Glavni predstavnik učenika: ‘Bodovanje nacionalnih ispita pri upisu u srednje spriječilo bi lažno znanje’
Svaki predsjednik razreda u svojoj školi čini Vijeće učenika. To školsko Vijeće učenika pak ima svog predsjednika koji je predstavnik u Županijskom vijeću učenika. Predsjednici tog tijela pak se sastaju u onom krovnom tijelu – Nacionalnom vijeću učenika. Trenutni predsjednik tog tijela, svojevrsni glavni predstavnik učenika u Hrvatskoj, jest Luka Antončić. Za srednja.hr otkrio je da na sastancima Vijeća raspravljaju i o nacionalnim ispitima koje bi, smatraju, trebalo bodovati za upise u srednju školu.
Nacionalno vijeće učenika Republike Hrvatske najviše je tijelo učenika osnovnih i srednjih škola na nacionalnoj razini. Postoji još od 2005. godine, a svaka županija u njemu ima jednog člana. Zadaće nacionalnog vijeća jesu, između ostalog, briga o obvezama, pravima i interesa učenika, davanje prijedloga Ministarstvu znanosti i obrazovanja (MZO) o pitanjima važnim za učenike te predlaganje mjera poboljšanja uvjeta rada u školama.
‘Učenici probleme s područja svoje županije prenose meni i Ministarstvu’
Trenutni predsjednik Nacionalnog vijeća učenika jest Luka Antončić, maturant prirodoslovno-matematičke gimnazije u Varaždinu. Otkrio nam je da se Nacionalno vijeće učenika sastaje tri do četiri puta godišnje, a raspravljaju o brojnim problemima koji muče učenike.
– Raspravljamo o dodatnim stipendijama te o različitim oblicima pismenosti kao što su medijska, financijska i informatička pismenost te o poduzetničkom obrazovanju. Moram pohvaliti ostale članove vijeća na njihovu angažmanu. Svi su aktivni u svojim županijama te ideje, prijedloge, ali i probleme iz škola s područja njihove županije na sastancima nacionalnog vijeća prenose meni kao predsjedniku te predstavnicima Ministarstva. Rasprave su konstruktivne, trudimo se što bolje raspraviti o svakom pojedinom problemu te u suradnji s Ministarstvom pronaći što bolje rješenje, kazao je Luka za srednja.hr.
Nastavio je da kao tijelo zagovaraju bolje nastavne metode, osiguravanje pristupačnih i kvalitetnih udžbenika, a potiču i inovacije u obrazovanju. Bore se za prava svih učenika, pomažu u stvaranju politika koje sprječavaju diskriminaciju i vršnjačko nasilje, a promiču i ravnopravnost među učenicima.
– Radimo na smanjenju stigme oko mentalnog zdravlja i osiguranju pristupačnih usluga za sve učenike. Zalažemo se za osiguravanje prilika za učenike da razviju svoje talente i interese izvan učionica, uključujući umjetnost, sport, znanost i druge aktivnosti. Imamo veliku podršku MZO-a u svom radu. Prepoznaju bitnu ulogu učenika u oblikovanju obrazovnih politika, kazao je Luka.
‘Bodovanje nacionalnih ispita pri upisu u srednje spriječilo bi lažno znanje odlikaša’
Dodao je da im je komunikacija s MZO-om otvorena i redovita. Luka je naveo da MZO aktivno traži povratne informacije od Vijeća te da cijene njihove perspektive u procesu donošenja odluka. Kako će i ove godine svi osmaši pisati nacionalne ispite, a uz njih prvi put i svi četvrtaši, Luku smo pitali je li ta tema ikada bila na dnevnom redu Nacionalnog vijeća učenika.
– Razgovaramo i o nacionalnim ispitima. Smatramo da bi se uvođenjem nacionalnih ispita u osnovnoj školi vrednovalo stvarno znanje učenika te da bi se bodovanjem nacionalnih ispita pri upisu u srednju školu spriječilo ‘lažno znanje’ odlikaša, a isto tako nacionalni ispiti poslužili bi ministarstvu da vide stvarna postignuća učenika, treba li nešto mijenjati u samom obrazovanju te kako bi mogli pomoći učenicima da postanu što bolji, objasnio je Luka.
Nacionalno vijeće učenika ima i svoju web stranicu, Facebook i Instagram. Luka nam je pojasnio da u svakom mandatu vijeće bira predstavnika za komunikaciju koji brine o održavanju web stranice te o društvenim mrežama.
‘Bitno je prepoznati potrebe tržišta rada te uskladiti obrazovne sadržaje’
– Na web stranici Vijeća su kontakt podaci mene i moje zamjenice kojima se mogu javiti svi učenici koji imaju bilo kakav upit, prijedlog ili ideju, a mogu se javiti i na profil Vijeća na društvenim mrežama, naglasio je Luka.
Inače, Luka je završio i osnovnu Glazbenu školu u Varaždinu, a u slobodno vrijeme trenira vaterpolo. Član je i Savjeta mladih Varaždinske županije. Luka nam je kazao da bi se hrvatski obrazovni sustav trebao brže prilagoditi današnjici i dinamičnom globalnom okruženju.
– Uz poticanje izvrsnosti kod učenika, smatram da je bitno prepoznati i potrebe tržišta rada te uskladiti obrazovne sadržaje. Kao što sam ranije rekao, pozornost bi se trebala staviti na financijsku, informatičku i medijsku pismenost te druge znanja i vještine koje bi mogle pomoći učenicima u procesu profesionalnog ostvarivanja, zaključio je Luka.