Usuglašen Akcijski plan: Premijer se i dalje ne izjašnjava o netransparentnom natječaju za ERS
Na današnjem sastanku u Vladi, Posebno stručno povjerenstvo (PSP) na čelu s Dijanom Vican premijeru Andreju Plenkoviću predalo je usuglašeni prijedlog Akcijskog plana za provedbu Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije. Konačna verzija prijedloga plana iznjedrena je nakon jučerašnjeg maratonskog 12-satnog sastanka PSP-a na kojem su članovi tog tijela usuglašavali dionice provedbe Strategije. No, nakon današnjeg sastanka PSP-a s premijerom, i dalje ostaju otvorena dva ključna pitanja – na koji će način biti transformirano Povjerenstvo te što će biti s Ekspertnom radnom skupinom za koju je utvrđeno da je izabrana na krajnje netransparentan način.
Jučerašnja sjednica Posebnog stručnog povjerenstva za provedbu Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije, ujedno i prva nakon sredine srpnja, potrajala je dugo u noć. Dugih 12 sati članovi premijerova Povjerenstva usuglašavali su prijedlog Akcijskog plana za provedbu same Strategije.
Podsjetimo, prvotni nacrt Akcijskoga plana nije prihvaćen 4. srpnja na sjednici Povjerenstva u Vladi, nakon što je Srednja.hr objavila ekskluzivnu analizu koja je pokazala kako Nacrt plana u mnogobrojnim mjerama ne slijedi samu Strategiju. Brojne mjere koje se odnose na Cjelovitu kurikularnu reformu netragom su nestale iz tog Nacrta, ali i mnoge druge koje su se, primjerice, odnosile na djecu pripadnike romske nacionalne manjine, djecu s teškoćama u razvoju, darovitu djecu…
Ministrica Divjak: Ministarstvo će se očitovati na prijedlog Akcijskog plana, s pilot projektom reforme ide se sljedeće školske godine
Povjerenstvo je tada dobilo rok do 8. rujna za usuglašavanje prijedloga Akcijskoga plana. Usuglašen je jučer na sjednici PSP-a i danas je u Vladi predstavljen premijeru Plenkoviću. Sastanku je prisustvovala i ministrica obrazovanja Blaženka Divjak koja je po završetku sjednice okupljenim novinarima rekla da će Ministarstvo pomno proučiti prijedlog Akcijskoga plana i na njega se očitovati. Osvrnula se i na najavu eksperimentalne provedbe reforme od sljedeće školske godine, kao i na transformaciju PSP-a.
– Mi i dalje radimo na tome da provedba pilot projekta krene od iduće školske godine i mi ćemo bez obzira na širi kontekst, i dalje raditi da to pripremimo za idući školsku godinu. Od toga ne odustajemo. Što se tiče rekonstrukcije PSP-a i načina rada i izbora Ekspertne radne skupine, o tome će se razgovarati u kontekstu koalicijskog sporazuma HDZ-a i HNS-a, rekla je Divjak nakon sastanka.
Premijer Plenković: Akcijski plan prije bi bio gotov da se radilo tiho i da nije bilo buke
Novinarima se na konferenciji za medije obratio i predsjednik Vlade Andrej Plenković, zahvalivši PSP-u koji je zaključio rad na Akcijskom planu.
– Riječ je o vrlo precizno elaboriranim mjerama koje se trebaju poduzeti u nizu područja. Dokument je donesen konsenzualno, uz nekoliko manjih eventualno drukčijih mišljenja pojedinih članova PSP-a. Globalno gledajući, to je dokument iza kojeg u cjelini mogu stati svi članovi PSP-a, kazao je Plenković.
Dodao je da će budući angažman na provedbi Strategije biti temeljen na tome da obrazovanje bude pozitivna kompeticija između onih koji žele dati više doprinosa, a ne tema koja će u Hrvatskoj stvarati podjele. Osim toga, naglasio je da će do modifikacije PSP-a sigurno doći i to kada se postigne dogovor koalicijskih partnera.
