Pretraga

Hrvatska uvodi obveznu devetogodišnju školu, struka se buni: ‘Ovo nije način na koji se to čini’

‘Hrvatska će ne samo de jure, nego i de facto imati devetogodišnje obvezno obrazovanje’ –  jedna je od ključnih rečenica u nacrtu prijedloga Nacionalnog kurikula predškole. Obveznu osnovnu u trajanju od devet godina Hrvatska ne uvodi dodavanjem još jednog razreda nakon osmog, već povećanjem broja sati obvezne predškole. Iako struka pozdravlja ideju obvezne devetogodišnje škole, način na koji to Ministarstvo radi smatraju – neprihvatljivim. Pokrenuli su i peticiju za povlačenjem ovakvog, kako navode, ‘manjkavog i neprimjenjivog’ kurikula.

Radovan Fuchs | foto: srednja.hr; Unsplash

Još ove srijede traje javna rasprava oko nacrta prijedloga Nacionalnog kurikula predškole, a za mjesec dana planirana je i objava izvješća o provedenom javnom savjetovanju. Već je od ranije poznato da Ministarstvo znanosti i obrazovanja (MZO) želi uvesti obvezno devetogodišnje obrazovanje i to povećanjem satnice obvezne predškole.

Povećanjem satnice predškole uvodi se obvezno devetogodišnje obrazovanje

Ona trenutno traje 250 sati godišnje odnosno najmanji fond sati u kojem se izvodi je 150. Prijedlogom kurikula MZO želi broj sati obvezne predškole povećati na čak 700.

– To je nužno učiniti jer postojeći program predškole u Hrvatskoj sadržajem i trajanjem ne zadovoljava standarde očekivanih kompetencija djece koja ga pohađaju. Iako obvezan, program predškole u Hrvatskoj ne ulazi u Eurydiceovu statistiku te se ne računa kao početak obveznoga obrazovanja u Hrvatskoj, za razliku od zemalja članica EU-a (Švedska, Finska i Litva) koje imaju takav oblik obrazovanja. Modernizacijom, preobrazbom i novim konceptom programa predškole, Hrvatska će ne samo de jure, nego i de facto imati devetogodišnje obvezno obrazovanje, tvrde iz MZO-a u uvodnom dijelu predloženog kurikula.

Među ostalim, u MZO-u se hvale da ovaj predloženi dokument ‘promiče različitost i ravnotežu’, kao i da su odgojitelji autonomni ‘u izradi izvedbenih kurikula tako da se uvažavaju potrebe i mogućnosti svakoga pojedinog djeteta.’

Izdvojeni članak
vrtić

U Saboru se raspravljalo o ranom i predškolskom odgoju: ‘Umjesto odgojitelja imamo frizere i kozmetičare’

Stručnjaci zahtijevaju povlačenje ‘manjkavog’ kurikula

No dokument koji se našao u javnom savjetovanju nije naišao na odobrenje dijela struke. Upravo suprotno. Neformalna radna skupina stručnjaka u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju (RPOO) koju čine znanstvena i stručna zajednica, praktičari, stručni suradnici i odgojitelji, kurikul ocjenjuje ‘manjkavim’ i ‘neprimjenjivim’ u praksi. Pokrenuli su i peticiju koja traži povlačenje ovog prijedloga.

– Struka zahtijeva zaustavljanje daljnje procedure i povlačenje ovakvoga manjkavog i neprimjenjivog dokumenta, koji u svojoj srži ima fokus na odgojno obrazovna očekivanja, sadržaj i vrednovanje, umjesto na dijete kao subjekt u procesu svojeg razvoja, odgoja i obrazovanja. Iako pozdravljamo ideju o devetogodišnjem obveznom obrazovanju, ona se ne može ostvariti mehaničkim pripajanjem posljednje vrtićke godine školi niti rušenjem prethodno postignute kvalitete hrvatskog predškolskog sustava, navode stručnjaci u uvodu peticije.


TKO ČINI NEFORMALNU RADNU SKUPINU KOJA ŽELI POVLAČENJE KURIKULA?

