Evo što potiče učenike da upišu faks: Istraživanje Borisa Jokića i Josipa Šabića prenose svjetski mediji
Psiholozi Boris Jokić i Josip Šabić objavili su članak u časopisu Educational Studies. Rezultati njihovog istraživanja pokazuju koji čimbenici utječu na želju osnovnoškolaca da kasnije nastave školovanje u sustavu visokog obrazovanja. Pokazalo se da osnovna škola koju dijete pohađa nema gotovo nikakav utjecaj na to, a važni su roditeljske aspiracije, majčina akademska podrška te radni stol za kojim dijete može učiti i raditi. Također, djeca imaju veću želju za visokim obrazovanjem ako imaju više ocjene i uživaju u školi.
Istraživanje Borisa Jokića i Josipa Šabića prenijeli su i svjetski mediji, a važno je jer govori o tome što zapravo utječe na djecu u osnovnoj školi da imaju želju za upisivanjem visokog obrazovanja.
Istraživanje proveli putem upitnika i informacija o školama
Istraživanje su proveli u 23 zagrebačke osnovne škole na više od 1.500 učenika viših razreda (većina je tada imala 13 ili 14 godina) i u 120 obitelji. Studija je provedena kroz dvije godine.
Učenici su odgovarali na upitnike koji su ih pitali žele li nastaviti s visokim obrazovanjem, zatim pitanja o školi, roditeljima i obiteljskom životu. Neka od pitanja bila su i što njihovi roditelje žele za njihovu budućnost, koliko su akademske potpore dobili od svakog roditelja te imaju li vlastitu sobu, računalo i radni stol te su ih pitali uživaju li u školi.
Uz upitnike su istraživači prikupili i ocjene učenika, informacije o školi, rarzredu te prosjeku ocjena za svaku školu i cijenama nekretnina oko škola. Cijenama nekretnina mjerili su socioekonomski status.
Nije važno u koju osnovnu školu dijete ide
Pri analizi se pokazalo da na razini škole gotovo ništa ne utječe na želju djeteta da se visoko obrazuje. Što se škole tiče, važnim se jedino pokazalo uživanje u njoj te visoke ocjene – u tim slučajevima djeca imaju veću želju za visokim obrazovanjem.
Važnijima su se pokazali čimbenici iz obitelji, pa utjecaj ima to čemu roditelji teže, majčina akademska podrška i radni uvjeti koje djeca u domu imaju poput vlastitog radnog stola.
– Nikakvi čimbenici vezani za školu ne utječu na želju djece za nastavkom školovanja u visokom obrazovanju. Drugim riječima, djeca koja su slična što se tiče osobnosti, ali pohađaju različite osnovne škole, vrlo vjerojatno će imati iste želje za nastavak školovanja u visokom obrazovanju. Važno otkriće je i da roditelji mogu utjecati na želje djece ako im kažu što očekuju od njih te ako im omoguće osnovne uvjete za pisanje zadaće i učenje, piše u zaključku istraživanja.