Karijere budućnosti: Kako postati digital product manager? Pitali smo Ivora koji se time bavi
Ivor Novosel je digital product manager, što se prevodi kao rukovoditelj digitalnih proizvoda. Riječ je o zanimanju koje se nalazi na popisu poslova budućnosti koji će biti sve potrebniji na tržištu rada. Ivor nam je objasnio čime se točno bavi, kako izgleda njegov radni dan i koje vještine mu trebaju da bi bio uspješan. Pogledajte prvu mapu vještina i poslova budućnosti u Hrvatskoj, upoznajte ljude koji svojim znanjem pomiču granice.
Razvoj i unapređenje znanja i vještina obrazovanjem i svakodnevnim učenjem koje nikada ne prestaje ključni su pokretači individualnoga uspjeha, razvoja tvrtka i ekonomskoga rasta. Kako bi pokazao koje su vještine potrebne da se već danas bavimo inovativnim poslovima u najpropulzivnijim industrijama, A1 Hrvatska s ekspertnim je timom, u kojemu je 27 znanstvenika, profesora, menadžera, stručnjaka iz različitih industrija i osnivača tehnoloških tvrtka, objavio prvu hrvatsku interaktivnu mapu poslova i vještina budućnosti. Ovo su priče o ljudima koji već rade poslove budućnosti u Hrvatskoj i koji svojim znanjem pomiču granice, rade s najnovijim tehnologijama na inovativnim proizvodima i uslugama te pokreću promjene u svojim industrijama. Saznajte kako svatko od nas može steći vještine za poslove budućnosti!
Na poslovnoj kartici Ivora Novosela, menadžera za rješenja B2B u Coca-Coli HBC Hrvatska, piše digital product manager. Ta bi se poslovna titula na hrvatski jezik mogla prevesti kao rukovoditelj digitalnih proizvoda. To zanimanje postaje sve važnije u velikim tvrtkama i uvršteno je u prvu hrvatsku interaktivnu mapu poslova budućnosti. ‘Upravo prolazimo veliku digitalnu transformaciju tvrtke, a svoj bih posao opisao kao upravljanje širokom lepezom proizvoda i platforma. Naša je digitalna transformacija sinergija dvaju silosa – poslovanja i informatičke podrške. Moj je zadatak pomagati kolegama iz svih timova, koordinirati podršku, razgovarati s dobavljačima i pružateljima usluga digitalnih rješenja kako bismo neprestano unapređivali procese i informacijska rješenja. Inicijative dolaze iznutra i izvana kad to zada tržište. Ukratko, stalno guramo jedni druge – sustav nas ili mi sustav’, opisuje Ivor.
Agilni pristup poslovanju i digitalna transformacija prioriteti su i za velike i za manje tvrtke. ‘I prije smo bili agilni, reagirali smo na promjene, prilagođavali se uvjetima na tržištu i novim okolnostima te uvažavali nove čimbenike, no sada je to strukturirano kao novo, moderno, kompleksno i na digitalnim tehnologijama utemeljeno upravljanje poslovanjem.’
Prva hrvatska interaktivna mapa vještina za poslove budućnosti: provjeri koje su sve vještine potrebne da bi bio digital product manager kao Ivor
U Ivorovu slučaju to znači da u tvrtki surađuje s timovima na svim razinama – od vodstva tvrtke do krajnjih korisnika tih programa. Svoje će zadatke opisati kao neku vrstu ljepila koje sjedinjuje mnoge sfere u složenome organizmu kao što je velika međunarodna tvrtka: od prodaje, pravnih poslova, ljudskih resursa, financija, logistike… Digitalnu transformaciju prikazuje kao proces u kojemu tvrtka spaja timove i stvara novu organizaciju i kulturu rada te bolje upoznaje samu sebe koristeći se podatcima i tehnologijama kako bi neke procese ubrzala, na vrijeme prepoznala izazove i sklonila prepreke na putu – a da istodobno ostane istinski vjerna svojoj kulturi.
Dan na Ivorovu poslu
Kako izgleda dan digital product managera? Ivorov dan počinje provjeravanjem onoga što se dogodilo tijekom noći. ‘Budući da sam odgovoran za dio informacijskoga sustava i radim s timovima iz cijeloga svijeta, najprije provjeravam status sustava i poruke koje su stigle tijekom noći. Zatim prema planu i prioritetima koje obično napravim na kraju svakoga prethodnog dana rješavam zadatke: prikupljam informacije, istražujem novosti, kontaktiram s dobavljačima oko podrške i unapređivanja rješenja, prenosim razne statuse projekata i inicijativa. I obvezatno se kratko čujem s najvažnijim kolegama i timovima kako bismo provjerili status projekata i uskladili mišljenja oko raznih akcija ili novosti koje planiramo. Dogodit će se u radnome danu najmanje jedan brzi sastanak s komercijalnim timom. U međuvremenu će se pojaviti nekoliko hitnih upita i zadataka, pa se kalendar mora stalno prilagođavati. Na kraju dana odradim najhitnije zadatke i pripremam plan za sutra. I da ne zaboravim, vrlo su mi važne dvije do tri kratke stanke i brze neslužbene kavice s kolegama.’
