Kad se sve pomiješa za ludi obrazovni vikend: HAZU, kurikularna, predsjednica, Vican i ostali
Prošloga je tjedna Posebno stručno povjerenstvo za provedbu održalo maratonski 12-satni sastanak na kojemu je usuglašen prijedlog Akcijskog plana za provedbu Strategije znanosti, obrazovanja i tehnologije. Prijedlog tog Plana je dan nakon sastanka predan premijeru Plenkoviću, koji je kazao kako je isti ‘donesen konsenzualno, uz nekoliko manjih eventualno drukčijih mišljenja pojedinih članova PSP-a’. Kako je bilo najavljeno da će nakon predaje usuglašenog plana doći do modifikacije PSP-a, za očekivati je bilo da će uslijediti buran obrazovni vikend. Intervju je za Večernji list dala Dijana Vican, premijer je odlučio tko će biti na čelu PSP-a, a na trenutno stanje u obrazovanju komentirala je i sama predsjednica Grabar-Kitarović.
Poznato je kako će se već od sljedeće školske godine kurikularna reforma početi provoditi eksperimentalno, a mi donosimo šest stvari koje su obilježile ovaj buran obrazovni vikend, a važne su za njen nastavak.
1. Intervju Dijane Vican u Večernjem listu
Službeno još uvijek predsjednica Posebnog stručnog povjerenstva, Dijana Vican u intervjuu za Večernji list kazala je kako je prijedlog Akcijskog plana kojeg je Povjerenstvo predstavilo Plenkoviću usuglašen s najvećim mogućim konsenzusom, ali osobno nije digla ruku oko dijela Ranog predškolskog, osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja, oko kojeg ima izdvojeno mišljenje. Bivšeg ministra i člana PSP-a Vedrana Mornara optužila je da je dio prijedloga Akcijskog plana na kojemu je radio, prepisao iz strategije.
– Mislim da AP ne može biti prepisivanje iz Strategije, a većina članova misli drugačije. Isto tako, mislim da Strategija koju je donio Sabor nema snagu zakona, nego političkog dokumenta. Kolega Mornar uvjerio je većinu članova da Strategija ima snagu zakona. Eto, prepisao je sve mjere, kazala je Vican za Večernji list.
Dodaje i kako ju ne zanima ničija stranačka pripadnost te prezire političke pamflete, a njen ‘koncept sustava odgoja i obrazovanja rezultat je političkog i javnog konsenzusa od 2007. do 2010., koji je također radilo stotinu stručnjaka i objavljen je kao Nacionalni okvirni kurikulum.’
– Ne bavim se oduševljenjem nacije obećavajući reforme za koje nemam temeljne pretpostavke. Reforma odgoja i obrazovanja uspjet će tek kada sva djeca i učenici budu imali jednake uvjete odgoja i obrazovanja, ponovila je zadarska rektorica.
Kaže, uz prosvjede u lipnju dogodio se i medijski linč posebno usmjeren na nju.
– Vrhunac mog diskreditiranja koincidira, nažalost, imenovanjem ministrice Divjak koja ulazi u sustav kao jedna od partnerica u provođenju cjelovite kurikularne reforme, a sa sobom donosi dva oružja. Jedno su određeni mediji i novinari, a drugo koalicijski partneri, kazala je Vican za Večernji list.
U intervjuu se nije dotaknula niza netransparentnosti na koje su mediji ukazivali.
2. Premijer Plenković postaje šef Posebnog stručnog povjerenstva
HNS-ov Milorad Batinić za N1 je potvrdio kako su s koalicijskim partnerom HDZ-om postigli dogovor oko modifikacije Posebnog stručnog povjerenstva.
– Prema Strategiji obrazovanja predsjednik Vlade rukovodi Posebnim stručnim povjerenstvom i dogovoreno je da supredsjedateljice ili suvoditeljice budu ministrica Blaženka Divjak i predsjednica saborskog Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu Vesna Bedeković, kazao je Batinić za N1.
Odluka bi trebala bi trebala biti objavljena potpisivanjem sporazuma, a sudbina dosadašnje predsjednice Dijane Vican, kao i Ekspertne radne skupine izabrane u njenom mandatu još uvijek je neizvjesna.
– To je sve u nadležnosti PSP-a. Kada se ono konstituira, tada će zajedno supredsjedateljice, ministrica Divjak i gospođa Bedeković, zajedno s predsjednikom Vlade, na tragu što skorijeg i bržeg početka svih pripremnih aktivnosti za provođenje pilot projekta, razmatrati i pitanje Ekspertne radne skupine i svega onoga što je potrebno da kurikularna reforma, odnosno reforma obrazovanja s ove mrtve točke krene dalje, rekao je Batinić za N1.
3. Predsjednica izjavila kako je sklonija Divjak, nego Vican
O pitanju kurikularne reforme u velikom intervjuu koji je dala za N1 upitana je ovoga vikenda i predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović. Ponavlja, reforma kasni, a Hrvatska mora sprintati da uhvati zemlje koje su reformirale obrazovanje.
