[FAN FEKT] Je li Coca-Cola stvarno osmislila lik Djeda Mraza kakvog znamo?
Postoji zabluda kako je Coca-Cola svoj prepoznatljivi crveno-bijeli logo pretočila u odijelo Djeda Mraza i stvorila lik kakvog znamo danas. Iako se to na kolegijima odnosa s javnošću često daje kao primjer jednog od najboljih marketinških poteza u povijesti, ipak nije istina. Prvi poznati crtež Djedice u crvenom odjelu s bijelim krznom nastao je 1881., a naslikao ga je Thomas Nast.
Kažu da božićno doba započinje tek kada se na televiziji pojavi Coca-Colina reklama. Prepoznatljiva zvonka glazba, svi sretni i veseli, kamion koji putuje kroz snijeg i na kraju Djed Mraz koji namiguje (barem do ove godine).
Coca-Cola nije osmislila, ali je popularizirala ovakav lik
Uvriježeno je postalo mišljenje kako je upravo ova kompanija svoj prepoznatljivi crveno-bijeli logo još početkom 20. stoljeća pretočila u odijelo Djeda Mraza, te kako je zapravo Coca-Cola osmislila lik Djedice kakvog znamo danas. Čak se i na kolegijima odnosa s javnošću ovo uči kao jedan od najboljih marketinških poteza svih vremena.
No, je li to zaista tako?
Odgovor je – ne! Iako je spomenuta kompanija neminovno najzaslužnija za popularizaciju lika u ovom obliku, Djed Mraz kakvog znamo danas nastao je pola stoljeća prije.
Od zastrašujućeg trola do veselog i debeljuškastog djedice
Lik Djeda Mraza potječe od kršćanskog sveca Nikole. Sekularni lik Djeda Božićnjaka nastao je tijekom protestantske reformacije, započete u britanskoj kolonijalnoj Americi. Američka verzija Djeda nastala je u tada New Amsterdamu prema nizozemskoj verziji kršćanskog sveca, pod imenom Sinterklaas.
Kroz povijest je Djed Božićnjak prikazivan u različitim oblicima – od visokog mršavog čovjeka, pa sve do malog trola zastrašujućeg izgleda.
Prvi poznati crtež Djedice u crvenom odjelu s bijelim krznom naslikao je davne 1881. godine Thomas Nast, prema liku iz dječje pjesmice.
Upravo je ovaj crtež Coca-Cola koristila kao predložak za svoju božićnu reklamu u The Saturday Evening Postu iz 1920. godine, stoji na službenoj stranici kompanije. Ipak, smatrali su kako lik nije dovoljno radostan i veseo, pa su nekoliko godina kasnije, 1931. kada je i krenula popularizacija reklama u časopisima, angažirali ilustratora Haddona Sundbloma.
Sundblom je kao model koristio svog susjeda, a nakon njegove smrti ilustrator si je sam služio kao model. Upravo je njegov crtež popularizirao ovakav lik Djeda Božićnjaka, zbog čega se i proširila glasina kako ga je Coca-Cola i osmislila.
Od 1931. do 1964. kada je Sundblom naslikao svoju posljednju verziju, Djedica je u reklama dostavljao igračke i igrao se s njima, uveseljavao dječicu, a u pauzama uživao u Coli. Originalne Sundblomove slike nastale tehnikom ulja na platnu prilagođene su reklamama u brojnim časopisima, billboardima, posterima, kalendarima, zaslonima u trgovinama i lutkama, a kolekcionari diljem svijeta izdvajaju velike svote novca upravo za te predmete.