Pretraga

Iskusni ‘tramvajski švercer’ otkrio tajne i probleme svog zanata

A- A+

U posljednje vrijeme sve su brojniji kontrolori u zagrebačkim tramvajima. Osim što su zaposlili nove ljude, u ZET-u su se potrudili i poboljšati njihovu taktiku pa vožnja bez karte postaje sve opasnija. Pročitajte što iskusni švercer koji se glavnim gradom besplatno vozi već nekoliko godina kaže o svojoj rekreaciji.

srednja.hr

Švercanje u zagrebačkim tramvajima i dalje je, na žalost, opće prihvaćen način putovanja među građanima glavnog hrvatskog grada. Iako je vožnja bez karte vrlo stresna, zbog previsokih cijena karata velikom se broju putnika i dalje ipak isplati izgubiti koju minutu života i besplatno stići na cilj.

Zbog sve većeg broja i rigoroznijeg pristupa kontrolora ovaj sport postaje sve ekstremniji te je potrebna dobro razrađena taktika kako bi izbjegli neželjene susrete s agentima ZET-a. S obzirom na to kako se o snižavanju cijena nije govorilo od posljednjih izbora, možda vam je korisno pročitati iskustva studenta koji se već tri godine bez i jedne kazne besplatno vozi zagrebačkim prugama.

Izdvojeni članak

Pažnja pri kupovanju ZET-ovih pokaza: Mjesečne karte ne vrijede uvijek punih mjesec dana

Umjesto jeftinijih karata postrožili kontrolu

– Švercam se od kada je studentski pokaz prestao biti besplatan zato što su karte preskupe i traju jako kratko. Za taj novac očekujem puno bolju uslugu. Da su poslušali ljude i uveli karte od pol sata za 3,5 kuna kladim se da bi se riješili 50 posto nas koji svakodnevno besplatno koristimo njihove usluge. Jer niti za nas koji ne plaćamo kartu vožnja nije besplatna, sve to košta dosta živaca, požalio se student koji je slijepim putnikom postao prije tri godine kada mu je ukinut besplatan prijevoz.

Umjesto da karte pojeftine iz ZET-a su se odlučili za provjerene metode zastrašivanja. Najavljeno je zapošljavanje novih kontrolora i češće preglede karata na frekventnijim gradskim stanicama, a ponovno su uvedeni i ‘civilci’ koje je puno teže prepoznati, a zbog zlouporabe ukinuli su i plaćanje pomoću mobitela.

– U zadnje vrijeme ima definitivno više kontrolora, a primjetio sam kako od sada i duže rade. Jedan me totalno nespremnog uhvatio u pol 10 navečer pa savjetujem ekipi da pripazi. Osim toga, poćeli su i oni bolje taktizirati. Znaju se prišuljati kao ‘spavači’ pa čekati stanicu dvije i tek onda krenuti s pregledom nakon što su već svi zaključili da ipak nije prijetnja, izjavio je L.M. te nam u nastavku pojasnio kako među ljudima na stanici prepoznaje potencijalne ‘agente’.

‘Kada je prazan tramvaj uvijek stojim’

Prema njegovom iskustvu, ženske je kontrolorke puno lakše prepoznati od muških koji se puno više užive u svoju misiju potrage za neplatišama.

– Kontrolorke su skoro bez iznimke žene u srednjim godinama te sa sobom nikada nemaju vrećicu iz dućana, cvijeće ili hranu pa mi to značajno olakšava prepoznavanje potencijalne opasnosti. Osim toga, često zajedno stoje na stanici pa se razdvoje tek kada dođe tramvaj tako da se to neobično komešanje može primijetiti iz aviona. Muški su oprezniji, ne drže se skupa. Većinom su i oni srednjih godina iako me baš nedavno iznenadio jedan mlađi. Osim što imaju one čudne torbice, kao i kolegice su praznih ruku pa ih se ipak da prepoznati, objasnio nam je L.M.

Izdvojeni članak

Nakon pritiska ZET se oglasio o zabrani studentske aplikacije ZETCheck

Bez kontrole za vrijeme gužvi

Najmanje su stresne vožnje za vrijeme velikih gužvi. Tada uglavnom nema nikoga iz službe za hvatanje švercera, a bez karte jako se opasno voziti čim se smanji koncentracija ljudi. Poluprazni tramvaj idealan je za ZET-ovce jer lako mogu prekontrolirati sve sumnjivce prije nego li se stigne na sljedeću stanicu.

– Pomalo je to ironično ali najopušteniji sam u ‘stistkavcu’ jer sam onda barem siguran da se ovi neće niti truditi pa se i sam mogu malo opustiti. Kada je tramvaj prazan uvijek stojim, po mogućnosti između vrata kako bi imao bolji pregled. Cijelo vrijeme oprezno gledam lijevo pa desno te na svakoj stanici provjeravam tko ulazi. Ako zaključim da je neki od njih ZET-ovac odmah bježim van, otkrio nam je svoju taktiku naš sugovornik.

Kartu kupuje samo kada se žuri

Prema njegovim riječima, kartu kupuje samo kad se negdje žuri ili u zadanom vremenskom roku mora obaviti važan posao pa si ne može priuštiti promjenu linija.

Iako je uvijek pažljiv i danas već prilično iskusan ‘švercer’ i njemu se ponekad dogodi da ga uhvate nespremnog. Onaj osjećaj dok tramvaj stoji na crvenom, a kontrola se s jedne i druge strane približava vratima na koja se zguralo nekoliko prekršitelja, vjerojatno je poznat svima koji besplatno koriste zagrebački javni prijevoz.

– Imao sam nekoliko neugodnih iskustava i bliskih susreta sa ZET-ovcima, ali sam se uvijek nekako uspiju izvući. Kada sam već u škripcu jedino što mi preostaje je povlačenje dokle ide i nadanje da ću uspjeti izaći prije nego li kontrolor dođe do mene. Ako su već preblizu stanem se na vrata i okrenem im leđa. Kada me pitaju za kartu odbrusim im da taman silazim, prepričao nam je L.M. te se prisjetio kako mu se jako davno dogodilo da mora nekoga potplatiti iako je tada zapravo imao pokaz koji mu je ostao kod kuće. S obzirom na to da mu davanje mita i nije svakodnevna aktivnost, nada se da mu se tako nešto neće uskoro ponoviti.