– Treba rasteretiti djecu, treba udžbenike zamijeniti s elektroničkim sadržajem, da ulažemo u laptope i računala kako bismo olakšali nastavu. Moja su djeca pohađala takve škole, dijete bez pritiska ide u školu, sustav je fleksibilan prema djeci i djeca su samostalna s računalom, kazala je predsjednica za N1 i dodala kako je i njena kći Katarina odlučila poslati pismo ministrici Divjak kako bi joj rekla što sve opterećuje školski sustav.
Mišljenja je da bi trebalo krenuti s elementima reforme s kojima se slažemo, a otkrila je i kako je naklonjenija ministrici Divjak, nego Dijani Vican.
– Više sam kompatibilna s ministricom Divjak, razmišljamo na isti način. Vican je radila na prvoj reformi i odradila je svoje i može pridonijeti, ali definitivno treba biti timski rad. Javnost ima pravo na raspravu. Zaustavit ću svaki ideološki prijepor, kazala je Grabar-Kitarović za N1.
4. Divjak: Zahvaljujem predsjednici na potpori oko uvođenja reforme
Ministrica Divjak ubrzo je nakon objavljenog intervjua s predsjednicom reagirala na izjavu da je predsjednica ‘više kompatibilna’ s njom, nego s Divjak.
– Drago mi je i zahvaljujem predsjednici što je nakon našeg razgovora dala maksimalnu potporu uvođenju kurikularne reforme 2018./19. i konačnom uvođenju obavezne informatike. Predsjednica je podržala prijedlog da se čim prije pripreme za provedbu kurikuluma oko kojih postoji visoka razina slaganja, unaprijede oni kod kojih postoje prijepori stručne naravi te je obećala i pomoći oko rasprave tema za koje trenutno ne postoji konsenzus. U društvu postoji široko prihvaćeni stav da je vrijeme da gradimo školu za život, a ne samo ocjenu, kazala je za N1 Divjak.
Inače, u nedjelju je Večernji list objavio veliku biografiju Blaženke Divjak, koju je predstavio kao ‘praktičnu vjernicu kojoj su strast matematika i knjige’.
– Blaženka Divjak rijetko je poštena i iskrena osoba, pa i u situacijama kad je to na njezinu štetu. Odlična je organizatorica i vođa. Ekspert je u nekoliko područja i sa zavidnim međunarodnim iskustvom. Matematičarka je s velikom socijalnom inteligencijom. Korisna je i ugodna suradnica ljudima koji nemaju problema s vlastitim frustracijama ili kompleksima prevelike vrijednosti, što je često problem u akademskoj zajednici, ali i u politici. Koliko znam, nikad nije mislila da će biti ministrica znanosti i obrazovanja, ali ju je zapravo cijeli njezin život pripremao za taj posao, kazao je za Večernji list o novoj ministrici Vjeran Strahonja, bivši dekan FOI-ja.
5. Jutarnji list najavio smjenu Buljan Culej
Kao što je i poviše spomenuto, nakon modifikacije PSP-a, ostaje neizvjesna sudbina krnje Ekspertne radne skupine i njene voditeljice Jasminke Buljan Culej. Iako je Ministarstvo provelo analizu kojom su uočene brojne nepravilnosti u prijavi Buljan Culej za mjesto voditeljice, a ministrica Divjak u nekoliko je navrata naglasila da za nju ERS ne postoji, odluka o izboru voditeljice i postojećih članova ERS-a još uvijek nije stavljena izvan snage.
Jutarnji list piše kako su moguća dva ishoda oko ERS-a. Prvi je potpuno poništavanje natječaja kojim je postojeći ERS izabran i raspisivanje novog, za kojeg smatra da je HDZ-u neprihvatljiv. Kao kompromisnim ishodom smatra se taj da će dio članova ERS-a koji je izabran ostati, preostali članovi biti izabrani novim natječajem, ali uz uvjet da Jasminka Buljan Culej ode iz Skupine. No, da bi se drugi i izgledniji scenarij ostvario, bitno je naglasiti kako Divjak najprije treba dobiti potporu HNS-a, a potom i pristanak HDZ-a.
6. HAZU objavio treći dio svoje trilogije – Crvenu knjigu o recenzijama kurikula obrazovne reforme
Nakon Plave i Bijele, ovih je dana Znanstveno vijeće za obrazovanje i školstvo Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, na čelu s akademikom Vladimirom Paarom, objavilo i treću, Crvenu knjigu o recenzijama kurikula obrazovne reforme.
– Stručni argumenti pokazuju da je koncept reforme predložen od strane bivše Ekspertne radne skupine u praksi neprovediv i da bi imao vrlo negativne posljedice na generacije učenika i na razvoj hrvatskog gospodarstva i društva. Ovdje je kao alternativa predložen novi koncept Hrvatske srednjoeuropske reforme obrazovanja, orijentiran na približavanje provjereno uspješnom
srednjoeuropskom modelu obrazovanja. U najmanju ruku potrebno je u stručno i znanstveno utemeljenom dijalogu usporediti ova dva različita koncepta, prije ulaženja u obrazovni eksperiment s cjelovitom učeničkom populacijom, poručuje Paar.
Posljednji objavljeni dio HAZU-ove trilogije možete pročitati u nastavku, a po svemu sudeći, oni ne odustaju od teze da je kurikularna reforma štetna što će sigurno biti uteg u daljnjim pregovorima.
[scribd id=358580434 key=key-qvMyHq2tIK3Cfv9MiTds mode=scroll]