– Zajednički je cilj partnera u parlamentarnoj većini da početkom iduće školske godine krenemo s pilot projektima u školama kako bi se novi obrazovni program testirao. Da bismo to mogli, potrebno je provesti mjere koje su sadržane u Akcijskom planu, provesti određenu proceduru na razini Ekspertne radne skupine, provesti sve pripreme kako bi pojedine škole bile u stanju eksperimentalno krenuti s programima, rekao je premijer i dodao da bi Akcijski plan bio prije gotov da se radilo ‘tiho i da nije bilo buke’.
I dalje otvorena dva ključna pitanja: Novi sastav Povjerenstva i problematika ERS-a
Niti ministrica niti premijer nisu jasno kazali na koji će se način Posebno stručno povjerenstvo transformirati, odnosno na koji će se način birati novi članovi i tko će oni biti. I dalje se ne zna tko će predsjedati ‘novim’ PSP-om, a tijekom posljednjih dana, u medijima se na toj poziciji spominjao i sam premijer. Bila bi to neobična situacija u kojoj bi na čelu stručnog povjerenstva bio premijer, koji bi, kako kaže Strategija, kao predsjednik PSP-a morao podnositi izvještaj o njenoj provedbi – premijeru, odnosno samome sebi.
Pitanje PSP-a do daljnjeg, dakle, ostaje otvoreno i nejasno. Znamo tek da će do modifikacije doći. Vruć krumpir u rukama i premijera i ministrice i dalje ostaje sporna provedba natječaja za Ekspertnu radnu skupinu, kojom je na njeno čelo imenovana Jasminka Buljan Culej. Analiza natječaja, koju je izradilo Ministarstvo i koju je sredinom kolovoza objavio Jutarnji list, pokazuje da je krnji ERS na čelu s Buljan Culej izabran krajnje netransparentno.
Premijer je danas spomenuo kako je potrebno provesti ‘određene procedure vezane uz Ekspertnu radnu skupinu’. Time premijer i dalje ne daje do znanja što misli o netransparentnom i krajnje suspektnom načinu izbora te skupine. Njegova se izjava može tumačiti kroz dvije opcije. Prva – da se sadašnji, krnji i netransparentno izabrani ERS dopuni članovima i druga, da se sadašnji, krnji i netransparentno izabrani ERS raspusti, a natječaj poništi. Od ove dvije opcije, logična i ispravna je samo jedna.
Pitanje ERS-a ključno je pitanje u daljnjim koracima oko kurikularne reforme
Prema analizi Ministarstva krnja skupina koja je izabrana – na temelju uvjeta natječaja koji su naknadno mijenjani, bez izvješća povjerenstva koje je vršilo odabir, uz činjenicu da od sedam izabranih kandidata samo troje nedvojbeno zadovoljava uvjete natječaja te uz podatak da izabrana voditeljica Buljan Culej ne ispunjava uvjete za voditeljicu, nema potrebno radno iskustvo, a akcijski plan koji je priložila prijavi nije onaj akcijski plan koji je predstavila medijima – jednostavno nema legitimitet i potrebno ju je raspustiti te raspisati novi natječaj.
Ministrica je najavila da će se to rješavati na razini dogovora koalicijskih partnera, no propuštena je prilika da samo Ministarstvo predoči spomenutu analizu i poduzme korake u vezi natječaja za koji je i tako nadležno.
Na kraju, Ekspertna radna skupina u daljnjim koracima oko reforme, ako do nje i dođe, itekako je nužna i ta skupina ima važnu ulogu. U daljnim koracima, kakvi god oni bili, ERS mora koordinirati predmetnim stručnim radnim skupinama koje bi dorađivale dokumente, sudjelovati u izradi nastavnih materijala za ekperimentalnu primjenu, sudjelovati u razvoju novih oblika vrednovanja i ocjenjivanja, ERS bi trebao organizirati mreže potpore u školama, odnosno sudjelovati u osposobljavanju nastavnika za samo eksperimentalno uvođenje kurikuluma i sudjelovati u osposobljavanju nastavnika za rad s djecom s teškoćama, nadarenom djecom, sudjelovati u uvođenju hibridnog modela vrednovanja…
ERS je, dakle neophodan za daljnji proces i za samo eksperimentalno uvođenje kurikuluma u škole pa je jasno da će se pitanje te skupine prometnuti u najvažnije pitanje u daljnjim koracima i potezima oko obrazovne reforme. Ono već i jest upravo to – ključno pitanje nastavka provedbe Cjelovite kurikularne reforme.