Detalji nacionalnih ispita u 2023.: Neće se ocjenjivati, bodovi idu u bilješku, poznato i tko ih ispravlja
Ove školske godine, u drugoj polovici ožujka, u sve osnovne škole u Hrvatskoj ulaze nacionalni ispiti. Pisat će ih svi učenici osmih razreda, te četvrtaši i petaši, ali oni samo u školama koje su lani bile eksperimentalne. Unatoč tome što se ozbiljno razmišljalo o tome da se ovi ispiti osmašima ocjenjuju, od toga se odustalo. Neće biti kriterij upisa u srednje škole, neće ulaziti u rubriku ocjena, ali će učenicima postignuti bodovi biti evidentirani kao bilješka. Poznato je i tko će ih ocjenjivati – ne nastavnici u školama, kao što je to bio slučaj s probnom maturom, nego ocjenjivači imenovani putem javnog poziva, kao na redovnoj maturi.
Nakon što su u protekloj školskoj godini u manjem broju škola eksperimentalno provedeni nacionalni ispiti, te će ispite ove godine pisati svi učenici osmih razreda, njih preko 40 tisuća u 923 osnovne škole diljem Hrvatske.
Osmaši pišu ispite iz osam predmeta i to u redovne nastavne dane
Oni će se u osmim razredima provoditi od 13. do 31. ožujka 2023. godine iz osam predmeta – Hrvatskog (bez eseja, samo pisani dio ispita), Matematike, Engleskog, Biologije, Fizike, Geografije, Kemije i Povijesti. Ispituje se gradivo od 5. do 8. razreda. Provedba nacionalnih ispita bila je tema konferencije za medije u Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja, koju je održao ravnatelj te institucije, Vinko Filipović.
Osmaši će ispite polagati svaki drugi dan u devet sati ujutro, a učitelji će dobiti upute da u te dane ne planiraju pisane provjere. Ipak, nastava će se provoditi u dane pisanja ispita kako bi se zadovoljila norma sati.
– Cilj nam je da dobijemo povratnu informaciju o razini postignuća učenika, od koje će u konačnici imati koristi i učenici i roditelji te škola, ali nacionalne institucije – od resornog Ministarstva do svih onih koje će rezultate moći koristiti u svrhu poboljšanja i unaprjeđenja obrazovnog sustava, rekao je Filipović.
Osim osmaša, eksperimentalno pišu i četvrtaši i petaši
Neće se ocjenjivati, ali će u bilješkama biti evidentiran broj bodova koje učenici dobiju
Iako je ranije Filipović rekao kako se razmatra ocjenjivanje ovih ispita, toga, barem ove školske godine ipak neće biti.
– Nacionalni ispiti neće biti kriterij za upis u srednje škole u školskoj godini 2022./23., neće ulaziti u rubriku ocjena koje će utjecati na zaključnu ocjenu. Ali će biti evidentirani kao bilješka tako da će svaki učenik imati evidentiran broj bodova i odgovarajuće postignuće u postocima. Na nacionalnoj razini ta će postignuća biti vrlo jasno definirana do kojeg postotka je negativna ocjena, od kojeg postotka dalje je ocjena dovoljan, dobar, vrlo dobar i odličan, rekao je Filipović i pojasnio da je tako u ovom trenutku, a da je na resornom Ministarstvu da odluči hoće li i kada u budućnosti nacionalni ispiti utjecati na završne ocjene i eventualno postati kriterij za upise.
Dodaje da će kroz ove ispite roditelji dobiti vjerodostojan podatak o tome kakva su postignuća učenika i svakog od predmeta u kojima će se nacionalni ispiti provoditi za gradivo od 5. do 8. razreda.
– Na nacionalnim ispitima moći će se vrlo jasno vidjeti koliko su ocjene koje će dobiti kao zaključne u osnovnim školama realne, rekao je Filipović.
Kaže i kako će i ove godine biti dostupan vrlo jasan prikaz nacionalnog prosjeka, iz čega će svaki učenik i učitelj vidjeti razinu postignuća pojedinog učenika, na kojoj je razini neki razred i iz čega će se moći izvlačiti zaključci.
Filipović naglašava da zabilješka o postignuću na nacionalnom ispitu ni na koji način ne obvezuje i ni na koji način ne treba utjecati na ocjene. Među ostalim, jer prema Pravilniku o vrednovanju ne postoji element unošenja nacionalnih ispita, među ostalim, jer se ocjenjuje gradivo četiriju razreda, što ne može utjecati na ocjenu u osmom razredu.
