Do promjene državne mature neće još doći, no evo što srednjoškolci misle o dvije spomenute opcije
Prilog o reformi državne mature prikazan u Dnevniku
HTV – a u subotu 11. siječnja iznenadio je
srednjoškolce, ali i samog ministra obrazovanja,
znanosti i sporta Željka Jovanovića. Najavljene su
promjene u državnoj maturi te mogućnost vraćanja
prijemnih ispita na fakultetima, a bez ijedne riječi
resornog ministra. Iz spomenutog priloga mnogi su
mogli zaključiti kako će se od iduće godine sistem
mijenjati, no Jovanović je ubrzo reagirao putem svoje
Facebook stranice te demantirao informaciju o promjeni
državne mature. Budući da se u prilogu govorilo o dvije opcije koje bi zamijenile državnu maturu, odlučili smo ispitati srednjoškolce i doznati što oni misle o tome koje bi rješenje bilo bolje.
U Dnevniku HTV – a u subotu 11. siječnja prikazan je prilog u kojem
se pompozno objavljuje ekskluzivna informacija o
promjeni državne mature do koje bi, prema riječi
autorice spomenutog priloga, trebalo doći iduće
godine. Takav je zaključak izvučen na temelju
mišljenja voditelja Nacionalne strategije za odgoj,
obrazovanje i znanost Nevena Budaka. Jovanović je ubrzo reagirao i demantirao informaciju na svojem Facebook profilu.
Budakovo mišljenje protumačili kao najavu promjene državne mature i mogućnost uvođenja prijemnih ispita
Jasno je dakle da je HTV pustio probni balon uzdrmavši tako opet srednjoškolce, koji su ionako nezadovoljni trenutnim načinom provjere stečenog znanja pri polaganju državne mature i upisivanju na fakultete. U razgovoru s nekoliko njih otkrili smo što misle o državnoj maturi i o spomenutim opcijama o kojima je pričao Neven Budak iz NCVVO – a.
Pričalo se tako o dvjema opcijama – jedna bi bila
vraćanje prijemnih ispita na fakultete, dok bi druga
značila zamjenu državne mature nizom centraliziranih
ispita kroz čitavo razdoblje srednjih škola. Iako je Jovanović ubrzo nakon prikazivanja priloga demantirao informaciju o promjeni državne mature od iduće godine, odlučili smo saznati što srednjoškolci misle i koja bi opcija prema njihovom mišljenju bila bolja i učinkovitija.
Srednjoškolci priželjkuju promjene, nezadovoljni trenutnim sistemom
– Iznimno mi je drago što se konačno počelo pričati o
izmjenama na ovome području jer sam od samih početaka
mature ovakvog tipa bila protiv nje. Smatram da se
radi o ispitu koji ne služi učenicima kao motivacija
za temeljitije i kvalitetnije učenje kroz sve četiri
godine srednje škole, već kao pritisak na njih zadnju
godinu kada su primorani podrediti sve pripremama za
ispite mature. Nemoguće je savladati toliko širok,
zadani program gradiva i predmeta u toj mjeri da se
učenik ne treba pripremati, detaljno ponoviti, pa čak
i iznova učiti neke od obrađenih dijelova pojedinog
predmeta. Osim što devet mjeseci otpada na pripreme
starog i simultano učenje novog gradiva četvrte
godine, sav trud i stres uložen u pisanje i pripreme
obavezne mature, u nekim slučajevima postane
nepotreban jer fakultet na kojeg se učenik želi
upisati, traži riješen prijemni ispit, moguće sa
fokusom na potpuno drugačije i nepovezano područje
provjere.
Imala sam priliku vidjeti kako izgledaju
ispiti te smatram da su koncipirani vrlo nepromišljeno
i s puno grešaka te se zasnivaju na vrednovanju
učenikove sposobnosti pamćenja podataka umjesto
intelektualnih sposobnosti pri savladavanju pojedinih
područja, logike te sposobnosti apstraknog i
kreativnog mišljenja. Opcija uvođenja centraliziranog
ispita, definitivno zvuči bolje i osigurava puno manje
stresa te temeljitije učenje i savladavanje školskog
programa tijekom godina školovanja.
Također, smatram
da pokazuje vjerodostojne rezultate te stvarnu
sposobnost učenika i kontinuiranost u učenju, rekla je
učenica zagrebačke XVI. gimnazije Margareta Blažević
te dodala kako smatra da uvođenje prijemnih ispita na
fakultete omogućuje učenicima koncentraciju na
interesnom području i testiranje sposobnosti koje će
mu trebati za daljnji nastavak obrazovanja.
‘Do promjene tako skoro neće doći, a svemu će prethoditi rasprava’
S njom se slaže još jedna srednjoškolka, učenica
Srednje medicinske škole u Slavonskom Bodu. – Za ideju sam centraliziranih ispita kroz čitavo razdoblje
srednje škole. Ja sam primjerice samo dvije godine
imala engleski, matematiku, hrvatski jezik i ostale
predmete koji su mi potrebni za maturu. Kako mogu
konkurirati nekome tko je te predmete imao sve četiri
godine? Trebala bih ići na jače pripreme i sve to
uz učenje redovne nastave i praksu. Maturanti su
pretrpani obvezama za maturu, stoga se slažem s tom
idejom, izjavila je Tea Sauka.
Sudeći prema mišljenjima srednjoškolaca, državnu
maturu trebalo je bolje promisliti. Od mnogih koje
ispiti tek čekaju može se čuti da žele ukidanje
mature, no do nje sigurno neće doći uskoro, kao što je
to ‘ekskluzivno’ najavljeno u Dnevniku HTV – a. Kao
što je već rekao sam Jovanović, do nikakvih promjena
neće doći iduće godine, a ni ikada, bez da se o tome
vodi javna rasprava te na kraju krajeva, bez da o tome
odluči samo ministarstvo.