Država nema novca za najbolje: Da bi otišli na turnir, učenici skupljali donacije pa dobili 7.900 eura
Šestero sjajnih prirodoslovaca iz Hrvatske, svi redom učenici, idu na Međunarodni turnir u Gruziju osvojiti novi set medalja. Posljednjih su sedam godina s tog turnira kući donijeli 17 zlatnih, 5 srebrnih i 18 pojedinačnih brončanih medalja. No, država za njih i dalje nema novca. Na turnir idu zahvaljujući entuzijastičnim pojedincima i tvrtkama koje cijene znanje i izvrsnost pa su im donirali 7.900 eura za kotizaciju, put i smještaj.
Šest učenica preko pola godine uložilo je u pripreme. Pola godina svoga vremena, sasvim besplatno, volonterski dali su im njihovi mentori. Sve kako bi ih pripremili za nadolazeći Međunarodni turnih mladih prirodoslovaca (IYNT) koji će se održati u Gruziju od 21. do 28. kolovoza. No, u jednom je trenutku, kako to obično biva na ovim prostorima, sve zapelo na financijama.
MEĐUNARODNI TURNIH MLADIH PRIRODOSLOVACA
Međunarodni turnir mladih prirodoslovaca (IYNT) je timsko natjecanje za učenike od 12 do 16 godina, a ove godine održat će se u Buckswood internacionalnoj školi u Tbilisiju, glavnom gradu Gruzije. Učenici se tu natječu u eksperimentalnom i teorijskom znanju iz područja različitih prirodnih znanosti: biologije, kemije, fizike, matematike i informatike. Na Turniru učenici pokazuju sposobnost rješavanja složenih problema te prezentacije rješenja kroz raspravu. Problemi su otvoreni, povezani s pojavama iz svakodnevnog okruženja, često bez poznatog konačnog rješenja. Cjeloviti pristup rješavanju problema uključuje osmišljavanje i izvođenje pokusa, teorijsko modeliranje te usporedbu rezultata teorijskog modela i izvedenog pokusa.
Država im nije dala novac, pa su sami skupili
Ana Sabočanec, Ena Špoler, Mia Čmrlec, Dora Spiljak, Arwen Regušić Popović i Anja Vinković, sjajne su učenice koje institucije ove države nisu financijski podržale da odu na natjecanje. Čak ni nakon što su njihovi prethodnici i prethodnice, budući stručnjaci i učenjaci u posljednjih sedam godina, predstavljajući kremu hrvatskog školstva, osvojili čak 17 zlatnih, 5 srebrnih i 18 individualnih brončanih medalja.
Noah Jelich, mladi IT-jevac, odlučio je preuzeti stvar u svoje ruke. Na društvenoj mreži Linkedin objavio je priču hrvatskog tima i objasnio kako, unatoč sjajnim rezultatima i višemjesečnim pripremama, učenici nisu dobili državnu potporu da odu na međunarodno natjecanje u Gruziju. Nije prošlo niti pet punih dana, a donatori, s raznih strana, skupili su 7.900 eura i tako omogućili timu učenica da se natječe na ovom važnom međunarodnom mitingu. Jelich je na društvenim mrežama zahvalio svim donatorima.
– Prvenstveno želim zahvaliti pojedincima, vaše donacije iskoristit ćemo za kotizaciju i smještaj. Hvala Filipu Jakopoviću, Toniju Poloniju, danasradim.hr, Darku Gebaei i Luki Sučiću. A sad veliki ‘reveal’. ReversingLabs pokrit će sve naše putne troškove izrazito velikodušnom donacijom od 7.000 eura. Ovo će pokriti autobusne i avionske karte od Hrvatske, preko Austrije pa sve do Gruzije. Na koncu, želim zahvaliti i svima vama koji ste lajkali i podijelili objavu jer nas je to povezalo sa svim potencijalnim donorima, napisao je Jelich u zadnjoj objavi na Linkedinu, koju u cijelosti možete pročitati ovdje.
Ovo je priča sa sretnim završetkom, ali…
Ovo je priča sa sretnim završetkom, no ne zahvaljujući, već usprkos vlasti koja se nije pobrinula za ove učenike. Put na natjecanje omogućili su im poduzetnici i entuzijasti koji cijene znanje i izvrsnost. Kako nam je objasnio Jelich, mi kao zemlja zapravo imamo jedan od boljih rezultata na Međunarodnom turniru mladih prirodoslovaca, budući da su naši učenici osvojili zadnja dva kompleta zlatnih medalja 2019. i 2020. godine.
Unatoč tim dokazanim rezultatima, naši se učenici svake godine grčevito bore za podršku, onu financijsku bez koje ne mogu ni otići na natjecanje. Kako to obično biva, kada naši mladi ostvare sjajne rezultate, svi su ponosni, svi se diče, a obrazovni sustav koji inače pokazuje znatne manjkavosti, kako po pitanju poklanjanja ocjena tako i po rezultatima PISA testova, na sebe preuzima zaslugu za sjajne rezultate đaka. U stvarnosti, većina zasluga počiva na učenicima, volonterima koji ih pripremaju i nekolicini entuzijastičnih individualaca koji su iz svojih džepova financirali ono o čemu bi naše vlasti svakako trebale voditi računa.