Dvostruka mjerila: Zbog Zakona o braniteljima poništeni natječaji za ravnatelje škola, ali ne i za ravnatelja NCVVO-a
Oko 40 natječaja za izbor ravnatelja škola poništeno je po naputku Ministarstva znanosti i obrazovanja. Razlog: natječaji nisu bili usklađeni sa Zakonom o braniteljima. Točnije nisu sadržavali poveznicu na stranicu Ministarstva branitelja, na kojoj su navedeni dokazi koje kandidati mogu priložiti, da bi ostvarili prednost pri zapošljavanju. Poveznicu na stranicu Ministarstva branitelja, kao niti poziv za osobe koje ostvaruju prednost temeljem Zakona o braniteljima, nije sadržavao niti natječaj za izbor ravnatelja Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja. Za razliku od slučajeva u natječajima za ravnatelje škola, Ministarstvo Upravnom vijeću NCVVO-a u nije poslalo nikakvu službenu predstavku o slučaju natječaja za ravnatelja te institucije.
Kako je otkrio portal Index.hr, četrdesetak natječaja za izbor ravnatelja škola poništeno je po nalogu Ministarstva znanosti i obrazovanja, sve zbog neusklađenosti natječaja sa Zakonom o hrvatskim braniteljima. Točnije, u tekstu tih natječaja nije bilo poveznice na stranicu Ministarstva branitelja, na kojoj je navedeno da nezaposleni branitelji i članovi njihove uže i šire obitelji imaju prednost pri zapošljavanju na mjestu ravnatelja.
– Ravnatelji su tijekom ljeta kontaktirani od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja. Rečeno im je da moraju poništiti natječaje zato što isti nisu sadržavali link koji bi branitelje upoznao da imaju pravo na prednost pri zapošljavanju na mjesto ravnatelja. Poništeno je oko 40-ak natječaja. Imali smo sastanak s ministricom Divjak jer je taj Zakon o braniteljima izašao u prosincu, a nama je tumačenje zakona stiglo tek 23. svibnja. Zbog tog tumačenja smo tražili hitan sastanak i da ministrica povuče tu uputu, a ona je odbila. Pitali smo je i zašto se Zakon o braniteljima ne odnosi na sve javne službe već samo na izbor ravnatelja u školama. MZO je ostalo dosljedno oko toga, no rekli su da će uz osnovne uvjete natječaja staviti još neke dodatne poput poznavanja rada na računalu, poznavanja stranog jezika, i to je i učinjeno, tako da će sad kod vrednovanja dokumentacije neki u startu otpasti, kazao je za Index.hr Nikica Mihaljević, predsjednik Hrvatske udruge ravnatelja osnovnih škola.
Kazna za natječaj bez poveznice od 10.000 do 300.000 kuna
Prema Zakonu o hrvatskim braniteljima, prednost prilikom natječaja imaju nezaposleni branitelji i njihova djeca. Točnije, ako na natječaju od dvije osobe s maksimalnim brojem bodova jedna ostvaruje prednost temeljem Zakona o braniteljima, u daljnji se postupak upućuje se lista samo s kanidatnom koji ostvaruje to pravo. U uputi ministrice Blaženke Divjak iz svibnja i u Zakonu o hrvatskim braniteljima stoji kako škole prilikom raspisivanja natječaja moraju pozvati na dostavljanje dokaza o ostvarivanju prava prednosti temeljem Zakona o braniteljima. Osim toga, u natječaju objavljenom na internetskim stranicama mora stajati i poveznica na stranicu Ministarstva branitelja, na kojoj su navedeni dokazi potrebni za ostvarivanje prava prednosti pri zapošljavanju.
Tijela državne uprave i javne službe, koja u natječaje ne uvrste spomenuti poziv i poveznicu na stranicu Ministarstva branitelja, prema članku 190. Zakona o braniteljima mogu biti kažnjene novčano i to kaznom od 10.000 do 300.000 kuna.
