Kako bi izgledala modularna nastava u praksi? Ova škola već 26 godina provodi sličan oblik
Privatna gimnazija i ekonomske škola Katarina Zrinski u Zagrebu za ekonomiste provodi jedan drugačiji oblik nastave od onoga koji se inače održava u srednjim školama. Svaki učenik koji ondje upiše ekonomski smjer u prvom razredu otvara svoju tvrtku kojom upravlja sve četiri godine. Naravno, ne radi se o pravoj tvrtki, već o vježbeničkoj kojom upravljaju kroz predmet – Vježbenička tvrtka. Kako bi taj predmet mogao funkcionirati s ostalima, morali su napraviti nastavu u obliku modula. Upravo je takav oblik nastave nešto što je najsličnije modularnoj nastavi koja bi trebala napraviti reformu u strukovnom obrazovanju.
U ovoj školi svaki učenik koji je upisao smjer ekonomista u prvom razredu osniva svoju tvrtku. Njome upravlja do kraja srednjoškolskog obrazovanja. No, ta tvrtka nije prava, već je vježbenička u kojoj učenici moraju upravljati novcem, voditi administraciju, plaće fiktivnim zaposlenicima, trgovati na tržištu i sve što se inače radi u realnoj tvrtki.
Osim toga, učenici jednom tjedno umjesto nastave imaju radni dan. Tada nema klasične nastave, moraju doći poslovno odjeveni i nemaju male odmore, već dva velika između blokova u kojima uče, odnosno rade. Često idu i na terensku nastavu koja je najčešće posjet poduzećima, firmama i institucijama kako bi vidjeli kako izgleda posao ekonomista – koji je dosta širok pojam – u stvarnom poslovnom svijetu.
Razgovarali smo s tvorcem predmeta koji je najbolji primjer modularne nastave u praksi
Radi se o Privatnoj gimnaziji i ekonomskoj školi Katarina Zrinski (PGEŠ) gdje je prije 26 godina nastao predmet Vježbenička tvrtka koji je danas obavezan u svim ekonomskim srednjim školama u cijeloj Hrvatskoj. Učenici koji upišu smjer ekonomist u PGEŠ-u nastavu, u koju su uključeni svi ekonomski predmeti osim Osnova ekonomije, imaju u obliku modula. Upravo je to najbolji primjer kako bi modularna nastava, koja se planira uvesti u strukovne srednje škole, mogla izgledati u praksi. Posjetili smo školu i razgovarali s osnivačem škole koji je ujedno i tvorac predmeta Vježbenička tvrtka u kojemu se najviše vidi kako funkcioniraju moduli.
– Imamo i banku vježbeničkih tvrtki, sud vježbeničkih tvrtki, tako da prilikom osnivanja vježbeničke tvrtke su apsolutno identični su obrasci koji prate osnivanje bilo kojeg d.o.o.-a. Pratimo apsolutno svu zakonsku regulativu i promjene, automatski ono što i poslovna banka radi, to automatski se radi i ovdje. Zato ne volim riječ fiktivno jer nije u potpunosti fiktivno, samo je novac fiktivan. Sve drugo je stvarno jer su stvarni procesi i komunikacija. Oni kroz svoje četiri godine komuniciraju s tržištem, istražuju tržište, plasiraju svoju robu na tržište i slično, ispričao nam je autor predmeta, Vitomir Tafra.
‘Oni kroz sve predmete i što uče na satu, to primjenjuju kroz svoju vježbeničku tvrtku’
Dodao je kako učenici imaju potpunu slobodu oko toga što žele raditi, odnosno oko toga s čime žele da se njihova vježbenička tvrtka bavi. I dok svaki učenik ima svoju tvrtku kroz sva četiri razreda, u trećem razredu imaju i razredne vježbeničke tvrtke. Razredne vježbeničke tvrtke se primjenjuju i u sklopu predmeta Vježbenička tvrtka koju imaju svi ekonomisti u Hrvatskoj. Sam izgled tog predmeta ovisi o mogućnostima škole i o nastavniku koji taj predmet provodi.
– Sama primjena znanja koje dobivaju iz drugim, klasičnih predmeta je jako bitna. Oni kroz sve predmete i što uče na satu, to primjenjuju kroz svoju vježbeničku tvrtku. To je bit i mislim da je to zaista jedan dobar način kako njima stvoriti sliku onoga što je u stvarnosti i kako bi oni to mogli primijeniti. Tako da je modularna nastava zapravo na neki način već odavno došla u našu školu, objasnila je nastavnica ekonomske grupe predmeta, Katarina Maleš.
