Istraživanje otkrilo tko su zapravo zoomeri: Moglo bi vas iznenaditi koji su im najvažniji ciljevi u životu
Tko su zapravo zoomeri? O njihovim stavovima i razmišljanjima zaključci se često donose temeljem sadržaja kojeg objavljuju na društvenim mrežama. No, sada je u 11 zemalja Središnje i Istočne Europe, među kojima je i Hrvatska, provedeno istraživanje koje je otkrilo neke važne informacije o generaciji Z, mladima između 18 i 24 godine života. Ono je, između ostaloga, pokazalo da mladi financijski ovise o roditeljima, brinu za društvena i ekološka pitanja te očekuju isto od velikih brendova. Njihovi su glavni ciljevi dovršiti obrazovanje i steći prvo profesionalno iskustvo, a najvažnije su im vrijednosti obitelj i zdravlje.
Novo istraživanje Mastercarda o stavovima i ponašanju generacije Z, tzv. zoomera, koje je provedeno u 11 zemalja Središnje i Istočne Europe, među kojima je i Hrvatska, otkriva puno toga zanimljivog o generaciji Z. Studija je provedena je u ožujku i travnju 2021., a u njoj je sudjelovalo 6.600 ispitanika u dobi od 18 do 24 godine. Riječ je o mladima iz Austrije, Bugarske, Hrvatske, Češke, Grčke, Mađarske, Poljske, Rumunjske, Srbije, Slovenije i Ukrajine.
Žele zarađivati od 2.000 do 3.000 eura mjesečno
Ono je, između ostaloga, pokazalo da, iako su mladi uronjeni u digitalne tehnologije, odnosi i kontakti licem u lice za njih su od iznimne važnosti.
– Mladi u dobi od 18 do 24 godine koji su sudjelovali u istraživanju ujedno predstavljaju 7,2% stanovništva (približno 11,5 milijuna ljudi) u tih 11 zemalja, a njihov značaj za gospodarstvo sve je važniji. Među značajnijim zaključcima istraživanja je i činjenica da se bave rješavanjem društvenih i ekoloških izazova te očekuju da i veliki brendovi čine isto. Kao korisnici pametnih uređaja, očekuju da će trgovačke i financijske usluge biti brze i praktične jer žele kupovati preko interneta, plaćati beskontaktno i ljubitelji su mobilnog bankarstva, stoji u priopćenju.
Riječ je također o mladoj generaciji koja se financijski oslanja uglavnom na svoje roditelje, ali ipak pokušava diverzificirati svoje izvore prihoda. Tako prosječni mjesečni prihod ispitanika iznosi 450 eura, a gotovo svakom trećem od njih (30%) roditelji su i dalje glavni izvor prihoda, 19% ima posao s nepunim radnim vremenom, a 32% radi posao na puno radno vrijeme. Ispitani mladi osjećaju se ovisnima o roditeljima i promjena vlastitog statusa im je prioritet u budućnosti.
– Njihovi su glavni ciljevi stoga dovršiti obrazovanje i steći prvo profesionalno iskustvo. U budućnosti žele zarađivati 2.000-3.000 eura mjesečno – dovoljno da uzdržavaju obitelj te da uštede za stan, odmor te putovanje s vremena na vrijeme, piše u rezultatima istraživanja.
Najvažniji su im obitelj i zdravlje
Iako im je novac važan, pripadnici generacije Z ipak najviše cijene odnose s drugim ljudima.
– Više od polovice ispitanika (51%) slaže se da u životu postoje značajnije stvari od novca. Na pitanje o vrijednostima koje su im najvažnije, ukazuju na obitelj (67%), zdravlje (60%), prijatelje (45%) i ljubavni život (43%). Suprotno uvriježenoj percepciji, po njihovom mišljenju ništa ne može zamijeniti razgovore licem u lice i 64% voli slobodno vrijeme provoditi s drugima (osobito prijateljima), a ne biti sami, piše u priopćenju.
Skoro polovica sudionika tvrdi i da donira raznim zakladama i nevladinim organizacijama, a trećina njih volontira. Kada razmišljaju o budućnosti, stanje našeg planeta jedna je od njihovih najčešćih briga (40%), pokazalo je ovo istraživanje.
Najaktivniji su na YouTubeu
Budući da je ovo prva generacija rođena u doba raširene dostupnosti interneta, ne iznenađuje da su tzv. zoomeri veliki korisnici društvenih mreža. Koriste ih, ističu u istraživanju, kako bi bili u tijeku, komunicirali s prijateljima i bavili se onime što ih ispunjava.
– Najaktivniji su na YouTubeu (91%), Instagramu (82%) i Facebooku (77%). Čak 70% ispitanika prema Mastercardovu istraživanju koristi društvene mreže kao primarni izvor informacija i inspiracije, a 73% svakodnevno razgovara sa svojim prijateljima putem chat aplikacija. Također, uživaju u digitalnoj zabavi, glazbi (89%), filmovima i serijama (74%) ili igranju video igara (67%) barem jednom tjedno. Kupnja online za generaciju Z je najprirodnija stvar pa tako čak 76% pripadnika kupuje upravo na taj način najmanje jednom mjesečno, najčešće odjeću, hranu te proizvode za ljepotu i njegu, a najsretniji su kad traženi proizvod pronađu po akcijskoj cijeni, stoji u priopćenju.
Sudionici ovog Mastercardovog istraživanja otkrili su i da preferiraju bezgotovinsko plaćanje koje nudi praktičnost i brzinu.
– Čak 80% ispitanika plaća karticom, a 61% koristi je češće nego gotovinu. Jedna od glavnih prepreka plaćanju karticom je nedostatak POS uređaja u trgovinama. Osim za kupnju, mlada generacija želi iskoristiti digitalna rješenja u bankarstvu pa 82% ispitanika kaže da imaju bankovni račun te da im je dobra mobilna aplikacija jedna od najvažnije stvari pri odabiru financijske institucije, stoji zaključno u priopćenju.