Iz Ministarstva su za Index.hr potvrdili kako su zatražili poništenje natječaja za ravnatelje i rekli ‘da su natječaje za ravnatelje koji nisu bili u skladu sa Zakonom o braniteljima ili nekim drugim zakonskim propisom neki školski odbori poništavali’. Isti izvor navodi i kako, prema informacijama kojima raspolaže MZO, nema slučajeva u kojima je netko ostvario prednost pri zapošljavanju sukladno Zakonu o braniteljima.
Automatizirani odgovor Ministarstva branitelja
!function(v,t,o){var a=t.createElement("script");a.src="https://ad.vidverto.io/vidverto/js/aries/v1/invocation.js",a.setAttribute("fetchpriority","high");var r=v.top;r.document.head.appendChild(a),v.self!==v.top&&(v.frameElement.style.cssText="width:0px!important;height:0px!important;"),r.aries=r.aries||{},r.aries.v1=r.aries.v1||{commands:[]};var c=r.aries.v1;c.commands.push((function(){var d=document.getElementById("_vidverto-97da7397f45e56237e273d846abbe17c");d.setAttribute("id",(d.getAttribute("id")+(new Date()).getTime()));var t=v.frameElement||d;c.mount("6082",t,{width:720,height:405})}))}(window,document);Stavkom 4. članka 102. Zakona propisano je da inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga članka provodi nadležna inspekcija koja je po posebnim propisima ovlaštena za nadzor u vezi sa zapošljavanjem, stoga Ministarstvo hrvatskih branitelja nije nadležno odlučivati o poništavanju već raspisanih natječaja za izbor i imenovanje ravnatelja koji nisu bili objavljeni u skladu s odredbama Zakona.
Prema članku 102. stavku 1. Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji (NN 121/17) javne službe i javne ustanove kojima je osnivač ili jedan od osnivača Republika Hrvatska, općina, grad, županija, izvanproračunski i proračunski fondovi, pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske, kao i pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravne osobe s javnim ovlastima prilikom zapošljavanja temeljem javnog natječaja, oglasa ili u postupku zapošljavanja provedenom na drugi način obvezne su dati prednost pod jednakim uvjetima nezaposlenoj osobi iz stavka 1. ovoga članka, po utvrđenom redoslijedu iz stavka 1. ovoga članka, ukoliko ispunjava uvjete propisane člankom 103. i 104. Zakona te uvjete iz javnog natječaja odnosno oglasa. Stavkom 2. članka 102. Zakona propisano je da prednost iz stavka 1. ovoga članka mogu ostvariti i osobe iz stavka 1. ovoga članka koje su zaposlene na poslovima koji ne odgovaraju njihovoj stručnoj spremi.
Natječaj za ravnatelja NCVVO-a imao je isti nedostatak kao poništeni natječaji, ali je proveden
Ravnatelji su od ministrice u još svibnju, dakle prije no što je 40-ak natječaja poništeno, zatražili povlačenje sporne upute. U dopisu Udruge hrvatskih srednjoškolskih ravnatelja i Hrvatske udruga ravnatelja osnovnih škola, između ostalog, navodi se kako natječaji za ravnatelje škola nisu jedini koji ne sadržavaju poveznicu na stranice Ministarstva branitelja.
– Odredbe Zakona o braniteljima odnose se na sva rukovodeća mjesta u svim javnim službama, međutim prateći natječaje o izboru i imenovanju ravnatelja drugih ustanova (koje nisu škole i učenički domovi) čak i u našem sustavu odgoja i obrazovanja, a i u drugim sustavima primijetili smo da se u natječaju nisu objavljivali linkovi koji upućuju na ovu prednost pri zapošljavanju, stoji u dopisu HUROŠ-a i UHSR-a koji je upućen ministrici Divjak.
Jedan od primjera onoga na što dvije udruge upozoravaju, i to baš iz sustava odgoja i obrazovanja, jest natječaj za izbor ravnatelja Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja. Ta ustanova novu je ravnateljicu, Ivanu Katavić, dobila u svibnju 2018. Nova ravnateljica odabrana je putem natječaja raspisanog 28. veljače, tri mjeseca nakon što je Zakon o hrvatskim braniteljima stupio na snagu. Natječaj za izbor ravnatelja NCVVO-a nije sadržavao poziv da osobe koje ostvaruju prednost temeljem Zakona o braniteljima dostave dokaze za ostvarivanje tog prava. Uz to, sporni natječaj nije sadržavao niti povezicu na stranicu Ministarstva branitelja, na kojoj je naveden popis dokaza koji se prilažu.
