Broj maturanata koji traže prilagodbu ispita porastao 10 puta: Dvije teškoće sve su učestalije
Maturanti koji imaju određene teškoće u razvoju, učenju ili određene emocionalne probleme, mogu tražiti prilagodbu ispitne tehnologije na državnoj maturi. Na prvoj državnoj maturi 2010. godine takvih je kandidata bilo 125, a na ljetnom roku 2024. gotovo deset puta više, čak 1.227. Iz Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja navode da se primjećuje se veća učestalost pristupnika s teškoćama u području mentalnoga zdravlja, ali su učestaliji i oni s kroničnim bolestima.
S početkom prosinca u sustavu Postani student započele su prijave ispita državne mature, a one će, prema kalendaru NCVVO-a, trajati do 15. veljače. Još od prve mature, a tako je i ove godine, učenici i drugi kandidati mogu tražiti prilagodbu ispitne tehnologije.
Pravo na prilagodbu na maturi ima više skupina pristupnika
Pravo na tu prilagodbu ima nekoliko skupina maturanata: oni s teškoćama u razvoju, mladi s teškoćama učenja, poremećajima u ponašanju i emocionalnim problemima kao i kandidati koji imaju teškoće uvjetovane kulturalnim i jezičnim čimbenicima.
Postupak koji trebaju slijediti maturanti koji su ove godine četvrti ili peti razred srednje je da o potrebi prilagodbe ispitne tehnologije obavijeste koordinatora svoje škole. Ostali, stariji pristupnici koji imaju potrebu za prilagodbom ispitne tehnologije, trebaju poslati upit za obrazac zahtjeva za prilagodbu ispitne tehnologije samom NCVVO-u. Javljaju se na mail [email protected], a upit mogu poslati do 15. veljače 2025. godine.
Broj pristupnika maturi s teškoćama u porastu
Nedavno smo pisali o alarmantnom povećanju postotka učenika s teškoćama u razvoju u desetogodišnjem razdoblju. Podaci Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih govore da je ove školske godine postotak učenika s teškoćama u razvoju 7,33 posto, a prošle godine bilo ih je 8 posto. Međutim, ako se ovogodišnji postotak postavi u desetogodišnji kontekst, on je i dalje vrlo visok. Naime, 2014./15. godine u školama je bilo svega 4,11 posto učenika s teškoćama od tadašnjeg ukupnog broja učenika. Prema podacima koje iznosi Vinko Filipović, ravnatelj NCVVO-a, i na maturi je uočljiv rast broja kandidata s teškoćama.
– U 15 godina provedbe ispita državne mature došlo je do porasta broja pristupnika koji ispite polažu uz prilagodbu ispitne tehnologije. Primjerice, u prvome roku školske godine 2009./2010. u Hrvatskoj je bilo 125 pristupnika koji su ispite polagali uz prilagodbu ispitne tehnologije, dok ih je u prvome roku školske godine 2023./2024. bilo njih 1.227, navodi Filipović za srednja.hr.
Ove brojke zabrinjavaju tim više kada se u obzir uzme da je u istom razdoblju ukupni broj pristupnika maturi drastično pao – 2010. bilo ih je 37.522, a na ljetnom roku 2024., kažu podaci NCVVO-a, 29.188. Zanimalo nas je i primjećuju li u NCVVO-u porast broja pristupnika s određenom teškoćom, a koja se možda ranijih godina nije pojavljivala.
– Primjećuje se veća učestalost pristupnika s teškoćama u području mentalnoga zdravlja, posebice nakon pandemije COVID-19. Unatrag nekoliko godina bilježimo i porast pristupnika s teškoćama uvjetovanim kroničnim bolestima poput dijabetesa, odgovara nam Filipović.
Kako izgleda prilagodba ispitne tehnologije?
Naš sugovornik navodi i da na samim ispitima državne mature ne postoji sadržajna prilagodba, kako bi rezultati bili međusobno usporedivi. Prilagodba tako uključuje onu grafičku, primjerice veći font, podebljane ključne riječi, veći format papira ili ispit na Brailleovu pismu za učenike s oštećenjem vida.
Druga vrsta prilagodbe je i prilagodba načina polaganja ispita. To, na primjer, znači da se kandidatu može produljiti vrijeme pisanja ispita, polaganje ispita u zasebnoj prostoriji, maturantu može biti dodijeljen i asistent na ispitu ili mu se, pak, omogućiti da dio ispita polaže na računalu.
Bilo je slučajeva u kojima su maturanti bili oslobođeni pisanja nekih ispita, danas to više nije praksa
Budući da poznajemo osobu koja je radi diskalkulije, teškoće u obavljanju matematičkih operacija, prije više godina bila u potpunosti oslobođena ispita mature iz Matematike, Filipovića pitamo o koliko je to čest slučaj.
– Oslobođenje polaganja dijela ispita državne mature odobrava se isključivo u iznimnim slučajevima, samo kada zbog prisutnih teškoća učenika ili pristupnika polaganje ispita nije moguće ni uz koju drugu vrstu prilagodbe ispitne tehnologije. Od početka polaganja ispita državne mature bilo je pojedinih slučajeva izuzeća pisanja ispita iz Matematike no to više nije praksa zbog mogućnosti drugih vrsta razumne prilagodbe, a koje omogućavaju učeniku s teškoćama polaganje ispita državne mature, navodi Filipović za srednja.hr.
Isto odgovara i kada je u pitanju Hrvatski i disleksija, međutim, dodaje, učenicima i pristupnicima sa značajnim oštećenjem sluha odnosno gluhoćom, može se odobriti izuzeće polaganja slušnog dijela ispita iz stranoga jezika.
– Cilj ispita državne mature s prilagodbom ispitne tehnologije jest dodatna pomoć učenicima i pristupnicima s teškoćama, kako bi im uvjeti polaganja ispita izjednačili s uvjetima učenika i pristupnika bez teškoća, a sve u okviru razumne prilagodbe, zaključuje Filipović.
U dokumentima u nastavku možete pronaći sve informacije o procedurama ostvarivanja prava na prilagodbu ispitne tehnologije, prvo za ovogodišnje maturante, a potom i ostale, starije pristupnike. Napomena: ako vam dokument nije vidljiv, osvježite stranicu.