Izašli svježi podaci: Skoro svaki drugi učenik lani je prošao s pet, u nekim općinama takvih je i po 70%
U zadnjih nekoliko godina Ministarstvo znanosti i obrazovanja javno, putem aplikacije Školski e-Rudnik objavljuje podatke o općem uspjehu učenika, a od ovog četvrtka dostupni su oni za školsku godinu 2021./2022. Hiperinflacija odlikaša i superodlikaša nastavlja se pa je tako u Hrvatskoj prošlu školsku godinu s odličnim završio skoro svaki drugi školarac odnosno njih 48,33 posto. U nekim općinama, poput Ližnjana, takvih je preko 70 posto. Bez ijedne zaključene četvorke, s prosjekom 5,0, lani je razred prošlo 17,56 posto učenika, a gledano po županijama, petice se najviše zaključuju u Gradu Zagrebu.
Prosjek ocjena svih školaraca u Hrvatskoj, kojih je preko 450 tisuća, u školskoj godini bio je 4,32. S peticom je prošao gotovo svaki drugi, njih 48,33 posto, što je tek za 0,88 posto manje u odnosu na godinu ranije. Odlikaša je 58,59 posto u osnovnim i 25,59 posto u srednjim školama.
Ono na što struka upozorava već godinama visok je postotak učenika koji prolaze s prosjekom 5,0, tzv. superodlikaša. S tim je prosjekom prošlu školsku godinu završilo 17,56 posto učenika, opet tek za 0,82 posto manje nego lani. Sve ovo podaci su Ministarstva znanosti i obrazovanja koji su od ovog četvrtka dostupni javno, u sklopu aplikacije Školski e-Rudnik.
Najviše se petica zaključuje u Gradu Zagrebu
Osim podataka na razini države, dostupni su i oni po županijama. Kao i prethodnih godina, petice se najviše zaključuju u školama u Gradu Zagrebu. Prosjek učenika na razini Grada Zagreba je 4,47, s pet ih je prošlo više od polovice – 57,63 posto. Istodobno je u metropoli superodlikaša, učenika s prosjekom 5,0, čak 23,78 posto. U ovoj statistici slijedi Zagrebačka županija, gdje je prosječna ocjena učenika na kraju 2021./22. bila 4,42. u toj je županiji 53,45 posto učenika prošlo s odličnim, dok je 20,45 đaka te županije imalo prosjek 5,0.
Prema ovim podacima, najmanje je učenika s prosjekom 5,0 u Šibensko-kninskoj županiji (12,91 posto), dok je jedina županija u kojoj je ispod 40 posto učenika prošlo s odličnim Požeško-slavonska.
Najviše superodlikaša i odlikaša među prvašićima
Promatrano po razredima, za razrednu nastavu vrijedi pravilo – što su učenici niži razred to je postotak onih koji su prošli s 5,0 veći. Konkretno, 50,92 posto učenika prvih razreda osnovne ima taj opći uspjeh, dok je među četvrtašima 29,58 posto superodlikaša. U predmetnoj nastavi situacija je malo drugačija – s 5,0 prošlo je 11,48 posto učenika petih razreda, ali u osmim razredima taj je prosjek imalo 12,45 posto učenika.
Kada je riječ o srednjim školama, situacija je upravo obrnuta onoj u razrednoj nastavi osnovnih – u prvom srednje imali smo 1,70 posto superodlikaša, i taj postotak raste kroz razrede. Tako je u četvrtima srednje s 5,0 prošlo 4,29 posto učenika, a u petim razredima medicinskih škola čak 16,67%.
U nekim općinama preko 70 posto učenika prošlo s pet
Prosječne ocjene po razredima
Osim podataka o odlikašima i superodlikašima, u e-Rudniku su dostupni i podaci o prosječnim ocjenama po razredima. Najveći prosjek, vidljivo je to i na grafikonu ispod, imaju učenici prvog razreda osnovne, 4,82 te on do četvrtog razreda pada na 4,66. Prosječna ocjena petaša je 4,33, dok je u školskoj godini 2021./22. kod osmaša bila 4,23. U srednjim školama najnižu prosječnu ocjenu, 3,83 imaju učenici prvog razreda, kod maturanata četvrtih razreda ona je bila 4,15, a kod maturanata medicinskih 4,68.
Učenici s negativnim općim uspjehom
Postotak učenika koji su prošlu školsku godinu završili s nedovoljnim općim uspjehom identičan je onome od godine prije i iznosi 0,73 posto. Najviše učenika s nedovoljnim općim uspjehom je u Međimurskoj županiji, 2,03 posto te u Koprivničko-križevačkoj, 1,27 posto. Najmanje onih s nedovoljnim je u Dubrovačko-neretvanskoj, 0,25 posto.
Najveći udio negativnih općih uspjeha je u prvim razredima srednjih škola, 2,88 posto te u drugim srednje 1,71 posto. Za pete razrede medicinskih škola u e-Rudniku stoji da je nula posto učenika imalo negativan opći uspjeh, a od ostalih je najmanje učenika s uspjehom nedovoljan ju četvrtom razredu osnovne – 0,08 posto.