U njegovu je poslu ključna dobro uravnotežena kombinacija hard skills, poput razumijevanja tehnologije, poslovanja, ekonomije i analitike, i onih mekih vještina na kojima je posebno radio, poput pregovaranja i komuniciranja. Ivor je završio srednju ekonomsku, kao dijete krajem osamdesetih zarazio se igricama i oduševio računalima. ‘Tako se rodila ljubav prema ekonomiji i informatici. Na trećoj godini Ekonomskoga fakulteta u Zagrebu odabrao sam smjer poslovne informatike i time se bavim i danas.’
Svaka stepenica prilika za učenje
U Coca-Coli HBC Hrvatska je karijeru počeo na juniorskoj razini, ali ne žali ni za jednom stepenicom koju je u toj tvrtki prošao jer je svaka bila sjajna prilika za učenje. ‘Došao sam u Coca-Colu 2006., baš kad se u tvrtki uvodio SAP. Prvi položaj bio je povezan s podrškom application support i podrškom SAP aplikacijama. Bio sam asistent u sustavu za opskrbni lanac SAP. Kad s fakulteta i vrlo kratkim stažem dođeš u tako veliku tvrtku, jednostavno se ukrcaš na brod s ostatkom tima i veslaš! Fantastično je kad na samome početku karijere dobijete priliku raditi ono za što ste na sveučilištu dobili znanja, pa ih možete dalje usavršavati. Bilo je to savršeno iskustvo: učili smo kako unaprijediti sustav i pomagali drugim timovima da ga što bolje iskoriste.’ Pet godina kasnije tvrtka je krenula u sveobuhvatnu digitalnu tranziciju u sklopu projekta SAP Wave2 i to je razdoblje za njega bilo veliki skok u usvajanju novih znanja. ‘Nadređeni su mi tada dali priliku i uključili me u više projekata. Na tome sam terenu najviše učio.’
Ključ za razvoj i dobre rezultate digital product managera nije duboka ekspertiza u jednome posebnom području, nego sposobnost integracije analitike, poslovnih modela, sustavne metode rješavanja problema i koordinacije. Najveći zaokret prema digitalnome, kaže, bila je pandemija – pogotovo šokantna 2020. ‘Ona je donijela najveći skok u mrežnome svijetu jer smo bili primorani raditi u domovima i zatvorenim prostorima: nije bilo logistike, prilagođeno je bilo i ponašanje na tržištu. Mislim da smo taj najveći izazov unazad 10 ili 15 godina u poslovanju svladali lako: odmah smo reagirali osluškujući tržište i razvijajući naprednije procese koji bi podržali takvo poslovanje. Sada kad se ponovno otvaramo, svjesni smo te promjene, želimo iskoristiti ono što se u novim okolnostima pokazalo kao kvalitetno rješenje, pa prema partnerima, kupcima i dobavljačima otvaramo nove platforme i načine poslovanja.’
Najbolje uči radom
Objašnjava da je u vremenu prije pandemije poslovanje bilo relativno klasično: postojali su izravni odnosi između kupaca i dobavljača. ‘Sada osmišljamo platforme na kojima se u virtualnome svijetu susreću sudionici – mnogo dobavljača i mnogo kupaca kojima omogućujemo korištenje različitim platformama za razne kategorije proizvoda.’ Budući da u svojemu poslu mora komunicirati s puno timova – od onih unutar tvrtke do onih vanjskih – jednom od najvažnijih vještina smatra komunikaciju. ‘Puno timova mora sudjelovati: komercijala, opskrbni lanci, sektori financija, prava, ljudskih kadrova. Najviše vremena treba uložiti u slušanje onih koji problem moraju riješiti i pomoći im u tome.” Najbolje se uči radom, tvrdi Ivor. „Ako dobiješ priliku preuzeti neku odgovorniju ulogu, ako se od tebe očekuje inicijativa, ako moraš donositi kvalitetne odluke, i to brzo, to te automatski tjera na komunikaciju. A učenje je od drugih ključno, online ili offline. Uglavnom se okružiš ljudima koji slično rade i razmišljaju. Ako te nešto zanima, naučit ćeš.’
