Jedna škola ovako je uredila prostor za nastavu domaćinstva: Sad kažu da je to ‘nehotično i nesvjesno’
Osnovna škola Draganići nedaleko Karlovca sredila je muški i ženski kutak za nastavu domaćinstva. U ženskome poručuju ‘čisti, kuhaj, peglaj’, a u muškome ‘izumi, popravi, zašarafi’. Objava je izazvala lavinu reakcija pa je završila i na stranici Seksizam naš svagdašnji, čije su administratorice sve prijavile pravobraniteljici za ravnopravnost spolova. Nakon burnih reakcija, objava je obrisana. Iz škole na naš upit kažu kako nisu imali namjeru dijeliti poslove na muške i ženske, već je, citiramo njihov odgovor, ‘nehotično i nesvjesno, radna inačica prostora za domaćinstvo označena tradicionalno stereotipno rozom i plavom bojom te je dobila naziv muški i ženski kutak’.
Osnovna škola Draganići nedaleko Karlovca ovih se dana pohvalila novouređenim prostorom za održavanje domaćinstva pa pritom poprilično privukla pozornost javnosti.
‘Čisti, kuhaj, peglaj…’
Iz spomenute škole na društvenim mrežama pohvalili su kako je bilo potrebno samo par vrijednih ruku kako bi pomalo zaboravljeni balkon škole dobio novo ruho. Uz to su podijelili fotografije na kojima su pokazali kako su točno uredili stari balkon, a prizor je itekako privukao pozornost javnosti.
Uredili su tako ‘muški’ i ‘ženski’ kutak, a svakome od njih priložili i odgovarajuću boju. Za muški je, pogađate, izabrana plava, a za ženski ružičasta; u ženskom su kutu na zidu nalijepljeni papirići s natpisima posloži, čisti, kuhaj, stvaraj, zamuti, peci, šivaj i peglaj, a u muškom razvrstaj, posloži, rastavi, sastavi, oboji, popravi, zašarafi i izumi.
Ta je objava jučer završila na popularnoj stranici Seksizam naš svagdašnji, gdje su brojni korisnici izrazili nezadovoljstvo i kritizirali način na koji je škola podijelila rodne uloge u domaćinstvu između djevojčica i dječaka.
PRIJAVILE SLUČAJ PRAVOBRANITELJICI
– Ako negdje za seksizam i rodne podjele ne bi smjelo biti mjesta, onda je to u školi, no netko u Osnovnoj školi Draganići očito misli drukčije pa je ista dobila kutak za stereotipnu podjelu poslova, napisale su administratorice stranice Seksizam naš svagdašnji.
Administratorice te stranice ovaj su slučaj, inače, prijavile pravobraniteljici za ravnopravnost spolova Višnji Ljubičić od koje se očekuje reakcija.
Pitali smo školu, kažu da su to ‘nehotično i nesvjesno’ učinili
Nakon što se u javnosti stvorila popriličan žamor oko načina na koji su djelatnici OŠ Draganići uredili kutak za domaćinstvo, objava je nestala s njihove Facebook stranice. Odmah smo mailom kontaktirali ravnateljicu škole Maricu Jurčić te ju pitali da nam pojasni što se dogodilo s objavom i jesu li je izbrisali. Osim toga, pitali smo za komentar na činjenicu da je objava škole završila na stranici Seksizam naš svagdašnji te smo ravnateljicu, na koncu, pitali i mislili da je išta sporno u načinu na koji su u školi urediti muški i ženski kutak za domaćinstvo. Odgovor od škole dobili smo u poslijepodnevnim satima, a ujedno su se ispričali i svima koje su na bilo koji način uvrijedili.
– Nehotično i nesvjesno, radna inačica prostora za domaćinstvo označena je tradicionalno stereotipno rozom i plavom bojom te je dobila naziv muški i ženski kutak. Namjera nam nije bila odvajati niti ograničavati želje i potrebe učenika, namjera nam je bila da se svatko, sukladno vlastitim interesima i sposobnostima okuša u jednom i drugom kutku. Facebook stranica naše škole inače nam služi za neformalnu komunikaciju sa zainteresiranom javnošću i putem nje željeli smo podijeliti ideju projekta za koji smatramo da bi nam bio koristan i potreban. Nakon neprimjerenih komentara nekolicine pratitelja facebook stranice, spornu objavu odlučili smo ukloniti. U našoj se školi poslovi i aktivnosti ne dijele na muške i ženske, a roditelji dosad nikad nisu imali primjedbi. Ovim putem se ispričavamo svima koje smo na bilo koji način uvrijedili, stoji u pisanom odgovoru Osnovne škole Draganići.