Ispite vrednuju ocjenjivači odabrani putem javnog poziva
NCVVO je raspisao i javni poziv za formiranje stručnih radnih skupina i interes je, ističe Filipović, bio velik. Treba naglasiti, a to je bilo jedno od ključnih pitanja nastavnika, da ispite neće ocjenjivati profesori u školama, kao što je to bio slučaj s probnom maturom. Nacionalne ispite vrednovat će neutralni ocjenjivači izabrani putem javnog poziva, prema unaprijed određenim pravilima i kriterijima, koji će proći i posebne edukacije prije početka ocjenjivanja.
@srednja_hr Ovo je sve što trebate znati o nacionalnim ispitima! #ispit #test #skola #osnovna #osnovnaskola #nacionalni #nacionalniispiti #srednja #srednjahr #foryoupage #foryou #fyp ♬ School Bus – Alberts, Mark
– Učitelji u školama neće ocjenjivati i u tome je također prednost nacionalnih ispita – otklanjamo i svaku mrvicu subjektivnosti. Ispiti će biti tajni, kao što su i na maturi, a ocjenjivači će biti izabrani po kriteriju koje imamo i za maturu, odgovara Filipović.
Ravnatelj NCVVO-a: Za nacionalne ispite ne trebaju posebne pripreme
Otkrio je i da će do 1. studenog biti objavljeno koje ishode, odnosno gradivo trebaju usvojiti učenici osmog razreda kako bi nastavnici mogli planirati realizaciju do početka pisanja nacionalnih ispita.
– Učitelji će imati dovoljno vremena da isplaniraju na koji način će obraditi gradivo, rekao je Filipović i dodao da će o daljnjim provedbama i koracima škole biti pravovremeno obaviještene.
Kada je riječ o zadacima s nacionalnih ispita, oni neće biti objavljivani kako se objavljuju nakon državne mature, ali bi učitelji trebali dobiti neke smjernice o tipu i primjeru zadataka. Sami ispiti će biti prilagođeni za učenike koji se školuju prema individualiziranom programu, na jeziku nacionalnih manjina.
– Ono što posebno želim naglasiti jest da za nacionalne ispite ne trebaju posebne pripreme. Želimo sliku stvarnog stanja, ne želimo proizvesti nacionalnim ispitima određenu vrstu histerije, koja se na žalost vrlo često događa kada je u pitanju državna matura pa se ide na različite vrste instrukcija. Ni na maturi to nije bio cilj, ali mi to ne možemo spriječiti. Što se tiče nacionalnih ispita, dosita nema potrebe za pripremom. Mi želimo stvarno stanje učeničkih postignuća. Svjesni činjenice da ne mogu pokazati ista postignuća iz gradiva 5.,6. i 7. kao što će to biti iz gradiva 8. razreda, rekao je Filipović.
Rezultati eksperimentalne provedbe podudaraju se s Gaussovom krivuljom
Rekao je kako još uvijek traje obrada rezultata eksperimentalne provedbe, u lipnju je tek objavljen dio podataka koje su imali u NCVVO-u. Filipović kaže da se oni podudaraju s ‘prirodnim zakonitostima’, odnosno Gaussovom krivuljom.
– Imamo do negdje pet posto učenika s najmanjim postignućima, u Fizici nešto više, i negdje do deset posto učenika s najvišim postignućima. Za razliku od onog što imamo u redovitom, čime se i vi bavite analizama svake godine, imamo uspon od najmanjeg postotka negativnih do 40 i nešto posto pozitivnih, rekao je Filipović.
Na kraju se osvrnuo i na prozivke da će pisanje nacionalnih ispita uzrokovati dodatan, po mnogim kritičarima, bespotreban stres učenicima.
– Provode ih gotovo sve zemlje u Europi, neke i u našem okruženju. Kada se govori o stresu, rekao sam to već u nekoliko navrata, stres za dijete je i kada odlazi prvi puta u jaslice, prvi dan škole. Nacionalni ispiti u tom pogledu nisu i ne trebaju biti nikakav stres upravo u okolnostima koje sam spomenuo – neće utjecati na upise u srednju školu, neće utjecati na zaključnu ocjenu i ne želimo da se dodatno pripremaju. Nepotrebno se stvorila histerija oko nečega što to nije, roditelji i učenici mogu biti bez brige. Da nacionalni ispiti nisu stres, već se pokazalo u eksperimentalnoj provedbi, zaključio je Filipović.