Svi kupujemo, neki manje, neki više, neki opsesivno, a neki štedljivo. No, pravo je pitanje koliko uopće razmišljamo o svojim kupovnim navikama te znamo li kakav smo kupac. Odlučujemo li prilikom odabira proizvoda samostalno ili u dogovoru s članom obitelji? Na koji se način informiramo, pratimo li akcije sa sniženjima te kakve osjećaje u nama izaziva kupovina? Novo istražianje je pokazalo kakve su kupovne navike Hrvatica.
Živimo u potrošačkom društvu, a to znači da svi mi nekad nešto kupujemo. Naravno, u šopingu uvijek prednjače žene koje najčešće i najviše kupuju. No, koliko razmišljamo o svojim kupovnim navikama te dogovaramo li se s članom obitelji oko kupovine ili to radimo samostalno, pitanja su o kojima razmišljamo puno rjeđe, nego što kupujemo. Zato je na portalu Žena.hr provedeno istraživanje o kupovnim navikama Hrvatica u sklopu projekta ‘Proizvod godine’.
Većina samostalno odlučuje, ali i kupuje impulzivno
Izbor za ‘Proizvode godine’ održava se radi slušanja glasova čitateljica koje tom prilikom otkrivaju koje proizvode u Hrvatskoj smatraju najpopularnijima i najpoželjnijima. Proizvodi su podijeljeni u dvadeset kategorija koje pokrivaju većinu robe široke potrošnje.
U ovom online istraživanju o kupovnim navikama Hrvatica sudjelovalo je 867 pripadnica nježnijeg spola, a po njihovim se odgovorima vidi slika kupovnih navika ženske populacije u našoj zemlji. Tako se pokazalo kako tri četvrtine ispitanica odluku o kupovini donose samostalno, dok se četvrtina njih dogovara oko kupovine s partnerom. S druge strane, ispitanice često slušaju preporuke i savjete članova obitelji te prijatelja, no ipak odluke o kupovini proizvoda donose samostalno, njih 69,9 posto. Preporuku za kupnju često posluša 24 posto, a tuđe mišljenje nije bitno za 6,2 posto ispitanica.
Ovo istraživanje je pokazalo kako čak više od 50 posto ispitanih žena kupuje impulzivno najmanje jednom mjesečno ili češće, a jednom u pola godine impulzivnoj kupovini podlegne još 38,4 posto žena. Samo devet posto ispitanica to nikada ne radi.
Informiraju se putem interneta, a većinom kupuju ‘uživo’
Kada se radi o informiranju o proizvodima koje kupuju, očekivano, internet prednjači. Njih čak 64,3 posto informira se putem interneta, dok se 21,8 posto ispitanica informira tijekom same kupnje. Kod prijatelja savjet i informacije traži njih 8,6 posto, a 5,19 posto to ni na jedan način ne radi.
Iako ih se većina informira putem interneta, čak polovica ne kupuje te proizvode putem weba. Čak 32 posto ispitanica kupuje jednom u nekoliko mjeseci, jednom mjesečno manji broj, 16 posto, a jednom tjedna putem interneta kupuje vrlo mali broj ispitanih, samo tri posto.
Ispitanice su odredile i što je presudno kako bi kupile neki proizvod, pa je za njih 50,8 posto kvaliteta proizvoda, a većini ispitanih važna je i cijena proizvoda.
Kod većine ispitanica šoping izaziva osjećaj zadovoljstva i ugode
Neočekivano velik broj žena u Hrvatskoj, prema ovom istraživanju, primjećuje i reklamne kampanje. Njih 70 posto je odgovorilo kako često ili povremeno kupuju proizvode koje su primijetile na reklamama. Novitete obavezno kupuje 18 posto ispitanica, dok 36 posto prije odlaska u šoping pita prijatelje za preporuku.
Kada kupuju proizvode široke potrošnje, čak 43 posto Hrvatica kupi i proizvode koje nisu planirale kupiti, a samo 8,3 posto ispitanica se drži popisa sastavljenog unaprijed. Većina ispitanica provodi oko dva sata tjedno ili više u kupovini, 70,9 posto, a 29 posto njih pokušava na to potrošiti što je moguće manje vremena. No, koliko je kupovina zaista važna, najbolje pokazuje podatak da kod čak 67 posto ispitanica kupovina izaziva osjećaj zadovoljstva i ugode.