Istraživanje pokazalo: Roditeljska pomoć oko domaće zadaće nema utjecaj na djetetov uspjeh u školi
Istraživači s Penn State College of Education iz SAD-a tvrde kako roditeljska pomoć nema značajan utjecaj na akademski uspjeh djece u osnovnoj školi. Istraživanje se oslanja na dva nacionalno reprezentativna skupa podataka i nije se utvrdila statistički značajna povezanost između roditeljske pomoći oko domaće zadaće i uspjeha učenika, iako su mnogi hvalili roditeljsku pomoć kao učinkovit mehanizam za pomoć djeci da uspiju u školi.
Ako svojoj djeci često pomažete oko domaćih zadaća, možda im zapravo radite ‘medvjeđu’ uslugu. Naime, istraživanje je s Penn State College of Education iz SAD-a pokazalo je kako roditeljska pomoć oko zadaće nema značajan utjecaj na uspjeh učenika u osnovnoj školi.
– Ne postoji statistički značajna povezanost između roditeljske pomoći oko domaćih zadaća u osnovnoj školi i uspjeha djece. Ako je svrha domaće zadaće da dijete uvježba neke vještine ili znanja koja je naučilo u školi, to se gubi ako to radi roditelj, rekla je profesorica i autorica novog rada pod naslovom ‘Pomoć roditelja s domaćom zadaćom u osnovnoj školi: Mnogo buke ni oko čega?’, Katerina Bodovski.
Iako su mnogi hvalili roditeljsku pomoć oko domaćih zadaća kao jedan učinkovit mehanizam za postizanje boljeg uspjeha djece u školi, pa tako i tamošnje Ministarstvo obrazovanja, govoreći da je to ‘prilika za djecu da uče i za obitelji da budu uključene u obrazovanje svoje djece’, izgleda da to ipak nije tako.
Mnoge studije pokazale su negativan utjecaj roditeljske pomoći oko domaćih zadaća
Istraživanje je pokazalo i kako povezanost između roditeljske pomoći oko zadaće i uspjeha učenika nije varirala ovisno o razini obrazovanja roditelja ili razini postignuća djeteta. Dapače, mnoge su druge studije pokazale čak i negativan utjecaj roditeljske pomoći oko domaćih zadaća.
– Koristeći sofisticiranije statističke modele, uzimajući u obzir varijable kao što su socioekonomski status i obrazovanje roditelja, nismo otkrili nikakav učinak roditeljske pomoći oko domaće zadaće na uspjeh osnovnoškolaca u matematici i čitanju. Uzimajući u obzir rezultate istraživanja, možemo izdvojiti tri moguća mehanizma koji mogu poništiti potencijalne dobrobiti roditeljske pomoći: kognitivni gubitak, štetni učinci na kućnu emocionalnu klimu i odgođena odgovornost, rekla je Bodovski.
Dodala je i kako se ne može pretpostaviti da roditelji imaju iskustvo u obrazovanju i/ili razvojnoj psihologiji, ili da su uopće upoznati s američkim obrazovnim sustavom.
– Otprilike četvrtina djece u američkim školama ima barem jednog roditelja imigranta. Oni možda nemaju vještine kako bi pravilno usmjeravali svoju djecu u samostalnom rješavanju domaćih zadaća. Kao rezultat toga, mogu jednostavno ponuditi točan odgovor, što negira kognitivne prednosti vježbanja rješavanja problema, objasnila je profesorica.
‘Bavljenje roditelja domaćom zadaćom može povećati stres u životu obitelji’
Osim toga, intenzivno i svakodnevno bavljenje roditelja domaćom zadaćom svoje djece može povećati stres u životu obitelji. Mnogi drugi istraživači sugeriraju kako bi veća uključenost roditelja u izradu domaće zadaće svoje djece moglo dovesti do većeg pritiska ili čak dopustiti djeci ponašanje koje se ne bi toleriralo u učionici.
– Također može povećati sukob između roditelja ili između roditelja i djeteta. Roditeljska pomoć oko domaće zadaće može pridonijeti osjećaju odgođene odgovornosti kod djece i uskratiti im priliku da steknu vještine poput upravljanja vremenom. Djeca ne iskuse borbu. U osnovnoj školi se razvijaju znanja, ali još više djetetove vještine i navike, poručila je Bodovski.
Dala je i nekoliko savjeta roditeljima kako da na pozitivan način pomognu svojoj djeci oko zadaće.
– Roditelji mogu pomoći u oblikovanju akademskog uspjeha svoje djece postavljajući ‘pozornicu’ za uspjeh. Druge studije pokazale su da roditeljske prakse poput prenošenja visokih očekivanja i rasprave o školskim stvarima s njihovom djecom mogu biti korisne za dječje učenje, navodi Bodovski.