Kineski tajfun je prošao, ali ne i problemi s tabletima: Školama dostavljeni tableti bez kamera
Mjesec dana nakon početka nastave u novoj školskoj godini, mogli smo čuti kako je tajfun Mankut u Kini zaustavio isporuku tableta u velik broj škola koje sudjeluju u eksperimentalnom programu ‘Škola za život’. Prolaskom vremenske nepogode, bilježe se dolasci tableta u škole, no problemima niti ovdje nije kraj. Naime, nekim školama isporučeni su tableti koji ne sadrže kameru pa je tako učenicima bitno otežan pristup osmišljenim digitalnim nastavnim sadržajima kojima bi pomoću kamere jednostavno mogli pristupiti. MZO u svojim uputama za nabavu tableta nije eksplicitno navelo da tablet mora sadržavati kameru.
– Uče jednog grčkog boga, dolaze do QR koda, očitavaju ga pa čitaju o tom grčkom bogu, odgovaraju na pitanja, kazala je za RTL televiziju Valerija Turk Presečki, članica mentorskog tima Škole za život prilikom lansiranja eksperimentalnog programa u škole.
Nakon prohujalog tajfunskog problema, u škole stigli tableti bez kamera
Primjer novih oblika nastave, upotpunjenih digitalnom komponentnom u vidu tableta te digitalnih nastavnih materijala, u praksi će ipak naići na probleme. Naime, nakon provedenog postupka jednostavne javne nabave i prohujalog tajfunskog problema kodnog imena Mankut, u neke su škole tableti konačno stigli – ali bez ugrađenih kamera!
Takvu smo situaciju zatekli u VI. osnovnoj školi Varaždin, gdje nam je ravnatelj Mario Stančić potvrdio kako dobavljeni tableti nemaju kameru.
– Zbog toga bi moglo biti problema prilikom pristupa digitalnim sadržajima, no mišljenja su dvojaka, s druge strane neki smatraju da će na taj način biti preveniran neprimjeren način upotrebe tableta, kazao nam je Stančić i dodao kako je odabrani dobavljač u njihovu slučaju bio Hangar18, koji proizvodi NOA tablete u Kini.
Nikad prestajući problemi s tabletima
Osim varaždinske škole, iz još jedne osnovne škole koja sudjeluje u eksperimentalnom programu, potvrđeno nam je kako su im nakon postupka nabave dostavljeni NOA tableti bez ugrađenih kamera.
S druge strane, u Osnovnoj školi fra Kaje Adžića iz Pleternice, ravnatelj Hrvoje Galić rekao nam je da su tablete dobili još prvi tjedan škole, da imaju ugrađene i prednju i stražnju kameru te da je njihov odabrani dobavljač bio brodski Prosoft.
– No, tableti nam nisu operativni zbog određenih konfiguracijskih problema i trenutačno čekamo tehničku podršku, rekao nam je Galić o drugoj vrsti nikad prestajućih problema s tabletima.
Ministarstvo početkom srpnja školama dalo upute za nabavu tableta s tehničkim specifikacijama
Sve škole uključene u eksperimentalni program, početkom srpnja su od Ministarstva znanosti i obrazovanja dobile upute za provedbu nabave tableta, na što su nam ukazala oba ravnatelja s kojima smo danas razgovarali. U sklopu uputa MZO-a raspisane su i minimalne tehničke specifikacije koje tableti moraju zadovoljavati. Osim toga, naznačeno i kako je maksimalan iznos za jedan tablet 1.000 kuna. U specifikacijama MZO-a nije eksplicitno navedeno da tablet mora sadržavati i kameru. Pa su nekim školama tableti stigli bez istih!
Zašto je nedostatak ugrađene kamere problem?
Prvo, brojni nastavnici izrađuju digitalne obrazovne sadržaje, stavljaju ih na mrežu i čine ih učenicima lako dostupnima pomoću QR kodova.