U tvrtki je imao priliku odraditi potrebne radionice, a najvažnijima i najvrednijima smatra one na kojima su ga podučavali vještinama slušanja, pregovaranja, komuniciranja. ‘U svakome trenutku i od svakoga možete nešto vrijedno dobiti i naučiti. Učio sam od starijih i menadžera na visokim položajima, ali jednako tako i od kolega prodajnih predstavnika, kolega iz skladišta, iz proizvodnje… Kad nešto ne znaš, pitaj i jednostavno gledaj što i kako rade drugi.’
Kako do cilja
Nužnom karakternom značajkom smatra samokritičnost. ‘Kad sam shvatiš što ne znaš, to te tjera prema osobnomu napretku.’ Važna mu je zdrava ravnoteža poslovnoga i obiteljskoga, pa slobodno vrijeme posvećuje obitelji, supruzi, kćeri, prijateljima. I psu. „S njim sam prošao tisuće kilometara”, kaže. Redovito trči i za njega je to više od rekreacije. Proteklih si je godina zadao ciljeve – polumaraton, maraton i utrka 100 milja, i sve ih je odradio. ‘Trčanje mi je važno. Postavljam si izazove i učim o sebi po putu. Zanimljivo je slušati sam sebe dok trčiš, shvatiti želju za završetkom koja je jača i kad ti se čini da se tijelo buni. Trčiš, slušaš se i gledaš kroz što prolaziš, i kad prođeš kroz ciljnu traku, znaš zašto si prošao.’ Kao što trči, Ivor i radi. Postavlja si ciljeve, izaziva sam sebe. ‘Uvijek se trebaš malo oznojiti. U poslu radim istu stvar, guram se u velike utrke da bih ih prošao, upoznao nove ljude i na kraju se zabavio uz dobru ekipu dok slavimo naše pobjede.’
Što znači biti digital product manager:
• Vještine ključne za moje zanimanje:
Temelj su svakako osnovna znanja iz područja ekonomije, gospodarstva i financija, zatim sve povezano s IT-jem, poput relacijskih baza podataka, softverskoga inženjerstva i programiranja, arhitekture server-client i cloud rješenja, mrežne tehnologije te kontrolnih i sigurnosnih sustava. Ključne su i komunikacijske i voditeljske vještine, a kao najvažnije istaknuo bih upravljanje projektima i timovima na daljinu te poslovno planiranje. I strani jezici poput engleskoga, gospodarska matematika i statistika nužni su i koristim se njima svakodnevno.
• Vještine koje sam stekao obrazovanjem:
Osim navedenih temeljnih znanja, vještine poput učenja i rada samostalno i u skupinama na raznim manjim ili većim projektima za vrijeme fakulteta odlična su priprema. Preporuka je svakako sudjelovati u što više raznih inicijativa te po mogućnosti preuzeti vodstvo ili ključne uloge. To dodatno brusi vještine samokritičnosti i prepoznavanja područja za napredak.
• Vještine koje sam stekao na svakodnevnome poslu:
Ako pogledam 15-ak godina unazad, mogu reći da učenje i rad na sebi doista nikad ne prestaju. To je vještina koja se smatra sekundarnom, no zapravo je jedan od glavnih motora koji te razvija u svim smjerovima i na svim razinama. Uspjeh je zajamčen. Ako moram izdvojiti neke vještine, to su komunikacijske, upravljačke i rad u timu.
• Na svojemu poslu svaki dan naučim nešto novo:
Apsolutno! Ili iz dubine same materije tehničkih i poslovnih znanja, ili iz komunikacije i stilova ključnih sudionika, što uvelike pomaže zajedničkomu radu u ugodnoj atmosferi. Stalno treba učiti kako se prilagoditi na svima ugodniji način i u svrhu ostvarivanja zajedničkih ciljeva.
• Vještine koje su važne za proaktivnost i inovativnost:
Za proaktivnost svakako voditeljske i natjecateljske vještine jer pokazuju želju za akcijom i pobjedom. Za inovativnost svakako radoznalost, praktičnost i upornost.
• Vještine koje su važne za timski rad:
Želja za suradnjom i prilagodljivost, pouzdanost te stručna kompetencija (ili volja za prihvaćanjem zadataka i učenjem u hodu). Jednostavno moraš pridonositi bilo na koji način u određenome trenutku, i to se onda prepoznaje. Stalno se uči i kako prilagoditi vlastiti stil tzv. stilu tima što se tiče načina komunikacije, brzine i ostalih važnih čimbenika u načinu rada.
Tekst je nastao u suradnji Native studija portala srednja.hr i A1 Hrvatska