Pretraga

Kakvi su radnici Generacija Z? ‘Zbog njih ćemo vjerojatno morati skratiti radno vrijeme na 6 sati’

A- A+

Generacija Z smatra kako su visina plaće i beneficije glavni motivatori za promjenu posla, dok se znatan broj njih osjeća potplaćenima i neispunjenima na svojim trenutnim radnim mjestima. Poslodavci ih često doživljavaju kao arogantne, nezadovoljne, zahtjevne zato što imaju viziju što žele, pokazalo je to nedavno provedeno istraživanje. Zanimljivo je da mnogi članovi ove generacije teže ostvarivanju svojih ciljeva izvan radnog vremena, potičući raspravu o mogućem skraćenju radnog dana na 6 sati.

mladi ljudi sjede za stolom, na poslovnom sastanku

Ilustracija: Unsplash

Generacija Z, koja obuhvaća osobe rođene između 1995. i 2010. godine, sve više postaje ključna prisutnost na tržištu rada, a njeni karakteristični atributi poput otvorenosti, visokih tehnoloških kompetencija i visokih očekivanja izazivaju sve dublje promjene u svijetu rada.

Na ovogodišnjoj HR Days konferenciji, koja je ponovno okupila regionalnu zajednicu tijekom dva dana u Rovinju, jedna panel rasprava istaknula se kao iznimno relevantna za suvremeni svijet rada. Panel rasprava pod nazivom ‘Gen Z – izazovi u upravljanju, očekivanja, tips&tricks‘ ponudila je dublji uvid u razumijevanje i upravljanje najnovijom generacijom radnika – Generacijom Z.

‘Gen Z ne želi sjediti bespotrebno u uredu’

Pripadnici generacije Z često su označeni kao arogantni, nezadovoljni, zahtjevni i skloni davanju otkaza temeljem osjećaja. No, stručnjaci se slažu da generalizacija nije put kojim trebamo koračati. Profesorica psihologije i kognitivno-bihevioralni psihoterapeut Maja Vučić ističe da, iako ima istine u tim stereotipima, od pripadnika generacije Z možemo mnogo naučiti.

– Slažem se samo djelomično s ovom ocjenom. Doista, dio pripadnika generacije Z krase te osobine, ali od njih možemo naučiti puno toga. Primjerice, o važnosti uspostavljanja ravnoteže između privatnog i poslovnog dijela života. Oni ne žele sjediti bespotrebno u uredu i kucati karticu u 17 h. Žele se ostvariti na puno polja i to izvan radnog vremena. Čak štoviše, zbog njihovog utjecaja ćemo, s vremenom, vjerojatno morati skratiti radno vrijeme na 6 sati, istaknula je Maja Vučić.

Ključna prednost je tehnološka pismenost

TikTok mentor u tvrtki Crew Media, Dario Marčac, koji je i sam pripadnik generacije Z, naglašava da kao i među starijim generacijama, i generacija Z ima svoje izazove i prednosti. Jedna od ključnih prednosti je njihovo izvrsno poznavanje novih tehnologija. Smatra kako će to će biti neizostavno za budućnost rada.

– Kao i među starijim generacijama, tako i među generacijom Z postoje divni, radišni i fleksibilni ljudi, kao i oni s kojima je nešto izazovnije raditi. Također, vjerujem kako ćemo poštovanje zaslužiti ako iza nas stoji kvalitetno odrađen posao i profesionalnost, poručio je Marčac.

Panel rasprava pod nazivom Gen Z - izazovi u upravljanju, očekivanja, tips&tricks

Panel ‘Gen Z – izazovi u upravljanju, očekivanja, tips&tricks’ | izvor: MojPosao

Mlađi radnici žele demokratičan poslovni svijet i pravo glasa u njemu, pojašnjava Mateja Terek iz tvrtke Netgen, ali dodaje kako ponekad zanemaruju pristojnost u nastojanju da dokažu svoju vrijednost. Dio generacije Z može imati nedostatak mekih vještina i biti nerealan u očekivanjima, no istovremeno su marljivi i ističu važnost wellbeinga i društvene odgovornosti tvrtke.

‘Gen Z ne dolazi, oni su tu već neko vrijeme’

Govoreći o generaciji Z, često možemo čuti frazu kako je to generacija ‘u dolasku’ na tržište rada, međutim Andrija Vrhovnik iz A1 smatra kako takvo razmišljanje već neko vrijeme ne vrijedi.

