. Obrazovanje koje osigurava svijest o važnosti zaštite prirodnog okoliša i ekološkoj pravdi. Ujedinjene nacije već više od trideset godina naglašavaju važnost obrazovanja za klimu, okoliš i ekološku pravdu. Kroz obrazovanje učenici:e trebaju usvojiti znanja, razviti vještine, ali i emocionalnu povezanost s prirodom, što im omogućuje da aktivno doprinesu borbi protiv klimatskih promjena. Zato je posebno opasno ako ovoj temi pristupamo površno jer djeci šaljemo poruku da nam nije stalo, pojašnjavaju iz Foruma za slobodu odgoja.

Izdvojeni članak

Uoči početka nastave udruge za djecu imaju tri zahtjeva za Vladu: ‘Pa oni ne mogu redovito u školu’

‘Nova nastavna godina nova je nada i prilika za izgradnju sretne i sigurne škole’

Ističu da tehnologija i umjetna inteligencija donose razvojne prilike, ali i etičke rizike poput poticanja pristranosti i stereotipa. Smatraju da obrazovanje mora dati snažan doprinos izgradnji mira i života u svijetu punom različitosti.

– To je jedna od ključnih uloga obrazovanja – učiti kako živjeti zajedno unatoč razlikama, kako se suprotstaviti diskriminaciji, rasizmu i nejednakostima. Mir nije samo odsutnost rata, već i svakodnevna odluka za dijalog i poštovanje razlika, kako interkulturalnih tako i osobnih, dok se zalažemo za pravdu i ljudska prava. I to treba biti vidljivo u svakoj učionici, stoji u priopćenju Foruma za slobodu odgoja.

Spominju važnost toga da nastavnici, ravnatelji, učitelji i stručni suradnici imaju prilike za redovitim usavršavanjima, da su podržani i cijenjeni te prepoznati kao ključni za kvalitetu obrazovanja. Potiču brinuti o školama kao općem dobru gdje učenici osjećaju ‘da mogu učiti, rasti, pitati i propitivati, biti ono što jesu, a time potaknuti osjećati se sigurnije i sretnije’.

– Nova nastavna godina nova je nada i prilika za izgradnju sretne i sigurne škole za sve učenike:ce i učitelje:ice. Škola je prostor optimizma i otvorenosti prema boljem svijetu. Obrazovanje i nova školska godina pružaju nam priliku da konstruktivno odgovorimo na izazove, stavljajući prirodu i čovjeka u središte. Na to nas poziva i učenica s prošlogodišnjeg natječaja ‘Oboji svijet’: ‘Djeca su najveće blago ovoga svijeta, i upravo ona imaju moć promijeniti ga nabolje. Ne bore se mačevima i pištoljima, bijesom i nasiljem, već iskrenom nevinošću, ljubavlju i kreativnošću’, zaključuju iz Foruma za slobodu odgoja.