Pretraga

Pet srednjih škola radi na stvaranju solarnog električnog automobila

A- A+

Projekt pod nazivom SOELA (Solarni električni automobil) okupio je preko 40 srednjoškolaca i 20 profesora iz pet škola u Hrvatskoj. Profesor Stevče Arsoski SOELA-u je osmislio prije dvije godine, a nositelj projekta je Tehnička škola Sisak. Nastao je suradnjom sa Sisačko-moslavačkom županijom i njihovim Upravnim odjelom za predpristupne fondove gdje je pripremljena puna aplikacija za prijavu na natječaj EU, a napisala ju je Snježana Tomašević. Izradu pet automobila koje će pokretati obnovljivi izvor energije, te utrku istih u Lonjskom polju, financira Europska unija sa 190 tisuća eura.

Stevče Arsoski prije dvije godine osmislio je projekt SOELA (Solarni električni automobil) koji je nastao u suradnji s Tehničkom školom Sisak. Cilj projekta je razvoj izvannastavnih aktivnosti kojima se potiče primjena obnovljivih izvora energije za napajanje vozila. Arsoski je kao voditelj projekt prijavio na natječaj Europske unije te je iz njihovih fondova dobio 190 tisuća eura za izradu pet solarnih električnih automobila.

Vozilo za jednog vozača

Trenutno je u završnoj fazi izrada tehničke dokumentacije i naredni tjedan sve školske ekipe kreću u praktičnu realizaciju zamišljenih tehničkih rješenja. Sve su ekipe dobile iste tehničke elemente, a vozilo će biti projektirano za jednog vozača.

Projekt se zasniva na suradnji i prijateljstvu među školama

U projektu sudjeluje više od 40 učenika i 20 profesora iz Tehničke škole Kutina, Srednje strukovne škole Velika Gorica, Srednje sturkovane škole Vice Vlatkovića Zadar te Elektrotehničke i prometne škole Osijek. Međutim najviše je sudionika iz Tehničke škole Sisak, koja je nositelj projekta, čak 15 srednjoškolaca i osam profesora.

– Cijeli projekt se u stvari zasniva na suradnji i prijateljskim odnosima s kolegama iz srednjih škola u Hrvatskoj, a prijateljstvo, međusobno uvažavanje i pomaganje su i osnovni elementi pri izboru jer se radi o vrlo ozbiljnom projektu. Doista mislim da samo pravi i kvalitetni odnosi zasnovani na prijateljstvu mogu stvoriti novu vrijednost. Mislim da sam to i postigao, objasnio je voditelj projekta na koji je način izabrao četiri partnerske škole.

Bez dodatnih bodova za upise na fakultete

Pet škola čiji učenici sudjeluju u SOELA-i odredile su službenu ekipu od minimalno osam učenika i dva mentora. Automobil će biti izrađen u okviru redovne praktične nastave, ali vjerojatno i jako puno sati izvan nastave, što ovisi o organzaciji ekipe.

Stručnu podršku u obliku konzultacija pružaju profesori Ljubomir Majdandžić i Marinko Stojkov te dizajner Igor Jurić. Potonji su ekipama na raspolaganju 10 mjeseci te zajednički moraju pronaći rješenje za svaki nastali problem pri izradi solarnog elektičnog automobila.

Sudionici u projektu neće imati neke koristi za upis na fakultete, ali će svi skupa, i učenici i profesori, proći jedan složeni postupak nastanja jednog solarnog vozila. – Stečena iskustva i kompetencije mislim da se ne mogu mjeriti s nekom materijalnom vrijednosti ili bodovima za upis. Svi će steći nova znanja te utvrditi teoretska znanja koja su dobili tijekom školovanja, istaknuo je Arsoski.

Izdvojeni članak

Natural d.o.o.: ‘Projekt nas je dokrajčio’

Završnica: Utrka automobila u Lonjskom polju

SOELA je započeo 21. rujna 2012. te traje do 21. rujna 2013. godine. Na samoj završnici projekta organizira se utrka solarnih automobila u trajanju od tri dana u Lonjskom polju. Osim natjecanja, predstavit će se električna vozila i novosti iz svijeta automobila nove generacije.

– Utrkom želimo prikazati da je nas školski sustav vrlo kvalitetan, da tu rade vrhunski stručnjaci-profesori i da to osjeti svaki građanin, izjavio je voditelj projekta. Dodao je također kako je utrka pet solarnih automobila velika rijetkost u Svijetu, a da u organizaciji sudjeluju Tehnička škola Sisak kao i HAK Sisak.

Masovna proizvodnja solarnih vozila

Ovih pet solarnih automobila su studijski probni modeli. Hoće li to potaknuti ostale proizvodače na proizvodnju istih vrlo je teško za očekivati. Ipak, osnovni cilj je kroz ovaj projekt educirati što više učenika i povećavati razinu znanja koja će u konačnici za koju godinu vjerojatno i dovesti do proizvodnje solarnih automobila.