Neozbiljan tretman kurikuluma Povijesti: MZO ga poslao HAZU uz nepoznate uvjete recenzije
S obzirom na najavu recenzentskog postupka kurikularnih dokumenata, dorađeni predmetni kurikulum Povijesti poslan je u Hrvatsku akademiju znanosti i umjetnosti na recenziju. Ministarstvo znanosti i obrazovanja te samu HAZU upitali smo o detaljima recenzentskog postupka; dok MZO o detaljima postupka ne raspolaže s više informacija, HAZU je konkretnija. Ipak, neke od informacija koje nam daju, razlikuju se od onih koje je jučer s Jutarnjim podijelio predsjednik HAZU Zvonko Kusić.
Jutarnji list doznao je i danas u tiskanom izdanju objavio informaciju da je dorađeni predmetni kurikulum Povijesti stigao na recenziju Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti. Recenzentski postupak kurikularnih dokumenata najavljen je i prethodi eksperimentalnom uvođenju, tj. pilot-projektu kurikularne reforme od sljedeće školske godine.
Svemu ovome, prethodila je reaktivacija stručnih radnih skupina koje su dobile zadatak doraditi kurikularne dokumente na temelju prošlogodišnjeg provedenog javnog savjetovanja. Prvi je korak bio odgovor na komentare iz javne rasprave, a drugi dorada dokumenata na temelju primjedbi iz javne rasprave. Rok za doradu dokumenata jest 1. studenog, no kurikulum Povijesti već je poslan na recenziju Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti, s obzirom da je dokument dorađen na temelju javne rasprave.
Ministarstvo ne raspolaže konkretnim informacijama o recenziji, dok je HAZU neke finese već definirao; no i one se razlikuju od najave akademika Kusića Jutarnjem listu
Iz Ministarstva nam potvrđuju da je kurikulum Povijesti poslan HAZU-u.
– Svi detalji vezani uz moguću recenziju tek će biti dogovoreni tako da trenutno ne raspolažemo s više informacija. U dogovoru s akademikom Kusićem tek će se definirati postupak recenzije. Međunarodne recenzije, kao što je i najavljivano, bit će korištene gdje god je to moguće, kažu nam iz Ministarstva.
S druge strane, u HAZU raspolažu nešto konkretnijim informacijama o postupku recenzije pa nam tako kažu da je rok očitovanja Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti o prijedlogu Nacionalnog kurikuluma nastavnog predmeta Povijest – mjesec dana. HAZU smo upitali i tko će sudjelovati u recenziji kurikuluma Povijesti.
– Osim povjesničara akademika, članova Razreda za društvene znanosti, u Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti djeluju i povjesničari u njezinim Zavodima u Zagrebu, Rijeci, Zadru, Dubrovniku i Varaždinu, kažu nam iz HAZU-a, čime daju do znanja da će u recenziji sudjelovati – povjesničari akademici.
Informacija je to koja se razlikuje od one koju je jučer s Jutarnjim listom podijelio predsjednik HAZU Zvonko Kusić. Kusić je Jutarnjem kazao kako će se kurikulum Povijesti proslijediti na recenziju Akademijinu Razredu za društvene znanosti. Jutarnji navodi sastav Razreda za društvene znanosti u kojem je trenutačno 15 redovitih akademika, a osim povjesničara, čine ga i ekonomisti, pravnici, filozof, arheolog, sociolog, geograf te politolog.
Kontradiktorne informacije HAZU-a i nepotpune informacije MZO-a
S obzirom na kontradiktorne informacije, nije dakle jasno hoće li kurikulum recenzirati Razred za društvene znanosti HAZU u punom sastavu ili samo povjesničari, uz povjesničare iz Zavoda u Zagrebu, Rijeci, Zadru, Dubrovniku i Varaždinu, kako nam je rečeno u odgovoru. Isto tako, nejasno je da HAZU ima utvrđen rok za recenziju dokumenta, dok Ministarstvo koje je dokument poslalo, ne raspolaže tom informacijom.
Iz Ministarstva su danas izvijestili i kako su 33 stručne radne skupine odgovorile na prijedloge iz javne rasprave, a njih 12 je već pripremilo i osvježene verzije kurikularnih dokumenata. Ističu i kako su za kurikularne dokumente planirane i nacionalne i međunarodne recenzije od strane stručnjaka za kurikulume određenih područja i predmeta.
– Ministarstvo je trenutno u fazi dogovora postupaka gdje je prioritet štititi potencijalne recenzente, kako nacionalne, tako i međunarodne, kako ne bi kompromitirali neovisnost procesa recenzije, kažu iz MZO-a i dodaju da su kurikulumi predmeta Likovna kultura i umjetnost, Glazbena kultura i umjetnost i Tehnička kultura u fazi prevođenja te da usporedno, u suradnji s Europskom komisijom, dogovaraju njihove međunarodne recenzije.
Upitan cjelovit ulazak reforme u škole sljedeće školske godine
MZO naglašava i da je za dovršavanje kurikularnih dokumenata i pripremanje pilot-provedbe osigurana stručna i financijska podrška Europske unije u okviru sustava za podršku strukturalnim reformama.
Uz to, istaknimo i kako nije u potpunosti jasno hoće li sljedeće školske godine u eksperimentalnu primjenu reforma ući cjelovito ili parcijalno. Pomoćnica ministrice Lidija Kralj u petak je na tribini o kurikularnoj reformi na zagrebačkom PMF-u kazala da smo s reformom predugo čekali što se tiče njene implementacije, a iz njene izjave može se iščitati da se razmišlja i o parcijalnom uvođenju reforme u škole.
– Kako bismo nadoknadili propušteno, izgubljeno vrijeme, pokušavamo riješiti stvari onako kako se mogu riješiti. Dakle, u kontekstu današnjeg vremena, u kontekstu svih različitih događanja unatrag dvije godine, našem je Ministarstvu zadatak da reformu pokrenemo, uvedemo u škole, da ju dovedemo do te razine da se više ne može zaustaviti. Pa makar to bilo parcijalno, ali to je prvi korak i nadam se da ćemo doći do toga da svi predmeti, sve međupredmetne teme, sve razine, svi dokumenti budu i usvojeni i objavljeni i prihvaćeni u našim školama, izjavila je Kralj.