Carpooling ili dijeljenje troškova prijevoza sve je popularniji trend među mladima u Hrvatskoj, koji osim avanturizma, predstavlja i značajne financijske uštede, a nemojmo zanemariti ni ekološki segment. Stvar funkcionira tako da pojedinac koji nekim povodom ide primjerice od Zagreba do Rijeke automobilom, putem grupa na društvenim mrežama ili foruma svoj put najavi, kako bi eventualno još netko s njim putovao i podijelio troškove goriva i cestarine. Kako u praksi izgleda carpooling, otkriva nam Petar Rastija, apsolvent na Geografskom odsjeku pri zagrebačkom PMF-u, koji je preko 30 puta putovao na ovaj način.
Carpooling je trend koji se isprva pojavio u SAD-u gdje u pojedinim saveznim zemljama čak ima i posebna traka na autoputu za osobe koje dijele troškove prijevoza odlazeći na posao ili bliža te daljnja putovanja. No ovaj oblik putovanja u posljednje je vrijeme vrlo popularan i u Hrvatskoj, osobito među mladima koji putem foruma i Facebook stranica dogovaraju prijevoz, umjesto da idu busom, a usput i financijski bolje prođu.
Potraga za prijevozom ili ponuda slobodnog mjesta
Dvije su vrste ljudi koje se služe carpoolingom. Na jednoj su strani tragači, dakle osobe koje trebaju prijevoz između određenih destinacija. Glavnina dogovora se obavlja online, a primjer jednog oglasa je ‘trebam u nedjelju prijevoz od Trogira do Čakovca. Imam jedan kufer.’
Na drugoj su strani osobe koje nude slobodno mjesto u automobilu. Primjer oglasa koje postavljaju ove osobe je ‘Imam jedno slobodno mjesto u automobilu sutra od Rogoznice do Imotskog’.
Na ovaj način ljudi napune automobil podijele troškove prijevoza i svi sretni stignu do željenog odredišta. Put od Zagreba od Rijeke za 50 kuna uistinu zvuči primamljivo. Još nema truckanja u busu.
Dodajmo da je najpopularnija hrvatska Facebook stranica za carpooling usluge ‘Tražim prijevoz /imam slobodno mjestu u autu’. Trenutno ima više od 43 tisuće članova.
Uštede veće od 50 posto
Petar Rastija student je PMF-a, koji već više od pet godina koristi usluge carpoolinga. Iako on sam putuje na relacijama većih hrvatskih gradova, prema Petrovim iskustvima, osobe koje voze, rado staju i na usputnim stanicama osoba koje su odlučili povesti. To je još jedna prednost ovakvog oblika putovanja, nad autobusnim.
– Uslugu carpoolinga sam koristio između 30 i 40 puta, budući da si na ovaj način proširujem i nadopunjujem mogućnosti već 5-6 godina. Putovao sam na mnogo relaciji, primjerice Zagreb – Rijeka, Zagreb – Zadar, Pula – Rijeka, a baš prije par dana i Pula – Split, govori nam Petar.
Spomenuli smo već u prvom paragrafu kako su među prednostima ovakvog putovanja i ekološki aspekt, a svakako i financijski.
– Uštede variraju ovisno o destinaciji. No u svakom slučaju one postoje te nisu ni zanemarive. Prema mojim iskustvima ušteda je bila barem 50 posto, a negdje čak i više u odnosu na cijene autobusnih karata. Evo i primjer. Za relaciju Zagreb-Rijeka cijene busnih karata u jednom smjeru se kreću od 100 do 150 kuna, a ja dijeljenjem troškova prijevoza nisam nikada platio preko 50 kuna, govori student PMF-a.
Dodao je i kako ima dobra iskustva s posljednjeg puta od Pule do Splita. Bus bi ga koštao 450 kuna, a dijeljenjem troškova uspio je naći varijantu za 150.
Nema straha, tek je prisutna pozitivna nervoza
Carpooling ima i svojevrsne rizike, mada se uvijek možete zaštiti time da dobro provjerite tko je osoba s kojom trebate putovati ili koju vozite automobilom.
– Prije polaska do sada nisam imao klasični strah, ali je bila prisutna neka pozitivna nervoza, iščekivanje u neznanju. Negativnih iskustava nisam također nisam imao, ali neka su bila manje pozitiva od drugih. Stvar je i u tome hoćete li se ‘kliknuti’ sa suputnicima ili ćete tih nekoliko sati provesti u neugodnoj šutnji, pojašnjava Rastija.
Međutim to i jest bit avanturizma, da nekada jednostavno ne znate kakav vas sljedeći korak očekuje. No Petar dodaje da uglavnom upozna neku zanimljivu osobu prilikom carpoolinga.
Za kraj je student PMF-a otkrio i možebitne negativne situacije koje se mogu izroditi putujete li na ovaj način.
– Svakako je tu nepouzdanost. Nikada ne znate kada će vas netko izigrati, iako su ovakve situacije rijetke. Nepostojanje stalnih linija također je mana, a zna se tu i tamo naći vozač, koji vam ne paše iz ovog ili onog razloga. Ulazak u automobil s nepoznatom osobom, za neke je veliki problem, zaključuje Rastija.