Neformalnu skupinu koja traži povlačenje kurikula čine: prof.dr.sc. Edita Slunjski, dr.sc. Jasna Krstović, profesorica u miru, doc.dr.sc. Ida Somolanji Tokić, Helena Burić, prof. pedagogije, Mirna Švast, mag.praesc.educ., Marina Marghetti, mag.paed., Ana Donada, mag.praesc.educ., Saša Soukup, mag.praesc.educ., Martina Linić, mag.praesc.educ., Monika Vinković, mag.praesc.educ., Jelena Draksler, mag.praesc.educ., Ivana Mavračić Miković mag.praesc.educ., Lidija Fotez Ban, mag.praesc.educ., Josipa Ljubanović, odgojitelj, Katarina Turković Gulin, odgojitelj, Eva Hohnjec, odgojitelj, Valentina Bel, mag.praesc.educ., Udruga odgajatelja predškolske djece ‘Krijesnice’, Udruga SIDRO te mnogi drugi stručnjaci okupljeni na platformi Udruge SIDRO.


Izdvojeni članak

Ugledna pedagoginja: Devetogodišnja škola ne može se napraviti po modelu prekrajanja iznošene, stare, prekratke haljine

Podržavaju ideju devetogodišnje osnovne, ali ne način na koji se ona uvodi

Udruga SIDRO već godinama se zalaže za status odgajatelja i poboljšanje uvjeta rada u vrtićima. Njihovo vodstvo i članovi među onima su koji su se pobunili nakon što je kurikul postavljen u e-Savjetovanje. Jasno im je, odgovaraju iz Udruge za srednja.hr, da MZO želi reforme i devetogodišnje obrazovanje.

– Pozdravljamo tu ideju, ali način na koji se to čini, ne podržavamo. Jednostavno je nemoguće mehanički samo pripojiti posljednju vrtićku godinu školskom sustavu. Zašto?! Predloženi tekst prijedloga nacionalnog kurikuluma predškole počiva na nizu neznanstvenih polazišta i obiluje kontradiktornim tvrdnjama, izdvojena je odgojna komponenta, a naveden ‘obrazovni kontinuitet’, a autori se nisu vodili znanstvenim i stručnim dosezima suvremene pedagogije ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, kažu nam iz Udruge SIDRO.

Upozoravaju da se uvođenju obveznog devetogodišnjeg obrazovanja treba pristupiti sustavno, promišljeno, na temelju suvremenih znanstvenih spoznaja i s uvažavanjem. Ovako će se, smatraju, samo urušiti prethodno postignuta kvalitete hrvatskog predškolskog sustava.

Izdvojeni članak
vrtić

Značajno se povećava satnica obvezne predškole, Fuchs: Kurikulum je osmišljen, to je ozbiljan zahvat

Štetan utjecaj na razvoj djeteta

Iz Udruge ocjenjuju i da su u fokusu kurikuluma ‘ishodi, očekivanja i uski ciljevi koji potiču površno učenje’. Izostaje, navode, dublji angažman i kognitivno učenje. Dovest će i do pedagogizirane igre, čime će se djeci oduzimati kontrola nad procesom učenja. To će, podcrtavaju, imati štetan utjecaj na socijalni i psihološki razvoj djeteta u toj dobi.

– Ono što najviše zabrinjava jest poglavlje vrednovanja koje je u potpunosti usmjereno na motivaciju djece putem vanjskih podražaja, navode iz Udruge SIDRO za srednja.hr.

Ne treba u svemu ovome zanemariti i problem dostupnosti vrtića te jednakost obrazovnih mogućnosti za sve, kao i manjak odgojitelja i problem financiranja rada vrtića.

Izdvojeni članak
vrtić

Ministarstvo planira produljiti predškolu i zaposliti više odgojitelja u vrtićima: ‘Sjajan popis želja’

Odgajatelji se ‘svode na tehničkog operativca’

Dotaknuli su se u odgovoru i autonomije odgojitelja kojom se MZO pohvalio u uvodnom dijelu predloženog kurikula.