[scribd id=388795324 key=key-X80ImvDxYDJgaZSNgpWo mode=scroll]
NCVVO-u upućen prigovor vezan uz Zakon o braniteljima
Nadzor nad zakonitošću rada NCVVO-a obavlja Ministarstvo obrazovanja, pa smo u Ministarstvo poslali upit zašto je poništeno 40-ak natječaja za izbora ravnatelja škola, a natječaj ravnatelja NCVVO-a s istim manjkavostima – nije.
– Kao i u slučaju školskih ustanova, Ministarstvo je informiralo Upravno vijeće NCVVO o rizicima provedbe natječaja koji nemaju sve potrebne elemente, a odluku o daljnjem postupanju donosi samo upravljačko tijelo, poručuju iz MZO-a.
No, Josip Faričić, predsjednik Upravnog vijeće NCVVO-a, tvrdi kako službena predstavka iz Ministarstva obrazovanja nije stigla. Kaže i kako je naknadno saznao da je NCVVO-u upućen prigovor vezan uz Zakon o braniteljima.
– Ministarstvo znanosti i obrazovanja nije Upravnom vijeću NCVVO-a uputilo nikakvu službenu predstavku vezanu uz spomenuti natječaj. Meni osobno priopćeno je tek nakon završetka natječajne procedure, tj. nakon sjednice Upravnog vijeća na kojoj je obavljen izbor nove čelne osobe NCVVO-a, da je netko uputio prigovor pozivajući se na Zakon o hrvatskim braniteljima, kaže nam Faričić.
‘Prilikom provedbe natječaja nije došlo do bitne povrede proceduralnih odredbi o raspisu natječaja’
Faričić pojašnjava da je u vrijeme raspisivanja spornog natječaja o zakonitosti svih postupaka, sukladno Statutu NCVVO-a, bila zadužena bivša ravnateljica NCVVO-a, Maja Jukić. Predsjednik Upravnog vijeća NCVVO-a navodi da Vijeće nije našlo razlog da ospori zakonitost natječaja, a u tom konkretnom slučaju i zakonitost poslovanja tadašnje čelne osobe.
– Natječaj za izbor ravnateljice NCVVO-a nije poništen zbog toga što Upravno vijeće NCVVO-a smatra da prilikom provedbe natječaja nije došlo do bitne povrede proceduralnih odredbi o raspisu natječaja za izbor pristupnika na položaj u javnoj službi. S obzirom na to da nije bilo bitne povrede proceduralnih odredbi o provedbi javnog natječaja, natječaj za izbor ravnateljice NCVVO-a je zakonit. Inače, na raspisani natječaj za izbor ravnatelja NCVVO-a nije se javio niti jedan pristupnik/pristupnica koji se pozvao na prava iz Zakon o hrvatskim braniteljima. Slijedom navedenog nitko od pristupnika/pristupnica na natječaj za izbor ravnateljice NCVVO-a nije bio diskriminiran te stoga nije bilo bitne povrede postupka predviđenog pozitivnim propisima Republike Hrvatske, tvrdi Faričić.
Dodaje za kraj, svi, pa uključujući i one s pravom prednosti prema Zakonu o hrvatskim braniteljima, imali su dovoljno vremena za prijavu na natječaj.
– Inače, natječaj je bio objavljen u Narodnim novinama, jednom dnevnom listu i na mrežnim stranicama NCVVO-a i bio je otvoren 60 dana. Svi oni koji su bili zainteresirani za vođenje tako važne nacionalne javne ustanove imali su dovoljno vremena za prijavu na taj natječaj, uključujući i one koji su nas zadužili časnim sudjelovanjem u obrambenom i oslobodilačkom Domovinskom ratu, zaključuje Faričić.