Gotovi prijemni za srednje: U zagrebačkoj gimnaziji od 297 kandidata samo je jedan imao 100%
Izmjene Pravilnika o elementima i kriterijima za izbor kandidata za upis u I. razred srednje škole, do kojih je došlo ove godine, nisu donijele preveliku revoluciju u načinu upisa osmaša u srednje škole. Novost je tek da je nešto više zagrebačkih gimnazija, koje tradicionalno želi upisati veliki broj učenika s prosjekom 5.0, od ove godine provodi prijemne. Ukupno se za provedbu dodatne provjere odlučilo njih sedam, i to uglavnom za upis učenika u prirodoslovno-matematički smjer. U svim školama ispit je proveden, a u nekima su rezultati već poznati. Tako je, primjerice, u Gimnaziji Lucijana Vranjanina samo jedan učenik od njih 297 postigao stopostotni rezultat. Iz I. gimnazije kažu nam da je kod njih bilo i onih koji su imali prosjek 5.0, ali ipak neće ‘upasti’ u školu, kao i onih s manjim prosjekom koji hoće, jer su izvrsno riješili prijemni.
Do ove školske godine prijemni za upise u srednje škole mogle su provoditi samo one škole koje su u prethodnoj školskoj godini temeljem ostalih elemenata vrednovanja, a koji isključuju izravan upis, upisale kandidate s ukupnim brojem bodova u rasponu od četiri posto maksimalnog broja mogućih bodova.
Nekoliko mjeseci uoči ovogodišnjih upita došlo je do promjene Pravilnika za upise u srednje škole pa od ove godine škole mogu bezuvjetno provoditi ovaj prijemni, ako za to podnesu zahtjev Ministarstvu do 31. ožujka. To su za ovu godinu učinile mahom zagrebačke srednje škole, kojima je zbog prevelike navale ‘superodlikaša’, onih s prosjekom 5.0, inače bilo teško ‘filtrirati’ kandidate prilikom upisa. Prijemni se proveo u sedam škola, uglavnom za prirodoslovno-matematičke programe.
‘Ocjene nisu odraz znanja’
Među školama koje ga od ove godine provode za upis tog, vrlo poželjnog smjera, je i Gimnazija Lucijana Vranjanina. U prirodoslovno-matematički smjer bit će upisano 78 kandidata, s time da ih dvoje zbog rezultata na natjecanjima ima izravan upis, a troje su učenici s teškoćama u razvoju. Dakle, putem prijemnih učenici su se ‘borili’ za 73 mjesta, a dodatnoj provjeri pristupilo je čak 297 kandidata.
– Samo jedan kandidat postigao je maksimalan broj bodova, dvojica su imala 95 posto, rezultati su objavljeni isti dan na mrežnoj stranici škole. Jedan kandidat nije riješio niti jedan zadatak, šestero njih riješilo je samo jedan od 20 zadataka (pet posto rješivost). Među tim kandidatima nalaze se i oni koji su imali gotovo 80 bodova, jedan od njih čak 80,54 boda na temelju zajedničkih elemenata vrednovanja. Nažalost, nisam imala vremena sve analizirati, ali sigurno desetak kandidata s 80 bodova na dodatnoj provjeri postigli su do dva boda (rješivost ispod 20%, četiri od 20 zadataka). Rezultati potvrđuju ono što godinama govorimo, ocjene nisu odraz znanja, kaže nam ravnateljica ‘Lucijanke’, Milica Medak.
Ističe i da su samom provedbom ispita, koji se, dakle, u ovoj školi provodi prvi puta, zadovoljni. U utorak popodne škola je bila spremna za 268 kandidata, ali do srijede ujutro javilo se njih još 22 , a neki su došli i na provjeru bez najave. Taj scenarij bio je predviđen i u školi su bili spremni za njega, pa je sve proteklo u redu. Medak smo pitali i kako to da su se ove godine za upis smjera odlučili provesti dodatnu provjeru
– Zbog učenika koji marljivo rade i koji imaju kvalitetne učitelje koji su zadržali kriterije, kaže nam kratko i dodaje, ako će se ubuduće mijenjati kriteriji za upis, Pravilnik bi se trebao donijeti prije početka školske godine u kojoj će se primjenjivati.
Ravnateljica ‘Lucijanke’: ‘Predlagala sam provjeru s jedinstvenim testom’
Da bi se smanjio broj ‘superodlikaša’, smatra, ravnateljica ‘Lucijanke’, bilo bi dobro redovito provoditi nacionalne ispite kako bi učenici, roditelji i učitelji imali jasniju sliku o tome koliko znaju.
– Sve dok se ne vrati Gaussova krivulja u vrednovanje uspjeha u osnovnim školama, zagovarat ćemo provjeru znanja za upis. Predlagala sam provjeru s jedinstvenim testom koji bi se pisao u isto vrijeme u svim zagrebačkim školama koje su dobile suglasnost za provođenje dodatne provjere. Kandidati bi bili raspoređeni tako da provjeru pišu u školi koja je njihov prvi izbor (tako bi kod nas bilo stotinjak pristupnika) pa ne bi morali pisati i nekoliko provjera znanja iz istog predmeta u dva-tri dana, ističe Medak.
Moći će se upisati i oni koji nemaju 5.0, a izvrsno su riješili prijemni
Zadnjih par godina, a tako i ove, prijemni za upis prirodoslovno-matematičkog smjera provodi i jedna od najpoželjnijih gimnazija u Hrvatskoj, I. gimnazija Zagreb. Razlog provedbe leži u tome da je prije nekoliko godina škola bila prisiljena oformiti dva odjeljenja prirodoslovno-matematičkog smjera jer se na 26 upisnih mjesta prijavilo 47 učenika koji su svi imali 5.0. I ondje je ovogodišnji prijemni proveden uspješno.
– Pristupilo je oko 250 učenika, sve je proteklo u najboljem redu. 10 učenika je ostvarilo maksimalnih 10 bodova. Čini nam se da je ovogodišnji prijemni u prosjeku nešto bolje riješen od prethodnih, je li u pitanju više znanja ili lakši test nije moguće zaključiti, kaže nam ravnateljica Prve, Dunja Marušić Brezetić.
I ranijih godina u pojedinim se školama koje provode prijemne događalo da neki učenici s prosjekom 5.0 ne uspiju upasti u školu, a onima s manjim, zbog dobro riješenog prijemnog to pođe za rukom. To se dogodilo i ove godine u Prvoj.
– Ima dosta takvih učenika, više od 10. Posebno veseli da je dio učenika koji nije bio 5.0 zahvaljujući dobro riješenom prijemnom dobio mogućnost upisa u I. gimnaziju. Konkretno, to je ove godine pet učenika, a s obzirom da imamo 26 upisnih mjesta to je zapravo dosta velik postotak, kaže nam Marušić Brezetić.
I nju smo pitali što bi bilo potrebno učiniti da bi se smanjio broj ‘superodlikaša’.
– Objektivno ocjenjivanje u osnovnim školama, rezolutna je ravnateljica Prve.