Od MZOM-a traže informacije o PiG-u u modularnoj: Stižu i pritužbe na netransparentnost oko reforme
Gong upozorava kako reformi strukovnog obrazovanja nedostaje transparentnosti kada je riječ o predmetu Politike i gospodarstva (PiG). Navode da trenutno nije poznato u kojoj su fazi nacrti kurikuluma, kada će doći na javno savjetovanje i što učenici strukovnih škola mogu očekivati od iduće školske godine. Stoga su od Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih zatražili ove informacije, istaknuvši da će ova reforma utjecati na dvije trećine srednjoškolaca u Hrvatskoj.
Što su obrazovne institucije konkretno poduzele kako bi poboljšale kurikulum za predmet Politika i gospodarstvo (PiG)? Kakav će biti status ovog predmeta od sljedeće školske godine? Sve su to pitanja koja zanimaju Gong u sklopu reforme strukovnog obrazovanja, tzv. modularne nastave. Na tom tragu, pozvali su u četvrtak Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih (MZOM) da o tim pitanjima obavijesti javnost i općenito transparentnije vodi ovu reformu.
Poziv iz srpnja je rekao 30 dana: No, ni danas se ne znaju članovi radne skupine
Gong se sa svojim zahtjevima obratio ministru Radovanu Fuchsu jer navode da nema informacija o planiranoj reformi koja bi u sve strukovne škole u Hrvatskoj trebala ući već od iduće školske godine. Istaknuli su da su posljednje informacije objavljene u kolovozu, kada je objavljeno ‘izvješće o provedenom Savjetovanju s javnošću o odluci o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1 i 4.2’.
Prije toga u srpnju, o reformi strukovnog obrazovanja se izvijestilo i u sklopu ‘Javnog poziva za izbor kandidata za članove Radne skupine za doradu Nacrta prijedloga kurikula nastavnog predmeta Engleski jezik, Njemački jezik, Talijanski jezik, Španjolski jezik, Francuski jezik, Povijest te Politika i gospodarstvo za kvalifikacije u strukovnom obrazovanju na razini 4.2’. No, od tada ništa.
– U tom pozivu navedeno je da će kandidati biti obaviješteni o rezultatima najkasnije 30 dana od isteka roka za prijavu odnosno 30. rujna, a Nacrt prijedloga kurikuluma trebao je biti gotov 30 dana nakon imenovanja Radne skupine. Međutim, do današnjeg dana nije nam poznat sastav članova radnih skupina ni jesu li skupine započele s radom. Javnosti stoga nije poznato u kojoj su fazi nacrti kurikula, kad će oni biti na javnom savjetovanju niti što učenici i učenice strukovnih škola mogu očekivati sljedeće školske godine. Stoga Vas pozivamo da kao čelnici transparentnih i odgovornih institucija informirate javnost o tome je li završen proces poboljšanja kurikuluma, ostaje li općeobrazovni predmet Politika i gospodarstvo u svim strukovnim školama te koliko sati tjedno će učenici strukovnih škola imati ovaj predmet, poručili su iz Gonga.
Istaknuli su i da je reforma strukovnog obrazovanja, jedno je od trenutno najvažnijih obrazovnih pitanja. Budući da će se reforma primijeniti na dvije trećine srednjoškolaca u Hrvatskoj, ističu da je važno da se vodi transparentno i otvoreno.
Važnost političkog znanja: Učenici trogododišnjih škola u nepovoljnom položaju
Gong je ponovio svoje ranije zahtjeve da PiG mora ostati obvezan predmet strukovnjacima. Naveli su da je to ‘jedan od malobrojnih prostora unutar kojeg učenici i učenici strukovnih škola mogu učiti o temama kao što su aktivno građanstvo, izbori, politički sustavi i slično’.
– Već smo ranije apelirali na Ministarstvo kao i na Agenciju za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih da se ova reforma obrazovanja mora temeljiti na promjeni načina i metoda učenja koje bi doprinijele boljim političkim znanjima učenika, umjesto da iz strukovnih škola ukloni Politiku i gospodarstvo kao obvezani predmet, podsjetili su iz Gonga.
Upozorili su i da se prema dostupnim podacima o radnim skupinama vidi da se dorada kurikuluma odnosi samo na četverogodišnje programe. Trenutno, ističe Gong, PiG se provodi po dva sata tjedno u četvrtom razredu četverogodišnjih škola i dva sata tjedno u drugom razredu trogodišnjih škola. Navode da to dovodi do nejednakog položaja među srednjoškolcima.
– Učenici i učenice trogodišnjih programa u posebno su nepovoljnom položaju kad govorimo o mogućnostima stjecanja političke pismenosti što pokazuju i istraživanja iz kojih je jasno da je njihova razina znanja niža od učenika i učenica četverogodišnjih programa i gimnazija. Gong podržava napore institucija za reformom i modernizacijom strukovnih škola, ali podsjećamo da obrazovni sustav, osim znanja i vještina za tržište rada, učenicima mora dati i znanja o državi i društvu u kojem oni planiraju raditi i živjeti, zaključili su iz Gonga.