Tim su nam putem iz škole objasnili i kako su ove godine počeli s izvođenjem izvannastavne aktivnosti domaćinstvo. Dosad su, navode, tu aktivnost provodili isključivo na vanjskom prostoru škole jer unutra nisu imali adekvatan prostor, kao ni alate i pribor. Učenici su tako sadili voćke, formirali voćnjak, uređivali školski park.
Dobili su novac od projekta
U međuvremenu su, prepričavaju nam, postali parnteri na projektu gdje im je osiguran novac za tri mini projekta u svrhu aktivnog sudjelovanja učenika u procesima donošenja odluka u lokalnoj zajednici i školi. Jedna od ideja projekta je, naglasili su, uređenje prostora za domaćinstvo, ‘koji bi saživio od sljedeće školske godine’.
– U sklopu naše škole imamo balkon koji služi kao spremište i cilj je bio iskoristiti prostor za navedenu izvannastavnu aktivnost. U svrhu prezentiranja projektne ideje željeli smo da se prostor ispuni potrebnim aparatima, predmetima, materijalima, priborom itd. koji bi bili dostupni svim zainteresiranim učenicima škole. Nikako nam nije bio cilj podijeliti aktivnosti na ‘muške’ i ‘ženske’, već je namjera bila odvojiti svaki radni kutak zasebno. Jedan kutak odnosio bi se na tehnički dio gdje bi držali alat, lijepili, spajali, bušili i sl. Drugi kutak sadržavao bi pribor i namirnice koji se koriste u kuhinji jer svima je jasno da kuhača ne može stajati uz bušilicu (higijena, lakša snalažljivost), pojasnili su nam iz škole.
Ispod možete vidjeti screenshot obrisane objave na Facebook stranici OŠ Draganići.
‘Cilj uvođenja domaćinstva jest pokazati važnost rodne ravnopravnosti’
Domaćinstvo se u školama može raditi i bez posebnih muških i ženskih kutaka. Nastavnici, su, zapravo dosta slobodni oko toga kako organizirati domaćinstvo, koliko sati održavati, kojim se temama i vještinama baviti te na koji način. Za one kojima nedostaje mašte, na raspolaganju imaju i svojevrsni udžbenik naslova 50 kreativnih ideja za izvođenje nastave. Mi smo prije dva mjeseca razgovarali s jednom od autorica tog priručnika, nastavnicom Martinom Medvecki iz Područne škole Bušetina nedaleko Špišić Bukovice, koja je domaćinstvo u svoju školu vratila još 2013. godine. Upravo je priča o rodnim stereotipima tome kumovala. Jedan je učenik prilikom razredne vježbe implicirao da je kuhanje ženski posao.
– Taj njegov stereotip me toliko iznenadio da sam o tim riječima razmišljala cijeli dan. Nisam željela da taj učenik niti ijedno drugo dijete odrasta u svijetu u kojem postoji podjela na ‘muške i ženske poslove’. I tako se preko noći rodila ideja o uvođenju domaćinstva. Cilj uvođenja domaćinstva kao izvannastavne aktivnosti u obrazovni sustav jest pokazati učenicima, posebice dječacima, važnost rodne ravnopravnosti te pobijediti vladajuće stereotipe vezane uz obavljanje kućanskih poslova, rekla nam je tada nastavnica.
Kroz nastavu domaćinstva primijetila je da djevojčice podjednako uživaju u svim aktivnostima, dok dječaci najviše vole aktivnosti vezane uz pravljenje kolača i šivanje.
Naši čitatelji žele domaćinstvo u školama
Krajem siječnja među čitateljima portala srednja.hr proveli smo anketu o domaćinstvu. Od preko tisuću ispitanika koji su sudjelovali u našoj anketi, njih oko 58 posto mišljenja je da se taj predmet treba vratiti u škole kao obvezan jer je potreban djeci.
Njih 31 posto podržava povratak domaćinstva u školske klupe, ali samo ako se uvede kao izborni predmet, odnosno da se ostavi djeci i njihovim roditeljima na izbor. Nešto više od 9 posto ispitanika u našoj anketi misli da domaćinstvu nije mjesto u školi, već bi djeca stvari koje ih podučavaju na domaćinstvu trebala naučiti doma, a njih nešto više od 2 posto ne zna što bi odgovorilo.