Integritas: Varanje na ispitima korijen je korupcije u hrvatskom društvu
Koliko ste puta prepisali zadaću ili šapnuli nekome odgovor na ispitu? Možda vam se taj potez učinio nebitnim, no upravo su to počeci puno većeg problema hrvatskog društva –korupcije. Promatrajući stavove svojih kolega, uvidjeli su to i mladi studenti te pokrenuli projekt Integritas kojime nastoje osvijestiti školarce i studente o raširenosti korupcije u društvu.
Integritas je inicijativa mladih namijenjena mladima koji žele sudjelovati u borbi protiv korupcije i kršenja integriteta u obrazovnim ustanovama, kao i u širenju svijesti o navedenom problemu kroz rasprave, radionice i prezentacije. Projekt je nastao s ciljem osvješćivanja učenika i studenata o raširenosti korupcije te kako je upravo varanje na ispitima korijen ove rak-rane našeg društva.
U svijetu se prepisivanje smatra sramotom, a kod nas su oni koji to ne rade izopćeni iz društva
Razgovarali smo s Kajom Pavlinić, višestrukom dobitnicom Oskara znanja, sudionicom našeg projekta Ideja godine, studenticom FER-a i inače pokretačicom projekta Integritas. Kao osoba koja je u ulozi učenika veliki dio svog života, uvidjela je kako je među tom populacijom u Hrvatskoj varanje učestala i vrlo raširena pojava, no rijetko se kada smatra problemom.
– Iako se možda čini banalnim, prepisivanje i drugi oblici varanja u obrazovnim ustanovama kasnije prelaze u naviku i šire se u sve grane zajednice, jednog dana kada ti učenici i studenti odrastu. Mentalitet je po tom pitanju kod nas dosta drugačiji nego, primjerice, u Sjedinjenim Američkim Državama, gdje se varanje i prepisivanje smatra sramotom, a pojedinac koji to čini biva izopćen iz društva. Kod nas se to smatra
vrstom pomoći kolegama i često se zna dogoditi da su oni koji odbiju ‘pomoći’ ostalima izopćeni iz društva, objašnjava Kaja.
Pritom naglašava kako učenici snose samo dio krivnje, a velika je to odgovornost obrazovnog sustava koji ponajviše cijeni kvantitativne rezultate.
– Bilo bi licemjerno reći kako nitko od nas nikada nije prepisivao, ali s godinama smo uvidjeli ozbiljan problem u tome i zbog toga nastojimo promijeniti zajednicu, kaže Kaja.
Prepisana zadaća može dovesti do ozbiljnih problema
Prepisana zadaća ili pitanje na provjeri znanja, iako je to možda teško pojmiti, može dovesti do ozbiljnih problema, tvrdi Kaja.
– Prepisivanjem i varanjem stvaramo dojam da je sve lakše tako ostvariti, pa kasnije u životu nastavljamo primjenjivati istu tehniku. Osim što na taj način proizvodimo kadar kojem će nedostajati pravog znanja, već će njihove titule ostati samo na papiru, takve osobe će jednog dana neminovno doći na više pozicije koje će iskorištavati na negativan način. Često čujemo kako se problem korupcije u Hrvatskoj treba hitno riješiti, no malo tko spominje kako će se taj problem riješiti tek kada mladim generacijama ukažemo na važnost poštenja, moralne odgovornosti i truda za dobar rezultat, objašnjava.
Upravo ovaj projekt nastoji osvijestiti učenike i studente o raširenosti korupcije.
– Cilj je postepeno mijenjati zajednicu da ne tolerira varanje i korupciju, i da to ne gleda kao pomoć prijatelju i kolegama, nego kao nešto što narušava reputaciju i integritet osobe koja to radi. Prvotna ideja projekta je bila i da jednostavno pokušamo prisiliti institucije da uvedu etičke kodekse, ali saznali smo da oni već postoje i da nema nikakvog smisla imati nešto napisano na papiru što nitko neće poštovati, već da se ovakvim projektima uključe mladi i da sami dođu do promjena u svom ponašanju, kaže Kaja.
Prezentacije po školama i fakultetima diljem Hrvatske
Sama projektna ideja krenula je od US Embassy Zagreb koje je organiziralo sedmodnevnu radionicu u Jezerčici u ljeti 2015. za profesore, učenike i studente i Hrvatske, a doticala se korupcije, varanja i uvođenja etičkih kodeksa u škole i fakultete iz Srbije.
– Budući da je to bila radionica za ograničen broj ljudi, nakon toga, željeli smo napraviti neki followup, koji će osvijestiti šire mase o problemu korupcije i varanja u školama. Još jedan poticaj su nam bile brojne afere koje izlaze u javnost o prepisivanju diplomskih radova, kao i o istragama koje se provode na nekim fakultetima na kojima se sumnja u korupciju, kaže Kaja.
Dodaje kako su slušajući kolege postali svjesni da se takve ‘vještine’ razvijaju već u osnovnoj i srednjoj školi.
Iz tog će razloga u sklopu projekta biti održane prezentacije po školama i fakultetima u raznim gradovima, učenici i studenti će moći sudjelovati u raznim diskusijama, pa i podijeliti svoja iskustva s varanjem i korupcijom u obrazovnim ustanovama na Facebook stranici projekta, a uskoro će biti otvoren i nagradni natječaj gdje će se učenici i studenti moći uključiti u borbu protiv korupcije i varanja.
O detaljima natječaja uskoro će više informacija biti objavljeno upravo na spomenutoj Facebook stranici, a za najbolje su osigurane i nagrade.
Promo-video je kreativni rad varaždinskog srednjoškolca
A da su i sami srednjoškolci svjesni kako je upravo prepisivanje korijen puno većih društvenih problem, svjedoči i činjenica da je promo-spot izradio jedan gimnazijalac.
– Učenik Prve gimnazije Varaždin, Matija Benić, zajedno je sa svojom mentoricom, profesoricom Željkom Pačalat, izradio promo film za projekt pod imenom ‘Antikorupcijski atom’, u kojem su sudjelovali i članovi Vijeća učenika škole, kaže Kaja.
Film na zabavan i inovativan način prikazuje stavove učenika na temu korupcije i varanja u školama, a dobio je nagradu za najbolji antikorupcijski film na Four River Festivalu u Karlovcu i osvojio putovanje u New York na Plural+ film festival.