Pretraga

FOTO Jeste li ga vidjeli? Zagrebačkim ulicama prošetalo golemo čudovište, uz njega hodali i učenici

I. Gimnazija Zagreb ovaj je tjedan imala niz aktivnosti u sklopu Erasmus projekta PANDA. Ugostili su učenike i profesore iz Nizozemske te razmjenjivali iskustva i ekološke probleme u svojoj okolini. Na ulice su iznijeli svoje ‘čudovište koje jede plastiku’, želeći tako upozoriti na opasnosti plastičnog otpada, a učili su i kako na kreativan način iskoristiti potrošenu plastiku.

Iako Erasmus projekti koji srednjoškolce uče važnosti očuvanja okoliša nisu ništa novo, u zagrebačkoj I. gimnaziji su na takav svoj Erasmus pothvat efikasno privukli pozornost putem društvenih. Kao što smo pisali sredinom rujna, na društvenim mrežama su objavili fotografije ‘Čudovišta‘ od kartonske kutije, tkanine i napuhanih medicinskih rukavica. Učenici su dobili upute da to čudovište smiju hraniti isključivo čistim plastičnim vrećicama. Tim je čudovištem službeno započeo Projekt PANDA, koji I. gimnazija provodi sa školom Scholengemeenshap Marianum iz grada Groenlo u Nizozemskoj. Učenici i profesori iz te zemlje, ovog su tjedna posjetili zagrebačku školu, a učenici iz Zagreba će put Nizozemske poći u svibnju iduće godine.

Performans koji upozorava na opasnost plastike

Profesor Biologije i Kemije Dragan Rašić, ključna je osoba u I. gimnaziji iza ovog projekta. Učenici iz Groenloua su u Zagreb stigli u utorak, a glavni događaj je upravo predstavljanje čudovišta ove škole. Rašić je rekao kako su učenici ‘hranili čudovište’ prikupljanjem plastičnog otpada, a na poruci je pisalo da će čudovište oživjeti. Kako je naveo, posrijedi je metaforičan opis samog problema s plastičnim otpadom.

– Tom metaforom htio sam prenijeti sliku plastike koja pomalo okupira sve razine prirode, a potom odjednom ‘oživi’ pred nama kao ozbiljan problem, rekao je Rašić.

Punog imena ‘Promoting Awareness of Nature and Developing Action’, kroz PANDA projekt će učenici iz Hrvatske i Nizozemske međusobno razmjenjivati informacije o postojećim ekološkim problemima u školi, ali i u Gradu Zagrebu. Biciklističke trake, funkcionalnost javnog prijevoza, efikasnost razdvajanja otpada, održivost gradnje i dotrajalost građevina, neki su od zagrebačkih ekoloških problema koje nam je profesor Rašić istaknuo. Dodao je i da su učenici o svim tim pitanjima proveli samostalna istraživanja u višetjednim pripremama za cijeli projekt. Iako učenici I. gimnazije itekako znaju da već više od mjesec dana imaju ovo čudovište, ono će biti iznenađenje za učenike iz Nizozemske. Kako navodi Rašić, predstavili su ga usred velikog odmora u srijedu, u većem, ‘nahranjenom izdanju’.

– Smisao je da iznenadi prisutne. Netko će ignorirati, netko će doživjeti na jedan način, netko na drugi. Upravo je tako i s problemom plastike u svijetu. Sve polazi od dobre edukacije tako da su učenici prije provođenja projekta detaljno informirani o samoj filozofiji projekta. Šetnja Čudovišta po školi popraćeno je glazbenom pozadinom ‘What a wonderful world’, što predstavlja kontrast našoj ideji, a podsjeća nas na bajkovitu sliku svijeta koja je u današnje vrijeme poljuljana. Nakon kratkog predstavljanja u školi, Čudovište je izašlo u lokalnu zajednicu i pokazalo se na ulici. Time želimo naučiti učenike društvenoj odgovornosti i važnosti društvene angažiranosti. Projekt povezuje ekologiju, održivi razvoj te politiku i gospodarstvo, opisao je Rašić srijedu u I. gimnaziji.

Izdvojeni članak
Prva gimnazija u Zagrebu

Kao u Hogwartsu: Zagrebačke učenike u školi dočekalo ‘čudovište’, smiju ga hraniti samo jednom stvari

Nizozemci nemaju sređen sustav udžbenika: Domaći učenici ponosni što stariji daje knjigu mlađima

Osim predstavljanja i rada na Čudovištu koje je izašlo iz škole, domaćini iz I. gimnazije su i proveli svoje nizozemske kolege po Zagrebu. U srijedu popodne su svi zajedno posjetili i Zelenu mrežu aktivističkih grupa (ZMAG), gdje su na održivoj farmi učili o ‘upcyclingu plastičnih vrećica’. Za razliku od reciklaže gdje se potrošeni materijal ponovno koristi za istu svrhu, upcyling, koji se može prevesti ‘kao kreativna ponovna upotreba’ podrazumijeva korištenje potrošenih materijala na umjetnički ili dekorativni način. Upravo se ‘Čudovište I. gimnazije’, sa svojim već spomenutim sastavom od kartonske kutije, tkanine i napuhanih medicinskih rukavica, može gledati kao primjer upcyclinga.

Na kraju su u četvrtak učenici zajednički posadili stabla jabuke u dvorištu I. gimnazije te se osvrnuli na cijeli tjedan. No, profesor Rašić ističe da je ovo samo početak te se već razmišlja o daljnjim aktivnostima u sklopu projekta PANDA.

– U svibnju posjećujemo prijatelje iz Nizozemske, a do tada, bez obzira na neusporedivost (ne)uređenosti naših škola, smišljamo rješenja za neke od njihovih ekoloških problema koje su nam predstavili. Između ostalog, rekli su nam (u Nizozemskoj, op.a) da nemaju sređen sustav korištenja udžbenika. Naime, svake godine dobivaju potpuno novi set, dok se kod nas, na što smo ponosni, učenici uparuju tako da stariji preda svoj set udžbenika mlađem učeniku. Tako smanjujemo količinu otpada, ali i razvijamo odgovornost prema očuvanju resursa koje imamo, zaključio je profesor Rašić koji se dodatno zahvalio i istaknuo da mu u projektu veliku pomoć pružaju i profesor Biologije Luka Miholić te profesorica Sociologije i PiG-a Zlata Paštar.