Škola za život počela bez tableta, a dualno obrazovanje bez gotovih kurikuluma

Eksperimentalna provedba modela dualnog obrazovanja u 11 strukovnih škola za četiri zanimanja, u medije i javnost probila se tek kada se počelo pisati o ukidanju predmeta Povijesti. Međutim, ovaj projekt sa sobom je povukao još mnogo pitanja i briga, a o nekima od njih smo već pisali. Upitno je koliko je spreman u škole krenuo ovaj model koji bi učenicima trebao donijeti i posao i novac po njemačkom primjeru, a nespremnost  najbolje dokazuje činjenica da je eksperimentalna provedba umalo krenula bez spremnih kurikuluma. Žurilo se da bi se u zadnji tren stiglo školama poslati gotove kurikulume, taman pred sam početak nastavne godine, a nije sigurno ni jesu li oni uopće dovršeni. Na web stranicama nadležnih institucija nemoguće je pronaći kurikulume (osim onoga za prodavača iz lipnja 2018. koji se naknadno mijenjao), a iz Ministarstva odgovaraju da je sve spremno, ali kurikulume ne objavljuju.

www.roditeljski.info

Model dualnog obrazovanja u suštini zvuči super. Učenici će se obrazovati prema potrebama tržišta rada, odrađivat će velik broj sati kod poslodavca, za to će primati plaću i nakon završene strukovne škole bit će sretno zaposleni. Upoznati s predstavom i velikim PR-om koji se odvijao i odvija za promociju Škole za život, ne treba čuditi da Ministarstvo znanosti i obrazovanja sada na isti način govori i o modelu dualnog obrazovanja.

Reforma strukovnog obrazovanja se nastavlja: Pogledajte kojih 9 zanimanja čekaju promjene

Ove školske godine eksperimentalnoj provedbi za model dualnog obrazovanja priključilo se 11 škola u četiri zanimanja (prodavač, kozmetičar, dimnjačar i staklar). Radi se o malom broju učenika, no pisali smo o brojnim problemima koji su odmah na početku pokazali da je i ovaj projekt krenuo uz nedostatke koji pokazuju da se odradio na brzinu, zaboravljajući na temeljitost, samo zato da bi se krenulo. Najveći problem koji su prenosili gotovo svi mediji bio je onaj o ukidanju Povijesti, i to netom prije početka školske godine kada je Ministarstvo školama poslalo izmijenjen kurikulum za stjecanje kvalifikacije prodavač kroz model dualnog obrazovanja.

Zanimljivo je da tu priča s kurikulumima tek počinje. Naime, na stranicama Ministarstva i ostalih nadležnih institucija, nemoguće je pronaći nove kurikulume koji se tiču dualnog obrazovanja. Jedini kurikulum koji je objavljen jest onaj za smjer prodavač i to onaj iz lipnja 2018. koji je još uvijek predviđao da se Povijest uči. Najnovije verzije ovog kurikuluma nema. Uz to, u dokumentu Eksperimentalni program “Dualno obrazovanje” koji opisuje ovaj model, stoji da su sastavni dio eksperimentalnog programa i strukovni kurikulumi. Na to je dodana i poveznica za strukovne kurikulume, ali ona ponovno vodi samo strukovnom kurikulumu za prodavače iz lipnja 2018 iako bi za očekivati bilo da će nas klik na poveznicu strukovni kurkulumi odvesti upravo na popis i dokumente svih kurikuluma za dualno obrazovanje

Kurikulumi su stigli, ali naknadno su se dorađivali

Kurikulum je ustvari plan i program nastave, a u prilog tome da potrebni kurikulumi za ova 4 smjera po dualnom modelu nisu bili spremni na vrijeme, govori i e-mail, u čijem smo posjedu, koji je 7. rujna (dakle nakon početka nastavne godine), poslan u Obrtničku školu za osobne usluge Zagreb u kojoj se od ove godine eksperimentalno provodi model dualnog obrazovanja za stjecanje kvalifikacije kozmetičar. Naime, u tom e-mailu osoba iz Ministarstva znanosti i obrazovanja ravnateljici škole šalje kurikulum s dopunom 4. ciklusa u dijelu koji se odnosi na kozmetičku praksu. Dodaje i da će se ubrzo urediti i cijeli kurikulum s 5. ciklusom. Četvrti ciklus inače označava prvi razred srednje škole, a peti ciklus drugi razred. Upravo zato problematično je što se i nakon početka nastave još uvijek dopunjavao četvrti ciklus, a prvaši kojih se on tiče su već bili u klupama.

Oštre kritike na ukidanje Povijesti: Ovo je dokaz da Ministarstvo zanemaruje i podcjenjuje učenike strukovnih škola

Ovo dokazuje ne samo da kurikulumi nisu bili spremni na vrijeme, već da ni tada, 7. rujna još nisu bili dovršeni. Kada smo se javili ravnateljici Darinki Štampar Šmaguc, ona nam je odgovorila da je škola dobila nastavne kurikulume za smjer kozmetičar DO neposredno prije početka nastavne godine. To naravno kontrira činjenici koja je opisana u e-mailu.

