Kakve su razlike naših učenika na PISA istraživanju prema spolu? Dječaci više ne dominiraju u matematici
Novi rezultati PISA istraživanja pokazuju da se hrvatski učenici nalaze u prosjeku po čitalačkoj i prirodoslovnoj pismenosti, no u matematičkoj pismenosti su i dalje ispod prosjeka. Kada pogledamo spolne razlike, vidimo da u matematičkoj pismenosti prvi put dječaci nisu bolji od djevojčica, već su rezultati podjednaki. Ipak, najvišu razinu matematičke pismenosti i dalje postiže više dječaka, a u prirodoslovnoj i čitalačkoj pismenosti bolje su djevojčice.
Rezultati novog PISA istraživanja, koje se provodilo od ožujka do travnja 2022. godine, pokazuju da se hrvatski učenici nalaze u prosjeku OECD-a po čitalačkoj i prirodoslovnoj pismenosti. No, u matematičkoj su pismenosti i dalje ispod prosjeka. Ovakvi rezultati prvi su put najbliži prosjeku država OECD-a. No, s godinama taj prosjek pada, a Hrvatska održava relativno stabilan trend.
Najvišu razinu matematičke pismenosti i dalje postiže više dječaka
Dio rezultata istraživanja odnosi se i na spolne razlike. Kako bi se smatralo da učenik ima najvišu razinu određene pismenosti, mora zadovoljiti razinu pet ili šest dostignuća. Prvi put od početka provedbe PISA istraživanja u Hrvatskoj dječaci i djevojčice postigli su podjednak rezultat u području matematičke pismenosti. Podsjetimo, na posljednjem istraživanju iz 2018. godine dječaci su u matematičkoj pismenosti bili bolji od djevojčica za 9 bodova.
Trećina dječaka i trećina djevojčica u Hrvatskoj nije dosegla osnovnu razinu matematičke pismenosti tako da najnižu razinu postignuća u matematičkoj pismenosti ima podjednak udio dječaka i djevojčica. Ipak, najvišu razinu matematički pismenosti postiglo je značajno više dječaka od djevojčica. Tako jedan od 14 dječaka, odnosno sedam posto, u Hrvatskoj ima visoku razinu znanja i sposobnosti u matematičkoj pismenosti, dok je tek jedna od 25 djevojčica, odnosno oko četiri posto, dosegla razinu pet. Inače, u zemljama OECD-a rezultat dječaka je u prosjeku za 9 bodova viši od rezultata djevojčica.
I u čitalačkoj i u prirodoslovnoj pismenosti bolje su djevojčice
Kada pogledamo čitalačku pismenost, kao i u ranijim istraživanjima djevojčice postižu bolji rezultat. Na visokoj razini u Hrvatskoj je nešto više od pet posto djevojčica i oko tri posto dječaka. Na najvišoj razini šest udio dječaka i djevojčica je jednak, dok se na razini pet nalazi značajno više djevojčica. Tu razinu zadovoljilo je oko pet posto djevojčica i oko 2,8 posto dječaka. Najnižu razinu čitalačke pismenosti ima pak više dječaka.
Udio dječaka koji ne dostižu osnovnu razinu postignuća u čitalačkoj pismenosti je 28,5 posto, dok je takvih djevojčica oko 16 posto. U zemljama OECD-a rezultat djevojčica je u prosjeku za 24 boda viši od rezultata dječaka. Najveće razlike u postignuću iz čitalačke pismenosti u korist djevojčica zabilježene su u Finskoj, Jordanu, Palestini i Cipru.
U prirodoslovnoj pismenosti bolji rezultat postigle su također djevojčice. No, na najvišim razinama pismenosti taj je omjer podjednak. Na najvišoj razini šest nalazi se oko 0,5 posto djevojčica i oko 0,6 posto dječaka, a na razini pet je oko 4,8 posto dječaka i pet posto djevojčica. Osnovnu razinu prirodoslovne pismenosti ne dostiže oko 25 posto dječaka, dok je udio djevojčica ispod osnovne razine oko 20 posto. Dakle, djevojčice ostvaruju bolje rezultate u prirodoslovnoj pismenosti, dok u zemljama OECD- u prosjeku nije pronađena značajna razlika između djevojčica i dječaka.
Čitav izvještaj možete proučiti u dokumentu ispod. Ako vam dokument nije vidljiv, osvježite stranicu.