Braća Srpak pravi su genijalci koji doma imaju 23 Oskara: Ilija vas je već oduševio, a vrijeme je da upoznate i Marka
Ako se složimo da je znanje najveće blago, svakako možemo tvrditi da je obitelj Srpak iz Varaždina jedna od najbogatijih. Uostalom, imaju Oskare znanja koji to dokazuju, njih ukupno 23. O starijem bratu Iliji već smo pisali u nekoliko navrata, a javnost ga najbolje pamti po njegovu briljantnom govoru na ovogodišnjoj dodjeli maloprije spomenute nagrade. Manje je poznato da Ilija ima i mlađeg brata koji, blago rečeno, rastura na državnim i međunarodnim natjecanjima znanja i to u više područja. Upoznajte Marka Srpka, ovogodišnjeg dobitnika četiri Oskara znanja.
Još od godine u kojoj se umalo nije dodijelio, nikada više medijske pažnje nije dobio Oskar znanja, nagrada koja odlazi u ruke najuspješnijih hrvatskih učenika na međunarodnim i državnim natjecanjima u znanju, glazbi i plesu. Razlog bure u javnosti ovoga je puta bio briljantan govor varaždinskog maturanta Ilije Srpka, pred kojime se mogu posramiti apsolutno svi – političari, mediji i svaki pojedinac koji čini ovo društvo. Kritizirao je u prepunoj dvorani Ekonomskog fakulteta obrazovni sustav koji potiče prosječnost, ali i medije koji se bave svime osim prepoznavanjem i isticanjem onih najizvrsnijih.
Ilija je, to do sada već znate, ovogodišnji dobitnik najvećeg broja Oskara znanja, njih pet, a kod kuće ih ima ukupno 17. No ono što vam je možda promaknulo, jest da Ilija ima gotovo jednako uspješnog mlađeg brata. Njegovo ime je Marko Srpak i upravo je završio drugi razred Prve gimnazije Varaždin.
Marko ima šest Oskara znanja
Prvi puta je na natjecanjima u znanju Marko Srpak sudjelovao u četvrtom i petom osnovne. Bila je riječ o natjecanjima u matematici, informatici i astronomiji. Upravo je astronomija bila prva u kojoj se plasirao na državno natjecanje. Ostvario je tada sedmo mjesto, a rezultat je to kojime nije bio zadovoljan. Kasnije se, kaže, našao u nekim drugim područjima.
– Kao mali, volio sam naučiti nove stvari i bio sam sretan kad sam ih znao riješiti, a najviše sam volio matematiku, prisjeća se Marko.
U godinama koje su uslijedile sudjelovao je na brojnim drugim natjecanjima- u informatici, kemiji, matematici i fizici, u kojoj je dvostruki državni prvak. Zlatni je, osim na matematici, je ove godine bio i na državnom iz informatike.
Što se tiče međunarodnih, Marko je sudjelovao na natjecanju ACSL-All Star Competition u SAD-u, gdje je lani bio prvi, a ove godine treći. U oba slučaja riječ je o samostalnoj konkurenciji. Ove godine sudjelovao je i na EUSO, Europskoj znanstvenoj olimpijadi, gdje je osvojio srebro.
– Najdraže mi je ovogodišnje prvo mjesto iz fizike, kojim sam potvrdio prošlogodišnji uspjeh, otkriva nam Marko.
Ukupno za sada ima šest Oskara znanja, što bi značilo da ih je u kući obitelji Srpak ukupno 23.
‘Ilija i ja smo ponosni jedan na drugog’
Kaže, najveći motiv za sudjelovanje na tolikim natjecanjima su mu izazovi koje natjecanja predstavljaju, a putem njih voli i testirati vlastito znanje. Učenik će biti još dvije godine, a problema s usklađivanjem školskih obaveza i natjecanja nema.
– Stigne se. Kad je vrijeme natjecanja spremam se za njih, a u školi dobijem ‘poštedu’ te naknadno u dogovoru s profesorima nadoknađujem propušteno gradivo i testove, priča nam Srpak mlađi.
Kaže, zna se dogoditi da ga uspoređuju sa starijim bratom, no svi koji ga bolje upoznaju kasnije ga vide u njegovu svjetlu. Otkrio nam je i kakav odnos ima s Ilijom.
– Kad ga trebam za pomoć tu je uz mene, kad on mene treba oko nečeg što možda ja znam – on pita mene. Imamo tipičan bratski odnos, nevezano uz to kakve uspjehe postižemo. Obojica smo ponosni jedan na drugog i nemamo potrebe međusobno se natjecati ili slično, kaže Marko.
Osim brata i ostatka obitelji podrška su mu, dodaje, prijatelji i profesori.
– Ponosni su i sretni za mene, a istovremeno, ja sam sretan zbog toga što imam njihovu podršku, ističe Marko.
‘Ostvarenje bitnih uspjeha trebalo bi se više priznavati i nagrađivati’
Škola je gotova, a Marko nam trenutno dogovara s Krka gdje je u informatičkom kampu. Iako se čini da s prikupljanjem novih znanja i učenjem nikada ne staje, ostaje mu ponešto slobodnog vremena. Kaže, voli ga provoditi igrajući računalne igrice i gledajući filmove. Bavi se i izviđačima te sportskim plesom.
O tome što će upisati po završetku srednje i čime će se baviti u budućnosti trenutno nema predodžbu. No, ona u vezi toga kako bi trebao izgledati obrazovni sustav vrlo je jasna:
– Vjerujem da bi sustav mogao biti bolji i usmjeravati se više za specijalizaciju učenika koji to žele. Ostvarenje bitnih uspjeha trebalo bi se više priznavati i nagrađivati, a učenike motivirati na daljnji trud za uspjeh u životu, zaključuje Marko koji unatoč, a ne zahvaljujući postojećem sustavu, na svome putu ne posustaje.