Drugo, neki od nakladnika koji su izrađivali eksperimentalne udžbenike, a koji su prema preporuci MZO-a trebali biti 30% lakši prenašanjem dijela nastavnih sadržaja u digitalni oblik, osmislili su pristup tim digitalnim sadržajima upravo pomoću kamere na tabletu kojeg će učenik koristiti.
Školska knjiga: ‘MZO je prethodno bilo upoznato s činjenicom da je za pristup našim dodatnim digitalnim sadržajima potrebna kamera’
Iz Školske knjige, koja je na taj način osmislila pristup digitalnim sadržajima, smatraju ovo ozbiljnim propustom i poručuju kako je Ministarstvo obrazovanja prethodno bilo upoznato s činjenicom da je za pristup njihovim dodatnim digitalnim sadržajima potrebna kamera.
– Uistinu smo neugodno zatečeni informacijom da je većina učenika u okviru projekta Škola za život dobila tablete bez kamere. Naši korisnici neće biti zakinuti za pristup digitalnim sadržajima jer ćemo taj problem nadići direktnim pristupom, ali je uistinu nevjerojatno da na to nismo bili na vrijeme upozoreni. Tableti bez kamere su sredstvo za konzumaciju digitalnog sadržaja koji je netko drugi pripremio, a tableti s kamerom su alat za istraživanje i stvaranje vlastitog sadržaja, rekla nam je danas Matilda Bulić, direktorica školskog programa Školske knjige.
O svemu smo upitali i Ministarstvo obrazovanja odakle su nam napomenuli kako su uputili isključivo smjernice, a ne naputke školama koje su na temelju istih samostalno birale dobavljače.
MZO: ‘Budući da nije bilo minimalnih zahtjeva za kvalitetu kamere, ista nije bila specificirana, kao ni vrsta zvučnika ili punjač za europsku kontinentalnu struju’
– Naglasak je bio na optimalnim tehničkim karakteristikama koje su preduvjet za efikasno korištenje eksperimentalnih nastavnih materijala, a budući da nije bilo minimalnih zahtjeva za kvalitetu kamere, ista nije bila specificirana kao što primjerice nije bila specificirana ni vrsta zvučnika, jačina baterije, tipkovnica na hrvatskom jeziku ili punjač za europsku kontinentalnu struju, poručili su nam iz MZO-a i dodali kako prema njihovim saznanjima problem u povezivanju fizičkih radnih materijala s digitalnim sadržajem zbog nedostatka kamere na NOA tabletima ima samo jedan nakladnik.
Dodaju i kako se u suradnji navedenog nakladnika i CARNET-a radi na rješavanju tog problema. Ističu da eksperimentalni nastavni materijali uključuju i elektroničke inačice u kojima su interaktivni sadržaji i poveznice koje omogućavaju dohvaćanje dodatnih sadržaja jednostavnim klikom na zaslonu tableta.
– Time je omogućena puna funkcionalnost eksperimentalnih nastavnih materijala na svakom tabletu. Prema ostalim informacijama koje smo dobili s terena, moramo naglasiti kako ostali nakladnici nemaju sličnih poteškoća, kažu iz MZO-a i dodaju kako je u eksperimentalnim školama prisutno 5 vrsta tableta koji imaju različite karakteristike, od veličine memorije, rezolucije zaslona do dodatnih mogućnosti koje nisu bile u osnovnim specifikacijama.
Uporaba različitih uređaja, kažu, dat će im povratne informacije o tome koje od karakteristika su nužne za optimalnu uporabu u sustavu obrazovanja.
– Ono što Ministarstvo može predložiti školama i spomenutom nakladniku je nekoliko alternativnih načina uporabe dodatnih sadržaja, ako takvi već nisu spomenuti u elektroničkim udžbenicima. Primjerice, korištenje aplikacije za čitanje QR kodova sa slika ili uporabu dijeljenih dokumenata s poveznicama na takve sadržaje, zaključuju iz MZO-a.