Jedna od najvećih zemalja svijeta uvodi veliku promjenu u svoju ‘maturu’: Bit će online i trajat će kraće
Buduće polaznike fakulteta u Americi očekuju velike promjene u polaganju završnih ispita. Polagati će se digitalno i sat vremena kraće, biti će fokusiraniji na gradivo s fakulteta, a trebali bi olakšati posao i polaznicima i ocjenjivačima.
Dulji niz godina SAT – naziv za završni ispit u Sjedinjenim Američkim Državama (ekvivalent državnoj maturi) – bio je jedan od uvjeta za upis na tradicionalne fakultete. Zadnjih nekoliko godina ipak je izgubio na važnosti nakon što se sve veći broj fakulteta odlučio na ukidanje položenog ispita kao uvjeta za upis u studijske programe. Početak ove prakse zabilježen je i prije početka pandemije koronavirusa, a epidemiološke mjere zatvaranja cijeli su proces dodatno ubrzale, prenosi USA Today.
Statistika oko završnih ispita je jasna. Čak 80 posto fakulteta više ne zahtjeva od srednjoškolaca pristupanje ispitu, a brojka od 700 tisuća srednjoškolaca manje koji su ispitu pristupili u školskoj godini 2021. naspram 2020., dodatno svjedoči novom trendu.
Sve manje polaznika, sve više kritika
Kritike na završne ispite u Americi primarno su bile fokusirane oko nejednakih prilika za učenike na financijskom planu. Smatra se da učenici koji su boljeg imovinskog statusa imaju veće šanse bolje proći na završnom ispitu zbog mogućnosti financiranja priprema, što si učenici nižih primanja ne mogu priuštiti. Protuargument pružaju zagovaratelji završnih ispita, a što uključuje i odbor fakulteta, nadležnog tijela za provođenje završnih ispita. Po njima, oni pružaju mogućnosti učenicima slabijeg imovinskog stanja povezivanje s fakultetima i studijskim programima koji im inače ne bi bili dostupni.
Plan prelaska na novi format
Format završnih ispita, osim načina polaganja, neće se puno promijeniti. Bodovna skala po kojoj se učenike vrednuje i dalje će ostati ista, a dijelovi s pitanjima višestrukog izbora također se planiraju zadržati. Učenici će i dalje biti u kontroliranim uvjetima učionica dok polažu ispit. Promjena bi trebala startati 2024. godine za domaće učenike, a godinu dana ranije za inozemne.
Test će se adaptirati po učenikovom znanju i pripremljenosti prema onim odgovorima koje je polaznik ponudio. Od takvog sustava se očekuje da smanji potrošeno vrijeme provedeno na odgovorima koji su težinom ili prejednostavni ili nadilaze polaznikove sposobnosti, opisuje Priscilla Rodriguez, predsjednica Odbora fakulteta.
To bi trebalo pomoći u smanjenju ukupnog trajanja ispita sa dosadašnjih tri sata na dva. Očekuje se i promjena u segmentima ispita koji se odnose na čitanje, koji će biti skraćeni i relevantniji onome što se očekuje na fakultetu. Cijeli matematički dio ispita učenicima će biti omogućeno korištenje kalkulatora.
Problemi mogući, Odbor smiruje situaciju
Poteškoće pri ovakvom polaganju završnog ispita brinu učenike i roditelje. Na provjerama znanja koje je Odbor fakulteta proveo virtualno, prijavljeni su brojni problemi. Ipak, iz Odbora uvjeravaju da će završni ispiti biti bolje pripremljeni a da se učenicima kojima nestane struje ili internetske veze tijekom ispita neće davati negativne ocjene.
Kritičari ovakve promjene modela polaganja smatraju kako prelazak na digitalni način pristupanja ispitu ne mijenjaju nedostatke koje takav ispit ionako ima, a da mu i smanjen značaj za mnoge fakultete također ne ide na ruku.
Novi trendovi su tu, i ostaju
Ipak, sve više država odlučuje se na modele pristupanja ispitima online. Danska je, prema pisanju tes magazine, bila jedna od prvih država koja je učenicima ponudila pristup internetu za vrijeme završnih ispita kao probni model još 2009. godine. Wales, Australija, Novi Zeland i Engleska su također samo neke od država koje su na ovaj ili onaj način kroz posljednjih 10 godina provele neki od važnijih ispita tijekom osnovnoškolskog ili srednjoškolskog obrazovanja digitalnim putem.
U tome se na neki način okušala i Hrvatska školske godine 2019./2020., doduše ne odveć uspješno. Tada smo izvijestili o fijasku probnog eseja državne mature održanog na virtualnoj aplikaciji Loomen, koji je prijavilo tek nešto više od 13 tisuća učenika. Polaznici su se susretali s brojnim problemima, poput neotvaranja esejskog zadatka, nedostupnih smjernica za esej ili jednostavne nemogućnosti prijave u sustav.