Zato smo kontaktirali i školu u kojoj se provodi dualni model za smjerove dimnjačara i staklara (Obrtnička i industrijska graditeljska škola). Ravnatelj Anto Vidović potvrdio nam je da su kurikulumi stigli pred sam početak nastavne godine, no na upit jesu li potpuno dovršeni i je li u njima uređen 5. ciklus, odgovara da nije potpuno siguran jer mu u tom trenutku to nije bilo bitno, već mu je važno bilo da zna koliko ima predmeta i kojeg su sadržaja da bi profesori mogli početi raditi. Dodao je i da su neki od profesora iz njegove škole sudjelovali u izradi kurikuluma pa zna da se na tome zadnji period jako puno i užurbano radilo da bi moglo biti spremno za početak nastave.

Upit smo poslali i na adresu Ministarstva znanosti i obrazovanja. Zanimalo nas je gdje se kurikulumi mogu pronaći budući da ih ne pronalazimo na stranicama Ministarstva, a niti na stranicama Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih? Osim toga, pitali smo ih i mogu li nam potvrditi da su kurikulumi za stjecanje sve četiri kvalifikacije u modelu dualnog obrazovanja potpuno dovršeni, te ako jesu, kada su škole dobile konačne verzije?

U svome odgovoru iz Ministarstva tvrde da su “škole na vrijeme upoznate sa strukovnim kurikulumima”.

– Strukovni kurikulumi za stjecanje kvalifikacija prodavač, dimnjačar, staklar i kozmetičar prema dualnom modelu obrazovanja su od školske godine 2018./2019. u eksperimentalnoj provedbi te su dio Eksperimentalnog programa „Dualno obrazovanje“ koji je izrađen u skladu s „Modelom hrvatskoga dualnog obrazovanja“ te se provodi u skladu s člankom 29. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi. Tijekom provedbe eksperimentalni program se prati, vrednuje se njegova provedba te se pristupa analizi rezultata praćenja i njegovom unaprijeđenju. Navedenim Zakonom nije propisana objava strukovnih kurikuluma koji su u eksperimentalnoj provedbi.

Istina je da članak 29. Zakona koji navodi Ministarstvo ne propisuje objavu strukovnih kurikuluma koji su u eksperimentalnoj provedbi, no isti Zakon ni ne zabranjuje (a niti spominje) objavu kurikuluma u eksperimentalnoj provedbi, te je MZO-u ovo došlo kao dobra izlika za neobjavljivanje kurikuluma. Ako već nisu htjeli objaviti te kurikulume, postavlja se pitanje zašto su onda objavili strukovni kurikulum za prodavače iz lipnja 2018., a ostale ne.

Rezime

Rezimiramo li situaciju s najvažnijim dokumentom za održavanje nastave, kurikulumom, u provedbi dualnog obrazovanja, situacija je ovakva:
1. Važeće kurikulume ne može se pronaći na web-u.
2. Kurikulum za stjecanje kvalifikacije prodavač u modelu dualnog obrazovanja izmijenjen je i poslan na adrese škola netom prije početka nastave, a na stranicama Ministarstva još uvijek stoji onaj iz lipnja 2018.
3. Kurikulum za stjecanje kvalifikacije kozmetičar u modelu dualno obrazovanja nije bio spreman na vrijeme i dorađivao se i završavao kada je škola već krenula.
4. Kurikulum za stjecanje kvalifikacije dimnjačar/staklar u modelu dualnog obrazovanja je također stigao netom pred početak nastave, a ravnatelj ni sam nije siguran je li o u potpunosti dovršen.

Problema bi moglo biti i u praktičnom dijelu nastave

Očito je da se s eksperimentalnim projektima Ministarstvu jako žurilo, pa se mnoge stvari nisu stigle dotjerati i na njima se još radi. U prethodnim tekstovima spominjali smo da još uvijek ostaje neregulirano kako se na primjer bira mentor kada učenici krenu na praksu, tko to uopće može biti, kako će i koliko učenici biti plaćeni i slična pitanja vezana za rad učenika. To bi se trebalo donijeti posebnim pravilnicima ili zakonima.

Iz Ministarstva su nam tada poručili da pripremaju svu potrebnu dokumentaciju koja regulira ovu tematiku u suradnji s dionicima uključenim u provedbu projekta dualnog obrazovanja. Međutim, prema pisanju 24sata.hr, neki važni dionici ipak izostaju. Naime, oni prenose stav Obrtničke komore koja upozorava da poslodavci neće imati od čega učenicima uz plaću plaćati i doprinose. Osim toga, problematičnijim se čini to što iz HOK za navedeni izvor tvrde da ih je Ministarstvo još u veljači, nakon dostavljanja primjedbi, potiho izostavilo iz daljnjeg rada i komunikacije u radnoj skupini koja je pripremala prijedlog dualnog modela. Kažu da se ista stvar dogodila i Hrvatskoj udruzi poslodavaca te Gospodarskoj komori. Podsjetimo, učenici kojih se sve ovo tiče, već sjede u školskim klupama i uskoro će trebati početi odrađivati plaćenu praksu kod poslodavca.

Odgovori