Učenici mogu prepisivati na ispitima, ali…
Kada su koncipirali nastavni predmet Vježbeničke tvrtke, shvatili su da to ne može biti poput klasičnog predmeta, već su posegnuli za modularnim principom. Tafra kao tvorac predmeta je objasnio da se uz Vježbenički tvrtku veže šest sektora, odnosno šest područja aktivnosti koji imaju svoju logiku i učenici to moraju objediniti i primijeniti znanja iz svakog sektora.
– To je nabava, prodaja, marketing, računovodstvo, ljudski potencijali i proizvodnja i logično je bilo da smo se odlučili za modul. Mi smo kroz jedan europski projekt 2011. godine napisali i izdali modele i kurikulum vježbeničkih tvrtki gdje je praktično čitav koncept načina kako se modulira nastava pojedinog nastavnog predmeta. Ostalih predmeta više nema, nego smo od toga napravili da imamo nastavu u projektima. Ne projektnu nastavu, jer projekta nastava znači kad imamo nekakav projekt pa je to gotovo, a projektna nastava obuhvaća čitavu školsku godinu i tako kroz sve četiri godine, objasnio nam je Tafra.
Upravo zato što moraju primijeniti znanje teško je ostati ‘sa strane’ i ‘provlačiti’ se kroz srednju školu. Kako nam naglašava tvorac predmeta Vježbenička tvrtka, njihovi učenici slobodno mogu prepisati neku definiciju ili teoriju. Ali, postoji kvaka zbog koje nije moguće zabušavati, a samim time niti proći ispit.
– Imamo sad i tu umjetnu inteligenciju, neka prepišu od nje, legitimno se koristiti time. Znači nema nikakvoga problema da se koristi i da prepiše iš iz literature, iz vanjske i bilo gdje drugdje. Jednostavno učenik mora dati razumijevanje i ako razumije, onda dobije ocjenu pozitivno. To što je lijepo prepisao to je krasno, ali nije efikasno. I na taj način najjednostavnije provjeravamo i znanje i usvojenost. I to provjeravamo tri puta najmanje. Prvi puta kada se upoznaje i da onda smo sigurni da je razumio pojam, drugi put mu dajemo manji projekt, da to upotrebljava, a da znamo da ga može i zna upotrijebiti i treći puta, onda dobije kompleksan zadatak gdje se mora prisjetiti naučenoga kako bi to primijenio, navodi Tafra.
Imaju i dva obavezna strana jezika
Osim modularnog tipa nastave, učenici ekonomije Privatne gimnazije i ekonomske škole Katarina Zrinski obavezno moraju učiti dva strana jezika. Kako tvrdi Tafra, u budućnosti, pa zapravo već i danas, kada netko pita mlade ljude koji strani jezik znaju, da se engleski više ne računa, odnosno znanje engleskoga se podrazumijeva. Zato uz engleski učenici obavezno uče i njemački jezik.
– Imali su prezentaciju svoje vježbeničke tvrtke i na engleskom jeziku i na njemačkom jeziku. Za dokumentaciju koju pišu, pišu i na informatici, uz podršku nastavnika informatike koji pregledava tu dokumentaciju. Kada idemo na terenske nastave, također uključujemo sve predmete kako bi zaista bila to kompletna nastava i kako bi dobili dojam sinteze svega, rekla je nastavnica Maleš.
U školi smo razgovarali i s dvoje učenika, 14-godišnjim Dorianom čija se vježbenička tvrtka bavi prodajom elektroničkih uređaja i to najviše vezano za urede i 18-godišnjom Teom čija se tvrtka bavi financijskim savjetovanjem. Ispričali su nam kako se njima sviđa ovakav modularni tip nastave, ali i kako su se snašli u vođenju svojih vježbeničkih tvrtki. Otkrili su nam i kako su sada, s obzirom na inflaciju i porast troškova života i da njihove tvrkte prate realno stanje na tržištu, svojim fiktivnim zaposlenicima povećali plaće.
Njihovo iskustvo s nastavom u Privatnoj gimnaziji i ekonomskoj školi Katarina Zrinski i s vježbeničkom tvrtkom, kao i kako funkcionira radni dan bez malih odmora, možete pogledati u reportaži na našem YouTube kanalu ili u videu ispod.