Hey ho Let’s go: Inspirativno predavanje Borisa Jokića koje će vas pokrenuti, odmah i sad
Na Bug Future Showu, koji se održao prošli tjedan u zagrebačkom kinu Europa, predavanje o mogućnostima obrazovanja u budućnosti, održao je Boris Jokić s Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu i bivši voditelj Cjelovite kurikularne reforme. Predavanje ‘Ima (li) nade za Hrvatsku: obrazovanje, tehnologije, budućnost’ izazvalo je ogroman interes publike pa se tako u velikoj dvorani kina Europa sjedilo na stepenicama i stajalo. Jokić je predavanjem ukazao na trenutačne probleme u hrvatskom obrazovnom sustavu, no dao je i inspirativnu perspektivu za budućnost.
– Zamislite svijet. Ne ovaj. Rekao sam ne ovaj. Bolji svijet. Još bolji. To je svijet u kojem smo povezani. Svijet u kojem komuniciramo i surađujemo na najrazličitije načine. To je svijet u kojem su nam beskonačne informacije trenutno dostupne pokretom prsta. To je svijet u kojem se proizvode superbrzi električni automobili. To je svijet u kojem klinci rade ozbiljne modele na 3D printerima. To je svijet u kojem raste ekonomija dijeljenja. To je svijet u kojem su društva sve raznolikija. To je svijet u kojem ljudi usprkos otporima vlasti zajednički, obični ljudi, skupljaju novac za ideje. To je svijet u kojem raste svijest o važnosti održivosti. Zamislite taj bolji svijet. I države tog svijeta. Država koja je to sve…je…Hrvatska, započeo je Jokić svoje predavanje ovim riječima.
Nakon pogleda u budućnost, vratio se u sadašnjost i detektirao trenutačne probleme u Hrvatskoj, ustvrdivši kako je Hrvatska ujedno i država u kojoj vlada politika, i to posebno loša politika. Naveo je nekoliko primjera iz političkog života kada političari svojim postupcima gube kredibilitet, nevjerojatne primjere iz hrvatskog sudstva i ekonomije, a potom se vratio na odnos politike i obrazovanja u Hrvatskoj.
– To je zemlja u kojoj je obrazovanje zadnja rupa na svirali, u kojoj se 26 godina zaredom ministar znanosti i obrazovanja bira dan prije imenovanja Vlade, za kafanskim stolom nakon četvrte boce vina, nakon što netko kaže – znam onog jednog, on bi bio dobar za taj posao, kazao je Jokić i dodao kako političke stranke o politici obrazovanja ne znaju ništa.
Niti brojke nisu na našoj strani
Upozorio je i na činjenicu da u siječnju 2017. godine, na -10 stupnjeva, djeca u jednoj osnovnoj školi u Koprivničko-križevačkoj županiji na WC idu u šatoru, a ne u školskoj zgradi. Potom se osvrnuo na alarmantne rezultate PISA istraživanja na kojem su naši 15-godišnjaci ostvarili relativno slabe ili jako slabe rezultate i usporedio ih s puno boljim rezultatima zemalja poput Slovenije, Češke i Estonije. Upozorio je i na visok postotak lošijih zaključnih ocjena iz matematike u srednjoj školi, a potom se osvrnuo i na rješavanje zadataka na ispitima državne mature.
Primjerice, Jokić ističe kako ovaj zadatak na ispitu osnovne razine matematike ročno rješava pola pristupnika ispitu, 12,9% niti ne pokušava odgovoriti, dok 65% onih koji netočno rješavaju ovaj zadatak, upisuju fakultete:
Dodaje kako situacija nije ništa bolja niti u drugim područjima. Daje primjer zadatka iz biologije na državnoj maturi na koji točno odgovara tek 32,3% pristupnika, dok manje od pola gimnazijalaca točno odgovara:
– Uz sve to, informatika nije obvezan predmet u osnovnoj školi 2017. godine, a u gimnazijama se informatika uči prema programu iz 1993. godine. Iz 1993!, posebno je naglasio Jokić i izazvao glasnu reakciju publike.
Škola budućnosti mora biti prozor u svijet učenicima
Pojasnio je kako su u digitalnom društvu informacije dostupnije i raširenije, no samim time, znanje postaje sve vrijednije, sve rjeđe i sve skuplje. Sve to uzrokuje podjelu na dvije vrste nacija i društava – onih koja su znanjem siromašna i onih koja su znanjem bogata. Kaže kako je u Hrvatskoj problem što vladajući u posljednjih 26 godina ne čine dovoljno da ova zemlja postane znanjem bogata zemlja.
Potom je dao sliku škole budućnosti. Škola budućnosti, koja bi bila prozor u svijet učenicima, izgleda ovako:
– Trebala bi razvijati drugačije, više oblike mišljenja. To su rješavanje problema i donošenje odluka. To su kritičko mišljenje. Ako kritički ne mislimo, ne možemo ništa. Također, škola bi trebala poticati metakogniciju, učiti učenike kako učiti. Trebala bi poticati komunikaciju i suradnju, ali i upravljanje sobom i povezivanje s drugima. Za sve to u 21. stoljeću je nužna i informacijska i digitalna pismenost. I tehnološka pismenost. Bez toga, hrvatska djeca, hrvatski ljudi, ova zemlja, zapravo nema nikakvu šansu, kaže Jokić i nastavlja.
– Sve to je moguće, treba se osloniti na kreativnost, inovativnost i posvećenost onih koji rade u školama. Potrebno je koristiti tehnologiju, ne imati otpor prema njoj i prilagoditi je uzrastu učenika. Koristiti tehnologiju za poticanje motivacije i povećanje postignuća učenika. Koristiti različite adaptivne mogućnosti tehnologije, u prvom redu kako bi se učenicima s posebnim potrebama, s teškoćama i darovitim učenicima poboljšalo iskustvo učenja. Potrebno je koristiti elemente situacijskog učenja, dijagnostičkog vrednovanja, psihološkog uranjanja. Tehnologija pruža ogromne mogućnosti da mlada osoba uroni u sadržaj. Treba omogućiti modeliranje, personalizirano učenje, učenje zasnovano na kompetencijama, online modele, blending modele učenja, MOOC-ove…, nabraja.
‘Ne dajte više da vam prodaju foru!’
Tehnologija može školu, kaže, učiniti puno boljom, relevantnijom i može ju ponovno učiniti prozorom u svijet. Dodaje kako imamo super učitelje, stručne suradnike, programere, dizajnere, developere, ljude koji žele promjenu i ljude na ulicama koji žele promjenu.
– Zato, svi vi, plejeri, gejmeri, fejkeri, koderi, stemeri, štemeri, stemerice, štemerice, frikovi, gikovi, adopteri i blumeri, laveri, luzeri, vjernici, agnostici, ateisti, konzervativci, liberali, socijaldemokrati, živozidaši, svi vi koji jeste, pijanci, bageri, blogeri, jutuberi, đaci, milicajci, svi vi. Kćeri i sinovi, majke i očevi, bake i djedovi – let’s build a better world! Napravimo od ove republike prošlosti republiku budućnosti. Ne dajte da vam prodaju foru! Prodaju vam prošlost zato da vas kontroliraju. Ne dajte više da vam prodaju foru. Od ove republike prošlosti treba napraviti republiku budućnosti, zaključio je Jokić uz glazbeno uobličenu poruku za kraj, kroz besmrtne Ramonese