Drastično porastao broj izostanaka, naši učenici ih lani nakupili gotovo 38 milijuna: Evo tko ih je imao najviše
Prošle godine naši su učenici skupili gotovo 38 milijuna izostanaka. Iako drastičan porast u odnosu na prošlu godinu, nije alarmantan. Broj neopravdanih nije se puno mijenjao, a opći porast treba gledati kroz prizmu nastave uživo, koja je obilježila ovu godinu, ali i mjera za izolaciju zbog koronavirusa.
Drastično je porastao broj izostanaka u našim školama. Prema službenim podacima Ministarstva znanosti i obrazovanja, u protekloj školskoj godini 2021./2022. naši su učenici skupili 37.774.015 izostanaka. Iako na prvu izgleda kao alarmantan podatak, izuzetna većina tih izostanaka, precizno 37.104.210 ih spada pod – opravdane izostanke. Neopravdanih je izostanaka 669.805.
Učenik je u prosjeku lani imao 82,69 izostanaka, odnosno 81,22 opravdanih i 1,47 neopravdanih. Drugim riječima, kada bismo ove podatke gledali kroz prizmu pojedinog učenika, dobili bismo orijentacijski podatak da je učenik lani prosječno izostao iz škole gotovo 14 dana.
Trendovi se nastavljaju
Najveći prosječni broj izostanaka po učeniku bilježi Istarska županija, zatim slijedi Primorsko-goranska, a na trećem je mjestu Grad Zagreb. No, kada pogledamo crvenu zonu, odnosno neopravdane izostanke, vidljiv je isti dugogodišnji trend prema kojem je najviše neopravdanih po učeniku – prosječno 6,12 – u Međimurskoj županiji. Nasuprot tomu, najmanji prosječni broj neopravdanih po učeniku, 0,56, nalazimo u Krapinsko-zagorskoj županiji.
Kada gledamo situaciju po razredima, najmanji prosječni broj izostanaka, očekivano, nalazimo u petim razredima srednje škole. Odmah nakon slijede učeniic u trećem i drugom razredu osnovne škole. Među srednjoškolcima najveći broj izostanaka nalazimo među maturantima, odnosno učenicima četvrtih razreda, dok najveći broj neopravdanih upisuju učenici trećih razreda srednje škole.
Najveći broj izostanaka, u prosjeku, upisuju učenici iz strukovnog programa Obrada kože. Ipak, najveći broj neopravdanih nalazimo u srednjim školama koje nude ostale usluge, odnosno u Brodogradnji.
Ovaj porast nije alarmantan
Napomenimo, ovi podaci sugeriraju velik porast izostanaka lani u odnosu na pretprošlu godinu kada su učenici izostali 25.153.659 sati. Drugim riječima, učenik je pretprošle godine u prosjeku izostao 55 sati ili nekih 9 dana u nastavnoj godini.
Ovaj porast valja promatrati u odnosu na dvije stvari. Prvo, pretprošle godine još uvijek se, u nešto manjoj mjeri, organizirala online nastava, što automatski znači manji broj izostanaka učenika, kako opravdanih, tako i neopravdanih.
Drugo, prošle godine veći broj izostanaka nije značio drastičan porast neopravdanih. Porast opravdanih, pak, treba sagledati kroz prizmu izolacije zbog zaraze ili kontakta sa zaraženima. Tako su neki učenici zbog samoizolacije zasigurno izostali znatno više nego što bi u normalnim okolnostima, kada nema pandemije.
Ovdje svakako valja napomenuti, u zadnjih osam godina, rekordnu 2014./2015. kada su đaci upisali preko 32 milijuna izostanaka, od kojih je gotovo milijun i pol bilo neopravdanih sati.