– Ovo je službeni dokument nacionalne razine. Potrebno ga je metodološki rasteretiti sadržaja koji nisu primjereni dokumentu takve vrste. Primjerice, u poglavlju ‘Pristupi i načini rada’, detaljno su opisane sve metode, načini, preporučuju se sadržaji  – što je opet, osim što se išlo u širinu i detalje (a to je sadržaja nekog dokumenta druge razine), nije se vodilo ishodišnim značajkama dokumenta koji se poziva na autonomnost stručnjaka koji ga provode, navode iz Udruge SIDRO.

Ponosni su kažu, na to što je kod nas inicijalno obrazovanje odgajatelja podignuto na sveučilišnu razinu kroz petogodišnji studij. Zato su itekako sposobni oblikovati kurikul na temelju poznavanja i praćenja djece s kojim rade. To je moguće samo kroz otvoreniji koncept kurikula, kakav se i potiče u EU.

– Striktno pripisivanje sadržaja i ishoda učenja djece ne samo da ne pogoduje kvalitetnim odgoju i učenju djece nego i odgajatelja svodi na tehničkog operativca koji ‘odrađuje’ zadani program, za što mu ne trebaju kompetencije za koje se godinama školovao. Time su na gubitku i djeca i odgajatelji i sustav u cjelini, smatraju u Udruzi SIDRO.

Izdvojeni članak
prosvjed odgojitelja 4

Održan veliki prosvjed odgojitelja, Ministarstvo poručilo: ‘Moraju imati plaće jednake kao zaposleni u osnovnim školama’

‘Pozivamo ministra za stol’

Kada je riječ o poviše spomenutoj peticiji, ona je do trenutka pisanja ovog teksta (15. svibnja u 11 h) prikupila 1.500 potpisa. U Udruzi to smatraju uspjehom, a on će biti još veći, kažu, ako se ovako ‘loš i štetan’ dokument zaustavi.

Javna rasprava oko kurikula predškole završava ove srijede. Ministarstvo do 14. lipnja planira objaviti izvješće o provedenom javnom savjetovanju, iz kojeg će biti vidljivo koji su prijedlozi prihvaćeni, a koji ne. Dio našeg upita za Udrugu SIDRO bio je i kakav odgovor MZO-a očekuju te koji su im planovi u slučaju da ih u Ministarstvu ne poslušaju.

–  Osim sudjelovanja u javnom savjetovanju, Sidro je zatražilo hitan sastanak sa samim ministrom Fuchsom i njegovim suradnicima, nakon čega nam se državna tajnica Ivanković, odmah povratno javila i naglasila da je materijal naše radne skupine upućen na razmatranje ljudima koji su izradili ovakav dokument. Cijenimo to, no i dalje pozivamo ministra za stol, zajedno s članovima radne skupine koja je ovo izradila, kako bismo konstruktivno raspravili argumentima i zaustavili ovakav štetan dokument, navode iz Udruge.

Izdvojeni članak
vrtić

Struka i roditelji protiv izmjena Zakona o predškolskom odgoju: Peticiju potpisalo preko 20 tisuća građana

‘Razočarani smo kad otkrijemo u kojoj mjeri se krše prava onih najmlađih’

Neformalna radna skupina ne ostaje samo na kritikama. Spremni su, kažu iz Udruge zaključno, pomoći ministru Radovanu Fuchsu i cijelom Ministarstvu oko izrade kurikula predškole. Među ostalim, podsjećaju i da je ranije upravo Udruga SIDRO utjecala na neke pozitivne zakonske izmjene te spriječila ukidanje odredbi Državnog pedagoškog standarda. Bore se i da svaka trudnica – odgajateljica ima po zakonu plaćeni dopust trudne radnice i godinama upozoravaju na zakonsku odredbu koja propisuje da plaće u vrtićima moraju biti na razini onih u osnovnim školama.

– Razočarani smo samo kad otkrijemo u kojoj mjeri se krše prava onih najmlađih i na koji način se krše. To je sramotno. Ali istodobno nam je to i motiv da ne odustanemo, da zapnemo još jače, jer nama je važno u kakvom ćemo sustavu raditi, u kakvom sustavu borave naša djeca te konačno kakav ćemo sustav ostaviti budućim generacijama, poručuju iz Udruge SIDRO.

Nacrt prijedloga Nacionalnog kurikula predškole možete vidjeti u nastavku. Napomena: ako vam dokument nije vidljiv, osvježite stranicu.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab