Građanski odgoj prekasno uveden u škole: Polovina školaraca ne zna što znači biti građaninom!
Eksperimentalni program građanskog odgoja pokazao je
poražavajuće rezultate – učenici sedmih i osmih razreda
ne znaju osnovne stvari poput značenja riječi
‘građanin’, a ne znaju niti razliku između totalitarne,
diktatorske ili demokratske zemlje, pokazalo je
istraživanje provedeno među učenicima viših razreda
osnovne te prvog i drugog razreda srednje škole koji su
bili uključeni u program građanskog odgoja.
Učenici viših razreda osnovne i prvog i drugog razreda
srednje škole pokazali su zabrinjavajuću količinu
neznanja o bazičnim stvarima koje se tiču građanskog
odgoja, koji se godinu dana eksperimentalno provodi u
školama. Svaki četvrti učenik sedmog i osmog razreda
netočno je odgovorio na pitanje ‘Što znači da je netko
građanin?’, piše Jutarnji. To nije jedino pitanje na
koje učenici nisu znali točan odgovor, a razina neznanja
je poražavajuća.
Misle da je građanin osoba koja živi u gradu
Čak 54 posto učenika misli da je građanin osoba koja
živi u gradu, a mnogi ne znaju razliku između
totalitarne, diktatorske ili demokratske zemlje,
pokazalo je jedno od postavljenih opisnih pitanja. –
Vlast u zemlji u rukama je jedne osobe koja vlada uz
pomoć policije i tajnih službi. Građani potvrđuju svoju
ljubav i vjernost vođi tako što javno pjevaju pjesme
njemu u čast, opis je u kojem je čak trećina učenika
vidjela demokratsku zemlju, dok je tek dvije petine njih
prepoznalo da se zapravo radi o diktaturi.
Četvrtina učenika smatra da je favoriziranje vlastite
kulture znak pluralizma. – Kultura pridonosi našoj
kulturi, je izjaa koju su neki razumjeli kao izraz kojim
se najbolje opisuje nacionalizam (22 posto),
etnocentrizam (19 posto), ksenofobija (12 posto), ali i
rasizam (posto).
‘Građanski odgoj trebalo je uvesti prije 20 godina’
– Netko mora odgovarati za to što je mladu generaciju
ostavio lišenu stavova o demokratskom društvu, rekla je
Vedrana Spajić Vrkaš iz Istraživačkog obrazovnog centra
za ljudska prava i demokratsko građanstvo Filozofskog
fakulteta u Zagrebu te suatuorica kurikuluma građanskog
odgoja. S njom se složio i ravnatelj Agencije za odgoj i
obrazovanje, koji smatra kako ovakvi rezultati jasno
pokazuju da je građanski odgoj u škole trebao biti
uveden još prije 20 godina.
Građanski odgoj od sljedeće godine u svim školama
Nevjerojatno neznanje hrvatski školarci pokazali su i u
regionalnom istraživanju među srednjoškolcima
jugoistočnih zemalja Europe, gdje su se prilikom
ispitivanja socijalne distance prema drugima
pozicionirali po načelu – Mi (Hrvati i Katolici) i Oni
(svi ostali).
Ministarstvo ne odustaje od uvođenja građanskog odgoja u
sve škole od iduće godine. Nacrt prijedloga provedbe
građanskog odgoja objavit će se 1. travnja, a objava
kurikuluma planira se najkasnije do 30. lipnja.