– Čak 25 posto zaposlenih u A1 čine pripadnici generacije Z. Oni su ovdje već neko vrijeme i vrlo su važan akter na tržištu rada. Očekuju da kompanija ulaže u njih, tehnološki su vješti, nestrpljivi, traže mentorstvo, tvrdi Vrhovnik i poručuje kako razlike među generacijama možemo pomiriti ‘jedino ako ste stavimo u cipele druge osobe, pokušavajući sagledati i razumjeti njihovu perspektivu’.

Izdvojeni članak
Konferencija

Video: Treba li studentski posao raditi u struci? ‘Takvo iskustvo totalno je drukčije’

Istraživanje o položaju generacije Z na tržištu rada

Kako bi se još kvalitetnije razumjela uloge generacije Z na današnjem tržištu rada, portal za zapošljavanje u Hrvatskoj MojPosao proveo je opsežno istraživanje o potrebama i ambicijama nove generacije radnika. U istraživanju je sudjelovalo više od 1.000 zaposlenika i gotovo 150 poslodavaca čija razmišljanja i iskustva pomažu objasniti u kojoj su mjeri pripadnici generacije Z različiti od generacije X i milenijalaca.

Bez obzira kojoj generaciji pripadaju, svi ispitanici prilikom razmišljanja o promjeni poslodavca prvenstveno se vode visinom plaće i beneficijama, što je 83 posto ispitanika označilo kao važno. Na drugom mjestu, 60 posto ispitanika ističe dobre kolege i međuljudske odnose, dok je na trećem mjestu ravnoteža poslovnog i privatnog života koju je navelo 54 posto ispitanika.

Istraživanje MojPosao - razlozi generacije Z o promjeni poslodavca

Razlozi generacije Z o promjeni poslodavca | izvor: MojPosao

 

Potplaćeni i neispunjeni

Sukladno tome, trenutni poslodavac bi ih nagnao da razmisle o otkazu: preniskom plaćom (62 posto), lošim međuljudskim odnosima (52 posto) te stresnim poslom (41 posto ispitanika). Ispitanici smatraju kako su dvije do pet godina idealno vrijeme za zadržavanje kod jednog poslodavca, što je reklo 39 posto Gen Z-a, 49 posto Gen Y-a te 39 posto Gen X-a.

Za razliku od svojih prethodnika, pripadnici generacije Z osjećaju se potplaćeno i neispunjeno. Samo 38 posto ispitanika generacije Z smatra da je pravedno plaćeno. Iako bi u manjoj mjeri radili iz ureda nego druge generacije, što misli 23 posto Gen Z, 26 posto Gen Y te 31 posto Gen X. Pripadnicima Z generacije je u većoj mjeri nego drugima svejedno od kuda rade – iz ureda ili od doma (27 posto naprema 20 posto kod Y te 22 posto kod X).

Istraživanje MojPosao - Gen Z - glavni razlozi za otkaz

Glavni razlozi generacije Z za davanje otkaza | izvor: MojPosao

Što kažu poslodavci?

Visokih 93 posto poslodavaca primjećuje razlike među generacijama i često opisuju pripadnike generacije Z kao arogantne, nezadovoljne, zahtjevne, ali i otvorene. Oni, prema poslodavcima, često traže više plaće, bolje beneficije i uvjete rada nego pripadnici drugih generacija.

Poslodavci primjećuju razlike u razlozima u odnosu na druge generacije i prilikom davanja otkaza. Tako Generaciju X doživljavaju kao lojalne, poslušne, zadovoljne i marljive, a slično je i za generaciju Y koju percipiraju kao marljivu, ambicioznu, samostalnu i organiziranu skupinu.

Izdvojeni članak
VOX Kolika bi trebala biti minimalna studentska satnica?

Pitali smo mlade kolika bi trebala biti minimalna studentska satnica: ‘Žestoko smo potplaćeni’

Motivacija i razumijevanje potreba ključne

Panel rasprava na HR Days konferenciji istaknula je važnost razumijevanja generacije Z na tržištu rada, naglasivši njihove karakteristike poput otvorenosti, tehnoloških kompetencija i visokih očekivanja. Složni su oko mišljenja kako generacija Z donosi nove dinamike na tržište rada, s visokim očekivanjima, tehnološkim kompetencijama i sklonostima prema promjenama.

S druge strane, istraživanje koje je proveo MojPosao, otkriva da su visoka plaća i beneficije glavni motivatori za promjenu posla, dok se generacija Z često osjeća potplaćenom i neispunjenom. Razumijevanje njihovih potreba i motivacija ključni su za uspješno upravljanje ovom generacijom na radnom mjestu. Također, za uspješno upravljanje ovom generacijom ključno je pružiti mentorstvo, poticati ravnotežu između posla i privatnog života te prepoznati njihovu tehnološku prednost na tržištu rada.