Istraživanje pokazalo: Djeca su sve deblja, trećina osmogodišnjaka u Hrvatskoj je preteška
Europska organizacija za zaštitu potrošača BEUC provela je istraživanje na području EU te je potvrdila da veliki proizvođači nezdrave hrane i pića ciljaju na djecu reklamiranjem putem interneta i televizije i to mimo dječjih emisija. Istraživanje je također pokazalo kako su djeca sve deblja, a u Hrvatskoj je čak trećina djece od osam godina preteško.
Na području EU provedeno je veliko istraživanje od strane Europske organizacije za zaštitu potrošača BEUC. Potvrdili su da veći proizvođači nezdrave hrane i pića ciljaju na djecu reklamiranjem putem interneta i televizije i to izvan okvira programa namijenjenih djeci. Tako zaobilaze sporazum s EU o ograničavanju reklamiranja nezdravih proizvoda djeci, upozorila je hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan.
– Istraživanje je pokazalo kako je dobrovoljni pristup neučinkovit jer se pravila zaobilaze i izvrću na niz načina. Dobrovoljni pristup nema smisla, jer ne možeš dati vuku da čuva ovce. Proizvođači sve više koriste internet koji nije dovoljno reguliran, igrice, aplikacije i posrednike poput influencera, kojima plaćaju da reklamiraju njihove proizvode, rekla je Borzanu priopćenju.
Dodala je i kako su djeca u Europi sve deblja.
– Djeca su nam sve deblja, trećina osmogodišnjaka u Hrvatskoj je preteška, vidimo da se radi psihološkog pritiska ukida zajedničko vaganje u školama. U nekoliko generacija smo prešli put od toga da je pretilost djece postala puno veći problem od neuhranjenosti. Moramo djelovati jer, s obzirom na to koliko imamo predebele djece, prava eksplozija bolesti poput dijabetesa i raka nas tek čeka, objasnila je Borzan.
Nezdravu hranu ne bi trebalo reklamirati mlađima od 13 godina
Prema kodeksu od proizvođača se traži da se nezdrava hrana i piće koji sadržavaju šećer, sol, masti i slično, ne reklamiraju djeci mlađoj od 13 godina. Takve reklame ne bi se trebale prikazivati u programima i sadržajima za djecu.
– Problem je što djeca ne gledaju isključivo programe za djecu, već sav program. Na primjer, emisije poput ‘The Voice’ i sličnih su među najgledanijima, obožavaju ih i gledaju djeca, no ne smatraju se dječjim emisijama i stoga sadrže reklame nezdrave hrane. Nadalje, kako bi zaobišli ograničenje reklamiranja nezdravih proizvoda djeci, proizvođači umjesto proizvoda reklamiraju brendove. U istraživanju se ističe McDonald’s, koji reklamira svoj Happy meal kroz igračku koja je unutra. U reklami nema burgera, pomfrita i slatkiša, ali što mislite da će dijete jesti kad ga odvedete u fast food po Happy meal?, poručila je Borzan.
U EU se najviše reklamira nezdrava hrana
Istraživanje je pokazalo da se u državama Europske unije najviše reklamira manje zdrava hrana i manje hranjivi prehrambeni proizvodi.
– U Španjolskoj je trećina proizvoda reklamiranih odraslima bila nezdrava, dok se taj broj penje na nevjerojatnih 89 posto kada su u pitanju reklame usmjerene prema djeci. U Francuskoj je odnos sličan, 43 posto nezdravo prema odraslima naspram 88 posto prema djeci, stoji u priopćenju.
Najveći problem je online reklamiranje. Algoritmi bez problema mogu identificirati je li korisnik dijete ili odrasla osoba pa se prema tome plasiraju ciljane reklame. Tako se djeci plasiraju reklame za slatkiše, brze hrane i gazirana pića. Najveći postotak reklama za hranu i piće ima aplikacija TikTok, čak 25 posto.
– Kako ne bi direktno reklamirali djeci i tako prekršili Kodeks, proizvođači koriste influencere i youtubere koje prate milijuni djece da posredno reklamiraju njihove proizvode. Time ubiju dvije muhe jednim udarcem jer mladi pratitelji influencera više vjeruju njima nego reklamama proizvođača. Milijuni djece igraju igrice poput Fortnitea, koji je nedavno održao turnir kojem je glavni sponzor bio Pringles i igra je bila puna reklama za taj čips, što Kodeks ne pokriva, izjavila je Borzan.